De laatste 10 jaar is in Nederland een waren hype ontstaan rond het uitkomen van typische voetbalboeken. Was dit in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw alleen voorbehouden aan Engeland, de bakermat van het voetbal en dus ook van het voetbalboek, sinds het millennium verschijnen ook in ons land en ook nog eens in serieuze oplagen biografieën van Cruijff, van Hanegem, van der Gijp, Kieft, Sneijder, Kuyt enz. Komende week komt het volgende boek op de markt en dit keer gaat het over oud trainer Bert Jacobs en aangezien hij de uitvinder is van de term ‘Hotseknotsbegonia’ is dit ook de titel van het boek. Na een moeizame wedstrijd van zijn elftal Vitesse, stond hij de pers te woord om de wedstrijd te analyseren en het constant heen en weer geknal van de bal zonder dat zijn team meer dan drie keer achter elkaar balbezit hield, betittelde hij destijds als ‘Hotseknotsbegonia voetbal’….. Vanmiddag was deze titel ook de beste samenvatting van het gebodene spel van beide teams. Zonder zowel Vorden als Quick tekort te doen rondom de inzet en de intentie, maar het lukte vanmiddag, met name door het droge en hobbelige veld, niet of nauwelijks om een aanval over meerdere schijven op de mat te leggen.

Langs de kant van het veld heb je de neiging om het gebodene spel af te doen met flink veel hoofdschudden, geklaag over de technische vaardigheden en afkeer voor het constant direct op de ‘slof’ nemen van de bal, maar iedereen die zelf heeft gevoetbald weet hoe moeilijk het is om onder deze omstandigheden rustig en opbouwend te gaan voetballen. Je hebt na vijf minuten al in de gaten dat fatsoenlijk voetballen deze middag heel erg moeilijk gaat worden en helemaal omdat beide ploegen elkaar ook nog eens fysiek en met vele duels bestreden. Dus iedere bal die al stuiterend op je af kwam, durft niemand rustig aan te nemen, uit te draaien, te openen en lekker strak in te spelen op je voetbalmaatje in de volgende linie. In plaats daarvan neem je geen risico, speelt dus heel vaak direct ook al weet je dat dit 9 van de 10 keer balverlies oplevert, maar dat is dan in ieder geval een linie verderop en jouw team komt daarmee tenminste niet direct in gevaar. Het werd deze middag, met zo’n 300 toeschouwers (inclusief kantine en terras!!) daarom ook een wedstrijd met veel lange ballen, kopduels, veel schouderduwen, veel gevechten om de bal en dus ook heel veel ‘affluiten voor een overtreding’. Vooral de tweede helft kwam door het vele fluiten het spel heel moeizaam op gang en werden er dus uitsluitend doelkansen gecreëerd door dode momenten.

Vorden 1 begon met Robin Verstege – Bart Stokman, Bas Kortstee, Sven Mulder – Luuk Smit, Sam Abbink, Bas Abbink, Niels Rondeel – Koen Oosterhuis, Kris Koning, Nick ZIggers. Gijs van der Veen, Musa Dagdelen en Werner Rondeel stonden reserve samen met keeper Esli Lindenschot. De wedstrijd kwam moeizaam op gang voor de thuisclub, vooral ook omdat de beide spelers voorin, Nick Ziggers en Kris Koning te weinig diepte in het spel legden en er zodoende veelal rondom de middenlijn werd gespeeld. Het lukte maar niet om vanuit geel-zwart perspectief een gevaarlijke aanval op te zetten en aangezien dit ook bij Quick het eerste kwartier het geval was, werd het evenwichtige start van de wedstrijd met weinig verheffende momenten voor het doel. Na een kwartier kreeg Quick iets meer aandeel in het spel en werden zij ook een aantal keren gevaarlijk via vooral de rechterkant. Het leverde dus wel meer initiatief op van Quick maar geen echte grote kansen, totdat in de 35e minuut een voorzet van de linkerkant dreigde met een boog over de achterlijn te gaan. Centrale verdediger Bas Kortstee dacht hier ook zo over en verzuimde ‘mee te springen’ met de bal, waardoor een Quick-speler alsnog met een uiterste poging tot een kopbal kon komen en de terug getrokken kopbal werd keurig binnen getikt vanaf de 5 meterlijn. Een vervelende tussenstand waarbij trainer Wouter Schouten dus in de 2e helft werd gedwongen om in te grijpen. Gijs van der Veen en Musa Dagdelen kwamen beide als spits in het veld voor Niels Rondeel en Luuk Smit. Kris Koning kwam aan de rechterkant te spelen en Nick Ziggers op ’10’ en Koen Oosterhuis vormde samen met Bas Abbink het blok op het middenveld met de nummers ‘6 en 8’. In principe werd er niet van systeem veranderd, maar omdat er andere type spelers op de posities kwamen te staan, werd er spel van Vorden toch iets dwingender dan in de 1e helft. Kris speelt nu eenmaal meer vooruit aan de rechterkant en Gijs en Musa spelen beide als spits en willen zich beide graag zo ‘diep’ mogelijk laten aanspelen met de rug naar het doel. Nick Ziggers kwam met het gezicht naar het doel te staan en zodoende ging Vorden op jacht naar de gelijkmaker.  In deze 2e helft was het spelaandeel aan Vorden-zijde een beetje groter dan in de 1e helft maar dit ging ook bij de thuisclub niet gepaard met veel kansen. Toch lukte het in de 60e minuut om op gelijke hoogte te komen toen Sam Abbink met de punt van zijn rechtervoet de bal achter de sterk acterende keeper van Quick wist te brengen. 1-1. Maar jammer genoeg was dit niet het moment om met een ware aanvalsstorm volop voor de winst te gaan. Ondanks de intentie om met een ‘vordens kwartiertje’ nog de volle winst te behalen,  waren er heel weinig ’16-meter momenten’.  Het bleef dus rommelig, heel veel inzet en duels en enorm veel lange stuiterende en moeilijk te controleren ballen. Één keer was Musa Dagdelen met een draaibeweging nog dichtbij een doelpoging, maar de vooruit stuiterende bal was net te snel voor hem. Ook Quick kwam nog een twee keer gevaarlijk voor het doel, maar de scherpe lage voorzetten konden net niet getoucheerd worden. Zodoende bleef het bij een 1-1 gelijkspel.

De eindstand was dan ook een goede weergave van de wedstrijd en beide ploegen verdwenen dan ook redelijk tevreden naar de kleedkamers. Vorden en Quick spelen beide donderdagavond alweer de volgende wedstrijd. Vorden thuis tegen VIOD en Quick