Vier keer (of meer) scoren in één wedstrijd is v.v. Vorden in de afgelopen 8 seizoenen in de 2e klas KNVB niet vaak overkomen. Afgelopen seizoen won Vorden 1 aan het einde van de competitie met 1-4 in Laren tegen Witkampers en won het de afsluitende competitiewedstrijd thuis tegen de Tukkers met 5-1. In het seizoen 2021-2022 met trainer Wouter Schouten schoot het destijds bij de opening van het seizoen met 1-5 in Wehl en 4-1 thuis tegen WSV (opening kunstgrasveld) flink uit de slof. Onder Manfred Graven wonnen de geel-zwarten in 2020-2021 een keer met 4-3 van Quick Nijmegen en tevens met 4-1 van VIOD en in het 2e seizoen in de 2e klas werd er onder trainer Michel Feukkink een keer met 4-0 thuis gewonnen van Babberich. Veel vaker moeten de supporters van de geel-zwarten met dicht geknepen billen een 1-0 voorsprong of 2-1 aanschouwen en deze overwinningen dan met veel gejuich en opluchting ontvangen. Ook dit seizoen is het scoren lastig en moeizaam, al was de openingswedstrijd tegen VVG’25 met 4-3 winst een uitzondering. Gisterenmiddag werd het dus een uitstekende en zeer knappe 0-4 overwinning en konden voor de 3e keer dit seizoen, na Beuningen en Druten, ook nu vanuit Beneden Leeuwen de drie punten mee de bus in.

Trainer Klaas Vermeulen had samen met assistenten René Nijenhuis en Stefan Jansen voor de volgende basisopstelling gekozen : Robin Verstege – Bart Stokman (a), Bram Garritsen, Bas Abbink, Dion Besselink – Sam Abbink, Bas Kortstee, Kris Koning – Sander Visschers, Gijs van der Veen, Koen Oosterhuis. Als reservespelers waren deze middag in de Betuwe aanwezig Nick Ziggers, Niek Spiegelenberg, Jesse Barendsen vanuit het 2e elftal en Senna van der Pol van de JO19-1 en de nog niet geheel herstelde en wedstrijdfitte 1e elftalspelers Sven Mulder en Luuk Smit. Quinten Eijgenraam van de JO19-1 was de reservekeeper.

Vooraf werd deze wedstrijd tegen Leones uit Beneden Leeuwen als een pittige uitwedstrijd bestempeld. De geel-zwarten met de Leeuw afkomstig uit de plaatsnaam in het logo, de naam en bij de poort van het sportpark, zijn uit de 1e klas gedegradeerd en hadden de ambitie om na 5 seizoenen 1e klas direct weer te promoveren. In de wedstrijd in en tegen Vorden was dit ook goed te zien bij voornamelijk de beide voorhoedespelers, maar ook op het middenveld en de verdediging had de ploeg versterkingen gekregen van uitstekende top-amateurvoetballers uit de regio. De thuiswedstrijd eindigde destijds in oktober 2023 trouwens in een keurige 1-1 en vandaar dat Vorden aan de andere kant ook wel vertrouwen had in een goede afloop, ook al omdat er tegen clubs uit het linker-rijtje (Varsseveld, DVC’26, VVG’25) juist goed gespeeld wordt en zelfs wordt gewonnen.

Het eerste kwartier was volledig voor de thuisclub en met namen de beide backs Dion Besselink en Bart Stokman moesten alle zeilen bijzetten om hun tegenstrevers in toom te houden. Vorden werd terug gedrukt en kwam zelfs nauwelijks aan voetballen toe en vandaar dat een vrije trap in de 21e minuut op zo’n 35 meter van het doel direct werd aangegrepen om ook aanvallend iets van zich te laten horen. Kris Koning nam deze vrije trap heel snel en daardoor was de verdediging van Leones nog niet ingesteld op deze voortzetting. De bal viel over de verdedigers heen en spits Gijs van der Veen kon zodoende vrij inkoppen en knikte uitstekend en tegendraads raak: 0-1. ‘Een hele knappe goal (zijn vierde van dit seizoen) en tevens een prima opsteker voor de in het oranje-rood spelende uitclub, maar eerlijk gezegd was deze stand wel een beetje tegen de verhouding in’, aldus trainer Klaas Vermeulen.

‘Ondanks dat wij nog een goede kans van Leones tegen kregen in de 25e minuut, was het wel zo dat vanaf de 0-1 beter in de wedstrijd kwamen. Wij bleven, net als vorige week tegen DVC’26, hoog spelen en hielden zodoende, ondanks de dreiging van de snelle buitenspelers, steeds zo’n 30 á 35 meter in de rug van de verdediging. Ik ben dan ook zeer content over de ploeg dat gedurende de wedstrijd naar de pauze toe liep, wij steeds meer grip kregen. En natuurlijk is het dan lekker dat je in de 32e minuut via een uitstekende uitbraak en prima velddoelpunt van Sander Visschers op 0-2 komt’, zo vertelt de hoofdtrainer van Vorden.

In de tweede helft was de wedstrijd veel meer in evenwicht en kon Leones geen stempel meer drukken op de wedstrijd, zoals zij dit in het eerste half uur wel hadden gedaan. Vorden had veel vertrouwen gekregen door de ‘lekkere voorsprong’ en van daaruit kon het ook vrij uit spelen. Wederom via Gijs van der Veen en wederom via een kopbal werd het zelfs 0-3 en toen na een solo van 40 meter ook nog eens Sander Visschers zijn tweede doelpunt maakte, was de wedstrijd definitief beslist.

Bij Vorden kwam in de 60e minuut Nick Ziggers in het veld voor Bas Abbink en ging Bas Kortstee dus een linie naar achteren. Met nog 20 minuten te voetballen maakte de 21-jarige Jesse Barendsen zijn debuut voor het 1e elftal van v.v. Vorden, door in te vallen voor Dion Besselink. De oudere broer van Sem Barendsen, die 2 weken geleden zijn debuut maakte, speelt voor het 3e seizoen in de senioren en heeft dus al 2,5 seizoen in het 2e elftal achter de rug en had al wel eens een paar keer mee gedaan met het 1e, maar maakte nu zijn eerste minuten in de hoofdmacht in een officiële wedstrijd. De 18-jarige Senna van der Pol uit de JO19-1 mocht ook zijn eerste minuten maken in het 1e elftal en hij viel vijf minuten voor tijd in voor Bart Stokman. Niek Spiegelenberg loste in de 70e minuut Gijs van der Veen af en toen na precies 90 minuten de scheidsrechter af floot kon dus de gehele groep van 19 spelers en vijfkoppige staf de 5e overwinning van het seizoen vieren.