Het was gisterenavond een vreemde wedstrijd op het Sportpark ‘Hanzepark’ van AZC in Zutphen ter gelegenheid van de herkansingsronde in de Achterhoek Cup. Sowieso is dat laatste fenomeen al nieuw, want in plaats van een poule in de 1e ronde heeft de Achterhoek Cup dit seizoen besloten om direct het ‘knock-out systeem’ toe te passen. Om de verliezers in de eerste ronde echter wel de gelegenheid te geven op een extra wedstrijd is deze tussenronde in het leven geroepen. Maar daarnaast was het natuurlijk een vreemde wedstrijd omdat het wederom zonder publiek werd gespeeld (tijdens de oefenwedstrijd in augustus 2020 tussen beide ploegen waren er nog de toegestane 250 toeschouwers aanwezig) en werd het helemaal bijzonder omdat om 19.00 uur duidelijk werd gemaakt dat het voorlopig ook de laatste wedstrijd zou zijn in verband met de verscherpte Corona-maatregelen. Toch maakten beide ploegen er een aantrekkelijke pot van, waarbij de 1e helft gelijkwaardig was en ook een voorsprong van Vorden opleverde en AZC vooral in de 2e helft gewoonweg een maatje te groot was voor de geel-zwarte formatie.

De begeleiding van Vorden 1 moest op het laatste moment nogal improviseren, want de lijst met afwezigen werd steeds langer. Sowieso waren Luuk Smit, Roy Böhmer, Sam Abbink, Robin Verstege, Bart Stokman en Bas Abbink (looptraining) geblesseerd en verder waren Bas Kortstee, Rik Schröer en Frank Hiddink afwezig. Zodoende had trainer Manfred Graven de kans om spelers als Bart Bouwmeester, Jorick Benjamins en Gijs Bruinsma vanuit het 2e elftal mee te laten doen en vanuit de JO19-1 Dion Besselink, Nick Ziggers en Werner Rondeel. Het werd dan ook een wedstrijd waarin wederom twee jonge spelers het debuut maakte in het 1e elftal waardoor de 18-jarige Tomas Oonk een ‘plusje’ achter zijn naam heeft staan en ook de 19-jarige Gijs Bruinsma deze aantekening in ‘zijn boekje’ kan zetten.

Vorden 1 begon in de volgende opstelling ; Esli Lindenschot – Niels Rondeel, Dion Besselink, Jorick Benjamins, Sven Mulder – Gijs van der Veen, Bart Bouwmeester – Nick Ziggers – Daan Horstman, Musa Dagdelen, Kris Koning. De eerste helft was een alleraardigste pot voetbal met een hoog tempo en aantrekkelijk aanvallend spel van beide kanten. ‘Ik vond ons prima spelen en was zeer content met het centrale duo achterin met Dion en Jorick. Ik vond het dan ook erg jammer dat Jorick niet de gehele wedstrijd kon spelen en hem moest wisselen, maar al met al was de eerste helft ook in aanvallende zin een ruime voldoende’, aldus trainer Manfred Graven. Vorden 1 beloonde zichzelf ook met het goede spel door de 1-0 te scoren door Musa Dagdelen, na een prima pass van Gijs van der Veen. Het leek erop dat Vorden met deze voorsprong kon gaan rusten, maar vlak voor het rustsignaal sloeg AZC toch nog toe en werd de 1-1 gescoord. ‘Dit was voor ons net als afgelopen zondag wel een domper, want in de laatste minuut van een helft of zelfs van de wedstrijd een doelpunt tegen krijgen werkt mentaal altijd door’.

In de tweede helft bracht Manfred Graven de keeper van het JO19-1 in het veld en zodoende maakte de 18-jarige Tomas Oonk zijn debuut in het 1e elftal van v.v. Vorden. Hij kan terug kijken op een prima tweede helft waarin hij weliswaar drie tegendoelpunten moest incasseren, maar zeker even zoveel goede reddingen heeft verricht. Ook Werner Rondeel en de eveneens debuterende 19-jarige Gijs Bruinsma uit het 2e elftal mochten de 2e helft invallen, omdat o.a. Daan Horstman uit voorzorg naar de kant ging. ‘Ik ben zeker tevreden over deze groep en hun prestatie gisterenavond, want er is met veel beleving en inzet gespeeld. Vooral in de 1e helft was het ook in balbezit prima wat wij lieten zien, maar in de 2e helft konden wij niet meer de tegenstand bieden aan AZC zoals in de 1e helft en lieten zij zien dat deze ploeg niet voor niets ongeslagen bovenaan staat in de 3e klasse B’, aldus Manfred Graven. De eindstand werd uiteindelijk 4-1 voor de blauw-witten en daarmee plaatste de Zutphense 3e klasser zich voor de 2e ronde van de Achterhoek Cup en zit het avontuur voor Vorden 1 in dit bekertoernooi er voor dit seizoen op.

Het is dus voorlopig de laatste activiteit geweest van een seniorenteam van v.v. Vorden, want vanaf vanavond mogen seniorenleden niet meer in groepsverband trainen en wedstrijden spelen en voorlopig geldt dit voor de komende 4 weken. Het jaar 2020 zal dus voor v.v. Vorden en alle andere 1250 voetbalverenigingen in Nederland letterlijk de boeken in gaan als het ‘Corona-jaar’ waarbij zowel in maart-april-mei als in oktober-november er helemaal niet gevoetbald en getraind kan/kon worden.