Na drie weken ‘winterstop’ en geen voetbalactiviteiten heeft de selectie van Vorden deze week weer voor het eerst getraind. Terwijl het 2e elftal gisterenavond met een volledige groep  haar eerste training van 2023 afwerkte, speelde het 1e elftal haar eerste wedstrijd van dit kalenderjaar en won op het kunstgrasveld op het Europlanit Buitensportpark met 5-2 van 2e klasser Varsseveld. Alle 15 spelers kwamen aan spelen toe en alleen Frank Hiddink was nog niet inzetbaar, maar trainer Wouter Schouten was na afloop een tevreden man, want niet alleen werd de nodige arbeid verricht en werd er weer wedstrijdritme op gedaan, maar de vijf doelpunten en het spel aan de bal was ook ruim voldoende en gaf  perspectief voor de komende (belangrijke) weken.

Vorden 1 begon de wedstrijd in de volgende basis-elf : Robin Verstege – Bart Stokman . Bas Kortstee, Niels Rondeel – Werner Rondeel, Koen Oosterhuis, Kris Koning, Sam Abbink – Gijs van der Veen, Jurre Heij, Nick Ziggers. In de tweede helft kwamen Sander Vissers, Luuk Smit, Bas Abbink en Sven Mulder ook allemaal in actie, waarbij Bas Abbink en Luuk Smit ook nog extra trainingsarbeid hadden verricht bij het 2e elftal. Vorden begon prima en had meer balbezit dan tegenstander Varsseveld. De bal werd prima in de ploeg gehouden en telkens op het juiste moment diep gespeeld, waar in de eerste helft van het seizoen nog wel eens te opportunistisch de bal te snel naar voren ging (bijvoorbeeld AZC thuis). Vooral de driehoek Bas Kortstee, Kris Koning en Koen Oosterhuis bepaalden het ritme van de wedstrijd. Alle drie telkens aanspeelbaar, makkelijk in- en uitdraaiend en daardoor telkens een man-meer situatie creerend op het middenveld waarna er vanzelf een speler met het gezicht naar voren aan de bal kwam, alvorens dan de bal diep te spelen op de voorwaartsen. Ook diepste spits Gijs van der Veen speelde in dit eerste half uur een prima wedstrijd en was niet alleen sterk aan de bal, maar verplaatste het spel daar waar nodig ook regelmatig van de ene naar de andere kant. Een goede actie op de achterlijn werd dan ook in de 18e minuut bij de eerste paal keurig binnen gelopen door Gijs, al was er ook nog een been van een Varsseveld-speler bij betrokken. De stand werd zelfs 2-0 toen in de 30e minuut een inspeelpass op Gijs keurig getoucheerd werd, waarna Kris Koning vanaf 16 meter de afgelegde bal hoog binnen kon schieten. Toch kwam in het laatste kwartier van de 1e helft uit het niets Varsseveld weer terug in de wedstrijd, want in de 33e minuut schoot de linksbuiten een bal van binnen het 16-metergebied precies in de verre kruising en vanaf dat moment gaf Vorden nog een aantal meer kansen weg. Het was ineens een hele open wedstrijd, waarbij beide ploegen nog een aantal keren gevaarlijk in het 16-metergebied kwamen. Terwijl Varsseveld nog een opgelegde kans mistte was het aan Vorden zijde Jurre Heij die een prima actie op de achterlijn afgerond zag worden en zodoende was de ruststand 3-1.

In de tweede helft speelde Sven Mulder voor Bas Kortstee en het spelbeeld bleef in de eerste 10 minuten hetzelfde. Van beide kanten werd er flink aangevallen en werden er snel en goed lopende aanvallen opgezet. Varsseveld kreeg een aantal mogelijkheden, maar konden de attent keepende Robin Verstege niet echt verontrusten. Aan de andere kant profiteerde Vorden twee keer optimaal van een slordige terugspeelbal. In de 55e minuut was het Gijs van der Veen die dit buitenkansje prima afrondde en nog weer 10 minuten later was het Werner Rondeel die een soortgelijke situatie keurig afstrafte. Daar tussendoor was het Varsseveld toch gelukt om een doelpunt te scoren en zodoende was de stand met nog 25 minuten te spelen dus 5-2 geworden.

In deze laatste fase kwam Vorden wederom sterk voor de dag, De ingevallen Luuk Smit, Sander Vissers en Bas Abbink draaiden direct goed mee en toen ook de reeds gewisselde Koen Oosterhuis weer terug in het veld kwam voor de licht geblesseerde Sam Abbink, was het weer Vorden dat voornamelijk de klok sloeg. Sterk aan de bal, goed en snel inspelen, veel uitdraaien en openen aan de andere zijde en natuurlijk ook nog een aantal goede doelkansen. Sander Vissers had nog de grootste kans in het laatste kwartier, maar nadat hij de keeper aan de linkerkant was gepasseerd (na wederom een foutieve terugspeel pass) kon hij nog net voor de achterlijn de bal met zijn linkerbeen inschieten, maar deze poging ging via een ketser bij de eerste paal net voorlangs.

Een goede oefenwedstrijd tegen eveneens een 2e klasser en na twee trainingen volgende week dinsdag en donderdagavond volgt zaterdag 14 januari om 19.00 uur nog een oefenwedstrijd tegen RKZVC in Zieuwent. Op zondag 22 januari volgt dan de eerste competitiewedstrijd tegen de Tukkers in Albergen.