Ook dit seizoen doet v.v. Vorden weer mee met de Achterhoek Cup en dit maal met maar liefst vier elftallen. Normaal gesproken doen alleen Vorden 1, Vorden VR1 en Vorden JO15-1 mee met dit bekertoernooi bestaande uit clubs uit de Achterhoek en Liemers, maar dit seizoen is het ook mogelijk om in het toernooi voor standaardteams een ‘Onder 23’ team in te schrijven. En juist dit team zal bij v.v. Vorden de spits af bijten en volgende week dinsdagavond, 15 september, in de 1e ronde spelen tegen AZC ‘Onder 23’. Op woensdag 16 september is de JO15-1 aan de beurt en zij spelen in hun poule uit tegen ZZC’20 JO15-1. Op dinsdag 29 september speelt het 1e elftal thuis tegen Grol in de A-categorie van het standaardtoernooi en op woensdag 30 september treden de dames van Vorden VR1 in de eerste knock-out ronde aan in Kranenburg (of Wichmond?) tegen Ratti-Socïi VR1. Het ‘onder 23’ team speelt in hetzelfde toernooi als het 1e elftal en de organisatie heeft ervoor gezorgd dat in de eerste twee knock-outronde’s de ‘Onder 23’ teams alleen elkaar treffen en van de standaardelftallen is een eerste schifting gemaakt tussen 5e, 4e en 3e klassers (B-categorie) en 2e, 1e en hoofdklassers (A-categorie). Pas in de 1/8e finales stromen de ‘Onder 23’ teams en de 1e elftallen uit de A- en B-categorie bij elkaar in.

Onder 23

Reeds in 2001 is er bij v.v. Vorden al begonnen met het spelen van een zogenaamd ‘Onder 21’ team, een elftal dat wedstrijden speelde om vooral de oude junioren (A1) samen met de jonge senioren (19-20 jaar) te laten spelen met als belangrijkste doelstelling om de overgang van de jeugdspelers naar de senioren (prestatie-elftallen) te verbeteren. Ervaring op doen met wedstrijden met een hoge intensiteit, meer fysieke duels en een hoger baltempo waren destijds al de belangrijkste winstpunten. Na twee seizoenen vooral oefenwedstrijden te hebben gespeeld is er destijds aangesloten bij de zogenaamde ‘Euregio-competitie’. Aan deze ‘Onder 21’ competitie (4 á 5 wedstrijden per seizoen) heeft Vorden toen een jaar of zeven aan mee gedaan en het bijzondere was dat er ook aangetreden diende te worden tegen ploegen uit de grensstreek van Duitsland. Vanaf 2011 is besloten te stoppen met ‘Euregio’ en waren er wel andere competitie-initiatieven in deze regio met betrekking tot ‘Onder 21’. Bij v.v. Vorden is toen echter een aantal jaren besloten om geen wedstrijden te spelen met een ‘Onder 21’ elftal omdat in deze seizoenen tot aan 2015 de jeugdige A1-junioren al vaak 2x in het weekend speelden, doordat naast de A1 er ook regelmatig aangetreden diende te worden in het 1e en 2e elftal. In 2016 is destijds besloten om mee te doen met de ‘Beltona-competitie’, een ‘onder 23’ competitie in vooral Twente, maar ook met een Achterhoek-poule. Het waren in deze seizoenen pittige wedstrijden, waarbij het vooral opviel dat tegenstanders (van grotere verenigingen) veel spelers uit het 1e en 2e elftal mee lieten doen, terwijl bij v.v. Vorden de basis altijd werd gevormd door een grote groep A-spelers (JO19). De laatste 2 seizoenen, inclusief het vorige ‘Corona-seizoen’ zijn er geen wedstrijden gespeeld met het ‘Onder 21’ team, maar dit seizoen is er wederom reden en een mogelijkheid om aan treden met het ‘Onder 23’ team. Mede door beleid vanuit de KNVB, die sinds dit seizoen zelfs een competitie voor ‘onder 23’ hebben opgezet, is er gekozen om de leeftijd op te krikken van 21 naar 23 jaar.

Bij v.v. Vorden zijn er dit seizoen 9 ‘2e jaars JO19-1’ spelers, vier spelers onder de 23 in het 1e elftal, acht spelers onder de 23 in het 2e elftal en nog vijf spelers onder de 23 uit het 3e elftal. Uit deze 26 spelers zullen er iedere wedstrijd 15 gekozen worden om mee te doen met een wedstrijd ‘Onder 23’. v.v. Vorden heeft besloten om mee te doen met de Achterhoek Cup voor dit team, omdat de AC dit seizoen een competitie aan biedt voor deze teams. In de eerste ronde wordt er dus gespeeld tegen AZC ‘Onder 23’ en bij winst plaatst het team zich voor de 2e ronde. De verliezende partij speelt in ieder geval nog een herkansingsronde en zodoende zullen er voor de winterstop in ieder geval twee wedstrijden worden gespeeld. Is het team van v.v. Vorden na de winterstop nog aanwezig in de AC, dan zal het nog 1 of meerdere wedstrijden spelen en mocht het uitgeschakeld worden, dan zullen er na de winterstop nog één of twee oefenwedstrijden worden geregeld. De organisatie van het ‘Onder 23’ team is in handen van de seniorencommissie en de begeleiding van het team zal bestaan uit trainers en coaches van de drie selectie-teams en het JO19-1 team.