Nadat in het afgelopen seizoen het Vorden JO15-1 team zich had geplaatst voor de finale van de Achterhoek Cup, en deze nipt met ‘shoot-outs’ had verloren van SDOUC JO15-1,  was mede door het feit dat het JO15-1 team dit seizoen in de Hoofdklasse uit komt, de ploeg ingedeeld in één van de twee ‘A-poules’ van de Achterhoek Cup 2022-2023. Poule A en Poule B betreffen allen clubs die in de Hoofdklasse, 6e en 5e divisie uit komen en vandaar dat Vorden JO15-1 zowel VIOD, Grol als Sp. Lochem als tegenstander kende. De andere poule betreft SDOUC, Longa, DZC en AZSV JO15-1 en van beide poules plaatsten de nummers 1 en 2 zich voor de kwartfinale. Naast deze twee poules zijn er ook nog drie poules met alleen 1e en 2e klassers waarbij de alleen de nummer 1 zich plaatst voor de kwartfinale en tevens de beste nummer 2 van deze drie poules. Vorden JO15-1 was het toernooi dit seizoen slecht begonnen en verloor met 5-0 van VIOD, maar revancheerde zich in de thuiswedstrijd tegen 5e divisionist sv Grol JO15-1 dat met maar liefst 7-1 werd verslagen. Afgelopen woensdag moest er  dus gewonnen worden van Sp. Lochem, de ploeg die in de 6e divisie uit komt en reeds had verloren van Grol (2-1) en VIOD (4-2). Vorden JO15-1 speelde net als tegen Grol wederom een goede wedstrijd en na een 4-0 ruststand was  uiteindelijk de eindstand 6-3. De ploeg van trainer Ruud van der Linden en Dion Besselink mag zich dus voor het tweede achtereenvolgende jaar op maken voor de kwartfinale van de Achterhoek Cup!

Ten opzichte van afgelopen seizoen zijn keeper Dani Schuppers, Daan Jongbloeds, Jim Zelle en Twan Vriend (allen naar de JO17) vervangen door de 1e jaars spelers Luuk de Jonge, Thijs Oldenhave, Gijs Meijer en keeper Bouke klein Kranenbarg. Omdat afgelopen woensdag zowel Thijn als Gijs afwezig waren wegens blessures, sloten voor hun Job Schoppers (JO15-2) en Luc Jongbloets (JO13-1) aan, zodat er weer met 13 spelers aangetreden kon worden tegen Sportclub Lochem. Vorden JO15-1 kwam direct sterk uit de startblokken en liet er in de 1e helft geen gras over groeien. Lochem werd direct onder druk gezet en maar liefst drie van de vier doelpunten in de eerste helft kwamen voort uit balveroveringen tijdens het afjagen en het direct daarna effectief afwerken. In de tweede helft kwam het spel iets meer in evenwicht en moesten de geel-zwarten ook drie doelpunten incasseren, maar aangezien ook Vorden nog twee keer wist te scoren werd de eindstand 6-3 voor Vorden tegen de 1 klasse (divisie) hoger spelend Sp. Lochem. Aan Vordenzijde scoorde Mees Enzerink 3x, Niek Lieverdink 2x en Guus Garritsen 1x.

Vorden heeft zich met dit resultaat dus geplaatst voor de kwartfinale samen met VIOD, DZC, Longa, FC Bergh, ZZC’20, Varsseveld en UNO’21. Hoog spelende en gerenommeerde tegenstanders zoals Grol, FC Zutphen, SDOUC, AZSV, Lochem en Concordia Wehl zijn al uitgeschakeld en zodoende weten we in ieder geval dat er een nieuwe winnaar na volgend seizoen komt.