Woensdag 13 februari – Vorden 1 loopt een aantal wedstrijden achter op de rest van de ploegen in 2I, dus is het ff lastig om te bepalen of de geel-zwarten bij de ‘onderste ploegen’ behoren (waar we nu staan met nog 3 westrijden extra te spelen) of zelfs behoren tot de ‘top-5’ (als we de drie inhaalwedstrijden winnen). Één ding is zeker, en daar moeten wij dan ook maar gewoon van uit gaan, de ploeg van trainer Michel Feukkink heeft na de 2-1 overwinning vanmiddag op VIOD net zoveel wedstrijden gewonnen (5) als verloren, dus mogen zij zich gewoon een prima ‘middenmoter’ noemen!

Vorden 1 speelde vanmiddag op het kunstgras van VIOD in het reserve ‘Oranje’ en begon door de blessures van Roy Böhmer, Ate Barendsen, Luuk Smid en afwezigheid van Bart Stokman, met de volgende ‘basis-elf’: Robin Verstege – Bas Abbink – Stefan Eggink – Bas Kortstee – Sam Abbink  : Gijs van der Veen – Koen Oosterhuis – Sven Mulder : Tom klein Kranenbarg – Frank Hiddink – Daan Horstman met op de reservebank Roy Böhmer, Niels Rondeel (18-JO19-1) , Kris Koning (18-JO19-1), Dion Besselink (16-JO19-1) en Esly Lindenschot (17- JO19-1). Het was vanaf de 1e minuut een interessante wedstrijd waarin VIOD graag de goede  0-3 overwinning op Quick 1888 een vervolg wilde geven en Vorden maar ff af moest wachten hoe het met het ritme en gevoel was na 1,5 maand zonder veldtraining op alleen deze week een training op kunstgras in Eefde na. Toch was het snel duidelijk dat VIOD geen vervolg kon geven aan de prima zege van de week ervoor en Vorden was dan ook meer aan de bal, ‘bal-vaster’ en konden elkaar makkelijker vinden in de combinatie. Qua kansen en mogelijkheden was de wedstrijd geheel in evenwicht want Vorden kon het lichte spelvoordeel niet uitdrukken in kansen.

Toen de trainer van VIOD na 20 minuten terecht opmerkte dat het ‘speelveld’ veel te lang was en zijn ploeg dicteerde om ‘dichter bij elkaar te gaan spelen’ profiteerde Vorden ten volle van deze situatie doordat Gijs van der Veen een prima bal achter de verdediging gaf en de sprintende Daan Horstman precies in de loop aanspeelde. De keeper twijfelde en Daan gaf met een fraaie lob vanaf 25 meter de VIOD-keeper het nakijken en liet de bal keurig met een boog tegen het net aan bollen. Vorden 1 kon met deze stand nog meer vanuit haar favoriete organisatie spelen en liet in balbezit vaak middenvelder Koen Oosterhuis  in zakken om vanuit de as, tussen Stefan en Bas in, het spel te verdelen. Van daaruit konden dan de lopende spelers zoals Daan, Tom, Sven en Gijs aangespeeld worden waarna dan via een combinatie kansen werden gecreëerd.  In de 25e minuut werd deze situatie een keer anders  uitgevoerd want nu was Bas Abbink de aangever en was de diepgaande Koen Oosterhuis de lopende speler.  Toen Koen vanaf de rechterkant in het 16-metergebied zo’n strakke lage voorzet gaf dat laatste man van VIOD, Vincent Bos, alleen met een uitgestrekt been een doelpoging kon voorkomen, werd het zomaar 0-2 omdat met deze laatste poging hij de bal juist het beslissende tikje gaf ….

Na de rust kwam Roy Böhmer in het veld voor licht geblesseerde Stefan Eggink en Roy nam niet zijn vertrouwde plek op het middenveld in, maar nam gewoon de plek van Stefan als voorstopper over. De organisatie bleef dus hetzelfde alleen liet Vorden zich iets meer inzakken en kon VIOD dus wat meer het initiatief nemen. Maar het zat er vandaag niet in bij de zwart-roden en veel verkeerde inspeelpasses, te harde diepe ballen, niet afgestemde één-tweetjes  en een stroperige opbouw van achteruit waren het gevolg. Vorden bleef daardoor eenvoudig overeind en kon zelfs bij ieder balverlies van VIOD snel omschakelen en de ruimte achter de verdediging van de thuisclub benutten. Maar het lukte Vorden maar niet om uit zeker drie goede mogelijkheden de derde treffer te maken, waar vooral met de poging van Frank Hiddink de kans het grootste was maar hij zag zijn inzet gekeerd door de doelman van VIOD. Als dan de marge van twee doelpunten verschil gewoon blijft bestaan is er niets aan de hand, maar toen VIOD in de 81e minuut op 1-2 kwam, nadat een kopbal werd verlengd en spits Teloh eenvoudig binnen kon tikken, werd het toch nog weer spannend.  Vorden kwam toch nog in de problemen, VIOD geloofde er in om nog een puntje uit het vuur te slepen en 10 minuten lang was het ‘billen knijpen’, waarbij een vrije trap vanaf de 16-meterlijn van VIOD het grootste wapenfeit was. Vorden wisselde nog Niels Rondeel en Kris Koning voor Sam Abbink en Sven Mulder en hield het doel schoon met goed verdedigend werk.

Vorden hield stand en behaalde dus haar vijfde overwinning en komt na 11 wedstrijden nu op 16 punten. De speelronde van gisteren was alweer de 15e speeldag en naast een algehele afgelasting (27 januari) zag Vorden nog drie keer een wedstrijd afgelast worden. Terwijl Concordia, SDOUC en DCS al 14 wedstrijden hebben gespeeld, er acht ploegen zijn die 13 wedstrijden hebben, AZC, Varsseveld en Eendracht 12 keer zijn aangetreden, heeft Vorden het minste aantal wedstrijden en staat nog maar op 11. Vorden moet dus nog tegen Union, Eendracht en DCS inhalen en ontmoet deze drie clubs de komende 15 weken dus zelfs nog twee keer.

Volgende week staat de derby thuis tegen AZC op het programma en dat wordt wederom een belangrijke wedstrijd want het betreft een ontmoeting met een concurrent voor een plek in het linker-rijtje.