Het juniorenteam JO15-1 (C1) van v.v. Vorden heeft afgelopen dinsdagavond haar laatste wedstrijd in de 2e fase van de Hoofdklasse met 4-4 gelijk gespeeld. Het team van de trainers Ruud van der Linden en Dion Besselink en leider Michel van Pijlen was al kampioen doordat zij na zes overwinningen niet meer ingehaald konden worden door de nummer twee Tubantia JO15-1. Deze wedstrijd werd alsnog ingehaald door de KNVB, aangezien tegenstander Bon.Boys bij winst nog een 2e plaats kon veroveren en zodoende eventueel ook promotie naar de landelijke 6e divisie zou kunnen afdwingen.  Het werd een waar spektakelstuk waarbij Vorden JO15-1 net na de rust met 3-0 voor kwam te staan. Bon.Boys knokte zich echter volledig terug in de wedstrijd en vijf minuten voor tijd werd het zelfs nog 3-3. Toen Mees Enzerink drie minuten voor tijd een cornerbal keurig binnen kopte leek de strijd alsnog beslist in het voordeel van Vorden, maar de groen-roden kwamen in de voorlaatste minuut nog weer terug op 4-4. De JO15-1 eindigt zodoende deze competitie met 19 punten uit 7 wedstrijden en is dus als kampioen geplaatst voor de landelijke 6e divisie.

Boven de Hoofdklasse en 1e klasse op regionaal niveau (afdeling Oost) zijn er door de KNVB  bij de JO19, JO17 en JO15 zogenaamde landelijke divisies benoemd. Al is het erg lastig om deze niveaus te vergelijken met competities uit de laatste bijvoorbeeld 30 jaar, aangezien de competitieopzet en het voetballandshap enorm is veranderd, is het in ieder geval  zo dat er nu voor het eerst in de historie van onze vereniging een juniorenteam op landelijk niveau gaat spelen. Voor v.v. Vorden met 590 leden is het al prima dat dit seizoen de JO19 en JO15 in de Hoofdklasse spelen, maar dit half jaar op divisieniveau spelen is een extra plus punt voor deze groep.

Bij de JO15 zijn er over het gehele land negen 6e divisies van 12 ploegen. In onze regio (Gelderland en Overijssel) zijn er twee 6e divisies (G en H) en het was dus ff afwachten en spannend in welke van de twee divisies de JO15-1 zou worden ingedeeld. Vandaag heeft de KNVB de indeling van de landelijke competities voor de voorjaarscompetitie bekend gemaakt en Vorden JO15-1 moet naar het zuiden toe. Twee ploegen uit Oss (Margriet en sv O.S.S.) , één uit Rosmalen (OJC is trouwens met 2300 leden één van de grootste vereniging van Nederland) ,  één uit Groesboeek (de Treffers), twee uit Nijmegen (Quick 1888 en Orion), één uit Arnhem (ESA) en ook drie mooie regionale clubs met Sportclub Lochem, VIOD Doetinchem en sv Grol. BZS uit Beusichem is tenslotte de laatste tegenstander en dit betreft net als v.v. Vorden de enige kleine dorpsclub vergeleken met de overige grote verenigingen.

P.S. De indelingen van de overige juniorenteams zal op 17 januari 2023 bekend worden gemaakt en de pupillen voor hun ‘3e fase’ op 12 januari.

Klik hier voor een filmpje van de viering van het kampioenschap :