Vorden 1 heeft vanmiddag een enorme nuttige overwinning behaald, want in de strijd om de veilige plaatsen in het rechter rijtje van 2I heeft het met 3-2 gewonnen van directe concurrent Eendracht ’30. De Limburgers uit Mook-Molenhoek spelen voor het eerst in hun historie in de 2e klasse en hebben rondom de winterstop de nodige punten gepakt en stonden voor de wedstrijd van vanmiddag op 22 punten uit 22 wedstrijden. Vorden 1 had 2 punten meer en heeft daarnaast ook volgende week nog een inhaalwedstrijd extra te spelen. Voor beide ploegen stond er dus veel op het spel en uiteindelijk was het Vorden 1 dat aan het langste eind trok en voor de 7e keer dit seizoen een overwinning behaalde en op 27 punten terecht komt na 22 wedstrijden. Frank Hiddink scoorde twee maal deze wedstrijd en Koen Oosterhuis maakte de derde goal en tevens werd laatst genoemde verkozen tot ‘Man of the Match’.

Vorden 1 begon erg sterk aan deze belangrijke wedstrijd en vooral aan beide zijkanten werd veelvuldig de ruimte gevonden. Zowel Daan Horstman als Gijs van der Veen kwamen direct in deze openingsfase al vele malen in balbezit en konden direct gevaar stichten. Vooral Gijs van der Veen gaf zeker vier á vijf goede voorzetten waaruit mogelijkheden, kansen en vooral veel onrust ontstond. Toch was het een aanval via de linkerkant dat uiteindelijk de 1-0 opleverde, want in de 7e minuut ging Daan Horstman er buiten omheen en gaf met links een prima voorzet die door Frank Hiddink binnen werd gekopt. In tegenstelling tot vele andere wedstrijden waar Vorden op een voorsprong kwam de laatste jaren ging het elftal nu niet naar achteren lopen, maar bleef onverminderd aanvallen. Vorden was in deze fase ook simpelweg de betere ploeg en Koen Oosterhuis excelleerde op het middenveld, Sam Abbink strooide met prachtige crosspasses en Frank Hiddink werd veelvuldig in zijn geliefde 16-metergebied aan het werk gezet. In de 22e minuut resulteerde het aanvallend ingestelde voetbal in de 2-0 toen Daan Horstman met buitenkant rechts de bal heerlijk over de verdediging van Eendracht legde en Gijs van der Veen aanspeelde. Deze dreigde buitenom te gaan, maar kapte uiteindelijk naar binnen en gaf de bal met een slimme bal aan de inlopende Koen Oosterhuis, In het drukke 16-metergebied hield Koen overzicht en door zijn prima eerste aanname creëerde hij ook nog eens de broodnodige ruimte. Met een keurige schuiver maakte Koen de 2-0 en bracht hij de toeschouwers achter het doel tot enthousiast juichen, want dit doelpunt betekende een prima uitgangspositie voor de rest van de wedstrijd. En ook na deze 2-0 bleef Vorden onverminderd aanvallen en kwam en er goede mogelijkheden voor de 3-0, maar na een half uur stond ineens de 2-1 op het scorebord. Een voorzet van de linkerkant werd door Stefan Eggink recht de lucht in geschoten, maar bij het neerkomen van de bal gebruikte de spits van Eendracht slim zijn lichaam en tikte beheerst de 2-1 binnen. Gelukkig voor Vorden kwam voor de rust toch nog de 3-1 tot stand, toen Frank Hiddink zijn 2e doelpunt deze middag binnen kon tikken.

Na de rust, waarin de twee buitenspeldoelpunten van Vorden onderwerp van gesprek waren in zowel kantine, bestuurskamer en langs de lijn, kwam Eendracht een stuk feller uit de kleedkamer dan in de 1e helft. De wedstrijd kreeg een ander verloop en het was al direct duidelijk dat er uit het spreekwoordelijke ‘andere vaatje getapt moest worden’. Toch kreeg juist de thuisclub de grootste kans op een doelpunt want in de 55e minuut kon Frank Hiddink bij de 2e paal de bal net niet op tijd in glijden. Vorden werd terug gedrongen, er kwamen meer 16-meter situaties dan in de 1e helft en op het middenveld konden Roy Böhmer, Sven Mulder en Koen Oosterhuis de boel niet gesloten houden. In de 70e minuut werd het dan ook 3-2 en dat hield in dat in het laatste kwartier het flink billen knijpen zou worden. Vorden ging nog meer achteruit voetballen, nam geen risico meer en vergat dus ‘te blijven voetballen’. Iedere bal werd direct op de slof genomen en zodoende kwam er geen rust in het spel. Echte grote kansen kwamen er niet meer voor Eendracht, maar zolang het verschil in de stand maar één tegendoelpunt was bleef het bibberen geblazen in de achterhoede van de thuisploeg en waren er met vrije trappen en corners nog enkele hachelijke situaties.

Vorden kwam nog één keer gevaarlijk voor het doel, door goed storingswerk en diepgaand spel van Tom klein Kranenburg, maar Frank Hiddink kon deze kans net niet omzetten in een doelpunt. Vorden sleepte deze wedstrijd uit het vuur en kon na afloop het hoofdveld juichend verlaten. Komende zondag zijn er maar twee inhaalwedstrijden, namelijk Vorden – Union en Varsseveld-AZC en aanstaande donderdag is er nog een inhaalwedstrijd tussen VIOD en AZC. Dan staan alle clubs op 23 wedstrijden en kan men zich opmaken voor nog 3 zeer spannende competitierondes waarbij Vorden zich vandaag met de 3-2 overwinning weer even wat lucht heeft bezorgd.