Er zijn een aantal van die ongeschreven regels en halve waarheden, die altijd maar blijven hangen rondom een elftal of vereniging. Zo is het al ruim 10 jaar dat bij het 1e elftal de resultaten in de voorbereiding, inclusief de bekercompetitie, heel vaak tegenvallen, maar daarentegen de start van de competitie hoopvol stemt. Echter was dit de laatste twee seizoenen zelfs ook niet het geval, want verlies tegen Union (2019-2020) en verlies tegen DIO (2020-2021) zorgde naast een tegenvallende voorbereiding ook voor verlies in de openingswedstrijd. Dan stond ook nog eens Concordia Wehl op het programma en daar had Vorden 1 in de 2e klas de laatste 5 keer slechts 1x gelijk gespeeld en 4x verloren.  Tenslotte was er eveneens nog het grote vraagteken wie er dit seizoen de doelpunten moest gaan maken, want in de laatste vier wedstrijden, inclusief de drie bekerwedstrijden, werd geen enkele keer het net gevonden en beide spelers op de topscorerslijst, Frank Hiddink en Rik Schröer, stonden reserve. Vorden 1 onder leiding van de in de competitie debuterende hoofdtrainer Wouter Schouten rekende resoluut af met al deze onzekerheden en vraagtekens en won met maar liefst 1-5 van Concordia Wehl en zorgde hiermee voor de grootste winst in de 7-jarige historie in de 2e klas en tevens voor de eerste keer een koppositie in de 2e klasse I.

Het begin van de wedstrijd liet Vorden 1 vanmiddag zien dat het gelijkwaardig was aan Concordia Wehl, maar dat in de eerste 20 minuten vooral achterin bij v.v. Vorden veel ‘1 tegen 1′ duels te zien waren en Concordia een aantal keren gevaarlijk doorbrak en gevaarlijk in het 16-meter gebied verscheen. Het 1e elftal begon met Sven Mulder, Bas Kortstee en Dion Besselink op de achterste drie posities, met daarvoor Koen Oosterhuis en Sam Abbink en Rahem Pabai en Niels Rondeel als wingbacks. Voorin speelde Gijs van der Veen en Remmert Verbrugge met Kris Koning vlak daarachter. Door een nare blessure bij Dion Besselink moest trainer Wouter Schouten na 20 minuten direct wisselen en het elftal op vijf posities wijzigen. Rik Schröer verving Dion en ging op ’10’ spelen, Kris Koning ging een positie naar achteren, omdat Sam Abbink als wingback ging spelen en Niels Rondeel werd linker-verdediger en uiteindelijk vulde Sven Mulder de opengevallen positie van Dion in. Wouter heeft met zijn 18 spelers in de 1e selectie 7 posities in zijn systeem dubbel bezet, maar voor de achterste posities heeft hij maar vier spelers tot zijn beschikking, waarvan vandaag aanvoerder Bart Stokman ook nog eens ontbrak wegens vakantie. Toen Dion wegviel, moest  Wouter dus flink schuiven om uiteindelijk Niels Rondeel noodgedwongen terug te halen naar achteren.

Maar er was ook ‘een geluk bij een ongeluk’ gevalletje te noteren bij deze wissel in de 20e minuut, want met Rik Schröer kwam wel iemand binnen de lijnen die een aantal doelpunten achter zijn naam heeft staan, 47 om precies te zijn in ruim 150 wedstrijden (7,5 seizoenen). Het was ook deze ‘valse spits’ die in de 23e minuut de stand op 0-1 bracht en daarmee het 1e elftal in het zadel hielp. Want vanaf dat moment had de uitploeg het initiatief, kwam het met Koen Oosterhuis (speelde wederom erg sterk) of  Kris Koning constant in een man-meer situatie terecht op het middenveld en dwong ook kansen af. In de 35e minuut was het wederom raak toen de in de competitie voor Vorden debuterende Remmert Verbrugge zijn visitekaartje af gaf. Remmert woont in Warnsveld en traint al 1,5 jaar lang minstens 1 avond in de week in Vorden, maar is officieel dit seizoen overgeschreven van sv Pesse (Drente) naar Vorden. In de voorbereiding had hij in het 2e elftal al een paar doelpunten achter zijn naam gezet, maar vandaag kwam dus het eerste officiële kruisje achter zijn naam in het 1e elftal. Hij bracht de stand op 0-2 en in de laatste 10 minuten voor rust kwam in zowel Kris Koning als Rahem Pabai nog twee keer in de 16 meter alleen voor de keeper te staan, maar beiden slaagden er niet in om de stand op 0-3 te zetten.

Dit gebeurde ook niet in de 3e minuut in de 2e helft toen Gijs van der Veen in kansrijke positie werd gezet vanuit wederom een aanval vanuit het middenveld en in plaats van een schot wellicht beter breed had kunnen leggen op Remmert Verbrugge. Toch was het dit spitsenduo dat in de 55e minuut de stond alsnog op 0-3 zette. Remmert Verbrugge kwam op ‘randje 16’ met de rug naar het doel in balbezit, maar draaide zich keurig vrij en kon met zijn linkerbeen een schot op doel lossen. Deze kwam echter tegen de binnenkant van de paal, maar de terugspringende bal werd attent door Gijs van der Veen in het doel gewerkt. De wedstrijd leek beslist en Vorden bleef comfortabel voetballen en bracht de stand zelfs op 0-4 toen invaller Nick Ziggers (viel erg goed in) na een uitstekende één-twee met Gijs het doel trof. Het altijd aan verbeterpunten werkende technische duo Wouter Schouten en René Nijenhuis vond dat het 1e elftal het laatste kwartier verzuimde om de bal het werk te laten doen en Vorden 1 beter Concordia Wehl met combinaties en passes kapot had kunnen spelen in plaats van steeds de individuele actie te zoeken. Toch leverde dit spel alsnog het vijfde doelpunt op toen de keeper een voorzet van de linkerkant weg kon stompen, maar kansloos was toen de stuiterende bal vanaf 15 meter prima door Rik Schröer over de doelman werd gekopt. Jammer genoeg werd niet de ‘nul’ gehouden en geheel onnodig werd uit een cornerbal de 1-5 binnen gekopt, maar het zorgde uiteindelijk wel voor de grootste uitslag van Vorden in de 2e klas en tevens voor een koppositie in 2I.

archieffoto Concordia Wehl uit het seizoen 2017-2018