Net als het ‘Onder 23’ team van v.v. Vorden begon deze week ook voor de JO15-1 de Achterhoek Cup. Dit regionale toernooi wordt gehouden voor de standaardteams (incl. O23), de Vrouwen en een juniorenafdeling, in dit geval de JO15. In de eerste ronde zijn alle teams ingedeeld in vijf poules van vier. In de eerste 2 poules zitten de 8 teams uit deze regio die in de Hoofdklasse of in de 3e Divisie spelen. In de overige 3 poules zijn de 1e- en 2e klassers verdeeld. Vorden speelt in de 1e klas en is ingedeeld bij AZSV JO15-1 (1e klas), SC Westervoort (1e klas) en RKZVC JO15-1 (2e klas). Gisterenavond stond de eerste wedstrijd op het programma en op het 2e veld op ons eigen Europlanit Buiten-Sport-Park werd onder leiding van scheidsrechter Chris Hofman aangetreden tegen de ploeg uit Aalten. AZSV JO15-1 heeft drie dispensatie-spelers en mogen zodoende niet uit komen in de Hoofdklasse en hadden dan ook in de drie bekerwedstrijden en eerste twee competitiewedstrijden nog niet verloren. Vorden JO15-1 had twee van de drie bekerwedstrijden gewonnen en in de competitie gewonnen van Twenthe Goor en verloren van Witkampers.

Al snel werd duidelijk dat Vorden JO15-1 niet haar ‘normale spelletje’ op de mat kon leggen, want de tegenstand van AZSV dwong de ploeg van trainer Ruud van der Linden al snel voor de ‘lange bal’. Tevens werd er bij onderscheppingen van Aaltense aanvallen, de bal direct naar voren geschoten, waar normaal gesproken juist aannames te zien zijn met voortzettingen via passes en dribbels. AZSV was daardoor ook de ploeg die de overhand had, iets dwingender speelde en vooral via de ijzersterke mid-mid telkens aanvallend gevaarlijk werd. Toch bleef Vorden keurig overeind en werden er ook niet veel kansen weg gegeven en in het laatste kwartier voor rust kwamen de thuisclub zelfs een paar keer gevaarlijk door en waren er mogelijkheden rondom het doelgebied van de lange en talentvolle AZSV-keeper.

In de tweede helft zette AZSV nog weer eens extra aan en knokte Vorden zich in de wedstrijd en ontstond er een fraaie wedstrijd met veel tempo, inzet, duels en ……. kansen. Vooral AZSV kreeg een aantal opgelegde mogelijkheden maar of de ballen gingen naast of over of de uitstekend keepende Dani Schuppers was een sta in de weg. Vorden bleef overeind en dwong ook steeds meer af op vooral het middenveld en kreeg zodoende ook weer een aantal kansen. In de 22e minuut van de 2e helft werd een schot van buiten de zestien meter niet klemvast gehouden door de keeper van AZSV en in de rebound was Teun Brummelman er net op tijd bij en tikte de bal in het doel. Er was nog even consternatie over wel of niet buitenspel, maar scheidsrechter Chris Hofman was heel duidelijk en wees resoluut naar het midden. In het volgende kwartiertje ging AZSV in volle vaart vooruit en scoorde ook snel daarna de 1-1, maar de grensrechter vlagde voor het doelpunt al voor buitenspel en de scheidsrechter nam dit over. Ondanks het aandringen van AZSV kreeg Vorden de beste kansen, want aangezien het in de verdediging erg goed stond kon er telkens na een onderschepping direct in de tegenaanval gegaan worden. Met prima passes op de buitenspelers Guus Garritsen en Jim Zelle kon Vorden JO15-1 een aantal keren gevaar stichten en in de 32e minuut zelfs de beslissende 2-0 scoren door wederom Teun Brummelman.

Een fraaie overwinning die echt ‘uit het vuur werd gesleept’ en waarin de JO15-1 heeft geleerd om ook op een ‘andere wijze’ de wedstrijd aan te gaan, omdat de aanvallen nu niet altijd via de opbouw werden ingezet, maar veel meer vanuit de duels en het onderscheppen/verdedigen van aanvallen van AZSV. Over 2 weken speelt de JO15-1 haar tweede poulewedstrijd uit tegen RKZVC JO15-1. Klik hier voor de actuele standen in de Achterhoek Cup en klik hier voor een verslag van de wedstrijd op de site van AZSV.