Vorden 1 heeft vanmiddag door een 2-2 gelijkspel tegen Quick 1888 het 2e klasseschap veilig gesteld. Op een krankzinnige slotdag is uiteindelijk AZC het kind van de rekening geworden en als 12e geëindigd en gaat samen met de nummer 13, Eendracht’30  nacompetitie spelen. Door het 32e punt en de 9e plaats heeft Vorden 1 op een mooie wijze afscheid genomen van Michel Feukkink, de trainer die na 8 jaar trainerschap zal gaan vertrekken bij v.v. Vorden. Ook voor aanvoerder en boegbeeld Stefan Eggink was het na 14 seizoenen zijn laatste wedstrijd in het 1e elftal en hij werd samen met de naar De Hoven vertrekkende Tom klein Kranenberg een minuut voor tijd gewisseld.

Wat een spanning was er voelbaar rondom en op het hoofdveld van Sportpark ‘t Grote Veld, dat met 600 toeschouwers gezellig druk was, toen om 14.00 uur de beide ploegen begonnen aan de laatste competitiewedstrijd van het seizoen 2018-2019. Maar liefst 7 ploegen hadden in theorie nog kans om als nummer 12 of 13 te eindigen en daarmee veroordeeld te zijn tot deelname aan de nacompetitie voor lijfsbehoud in de 2e klas. Vorden en Quick 1888 waren twee van deze zeven ploegen en vooral Vorden voelde de druk van het moeten winnen, want ondanks dat zij net als Varsseveld en AZC 31 punten had en maar 1 punt minder dan Quick, was de situatie van de geel-zwarten toch net iets beroerder dan genoemde concurrenten, aangezien het doelgemiddelde van Vorden het slechts van allemaal was. Direct bij aanvang van de wedstrijd was al duidelijk dat geen van beide ploegen ‘om een puntje’ gingen spelen, want vooral de thuisploeg ging voortvarend van slag en toonde veel aanvallende impulsen. Maar ook tegenstander Quick liet vooral via de pijlsnelle buitenspeler bij tijd en wijle zien dat zij ook niet op een gelijkspel gokte en voor de winst wilden gaan spelen. Het open karakter van de wedstrijd en de vele aanvalsopzetten leidden echter niet direct tot hele grote kansen en vandaar dat een ieder ook kon leven met de 0-0 ruststand.

In de tweede helft was het wederom Vorden dat een groter spelaandeel had en vanuit het middenveld werd er nog dwingender gespeeld dan in de 1e helft. Koen Oosterhuis ondersteunde de voorhoede constant met zijn aanvallende acties en zette Daan Horstman, wederom zeer sterk spelend op de vleugel, de ijverige Tom klein Kranenberg en de vooral in de 1e helft uitblinkende Gijs van der Veen aan het werk. De 1-0 hing in de lucht en met een kopbal van Frank Hiddink in de 53e minuut en twee gevaarlijke 16-metersituaties waarbij Stefan Eggink was betrokken, was Vorden 1 hier ook dichtbij. Toch viel het doelpunt juist aan de andere kant …. Een geblokkeerd schot vanaf de 1-meterlijn werd zodanig van richting veranderd dat via de binnenkant van de paal de bal onhoudbaar voor Robin Verstege het doel in verdween. Vorden wist wat het haar te doen stond, want met een nederlaag werd het wel heel erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de andere velden. Nog geen vijf minuten later was het gelukkig ook direct raak, want vanuit een rommelige situatie in het 16-metergebied pikte Tom de bal op en schoot hem via een been van een Quick speler in de korte hoek raak; 1-1.

De tijd verstreek, van beide kanten werd er gepoogd om de winnende te maken, maar echt grote kansen waren hiervoor niet aanwezig. Met nog een kleine 10 minuten te spelen waren de uitslagen op de andere velden zodanig dat Vorden met 32 punten en Quick met 33 punten zich keurig zouden handhaven. Maar uit een voorzet van Bas Kortstee schoot spits Frank Hiddink met een halve omhaal schitterend raak en maakte voor Vorden aan alle onzekerheid een einde: 2-1. De geel-zwarten gaven Stefan Eggink en Tom klein Kranenberg de gewenste en verdiende publiekswissels, toen in de 88e minuut alsnog Quick optimaal profiteerde van de ruimte achter de verdediging bij Vorden. Via een uitgespeeld intikkertje werd de stand zodoende 2-2 en toen niet lang daarna het eindsignaal ging, dachten beide ploegen dat ze veilig waren met deze uitslag. Toch was er nog één wedstrijd niet afgelopen en DCS tegen VIOD stond op dat moment 2-1 voor de ploeg uit Zevenaar. VIOD zou gelijk moeten spelen om zodoende nog op 31 punten te komen en daarmee AZC het ‘ravijn’ in te laten storten en het zou moeten winnen om Vorden ‘een pootje te lichten’. De eerste opdracht lukte VIOD in de 96e minuut en door deze late 2-2 speelde de ploeg uit Doetinchem zich veilig. Gelukkig voor Vorden kwam niet lang daarna het eindsignaal in Zevenaar en konden de bloemen, champagne, ingelijste fotocollages, brieven enz. enz. voor de dag komen bij het afscheid van Michel, Stefan en Tom.

Vorden is met 32 punten op de 9e plaats geëindigd en heeft zich na een 7e, 6e en 7e plaats in 2016, 2017, 2018 nu voor het vierde jaar weten te handhaven in de 2e klas. Het zal volgend seizoen dus voor het 5e achtereenvolgende seizoen in de 2e klas uitkomen. Wie daar bij in komt te spelen is nog niet helemaal duidelijk, aangezien de nacompetities nog moeten worden afgewerkt. In ieder geval gaat Orion naar de 1e klas en komt BWO (Hengelo) vanuit de 1e klas naar de 2e klas toe (waarschijnlijk 2J). De kampioenen uit de 3e klasse C (MASV uit Arnhem) en 3e klasse D (DIO uit Drunen) komen de plek in nemen van Warnsveldse Boys (degradeert naar 3e klas). Wie er nog meer in de 2e klas mag spelen wordt uitgemaakt door een achttal clubs waaronder AZC en Eendracht’30. Voor promotie naar de 1e klas komen ook acht ploegen in aanmerking waaronder de 2e klasse I ploegen DCS, Spero en Union.