Zondagmiddag heeft Vorden 1 voor het eerst in haar historie de Hengelose club BWO (Blauw Wit Oost) ontvangen op haar sportpark en heeft daar achteraf geen prettige herinneringen aan. In een gelijk opgaande wedstrijd wist de ploeg van trainer Wouter Schouten de medekoploper lang op 1-1 te houden, maar in de 94e minuut waren het alsnog de blauw-witten uit Twente wie de winnende treffer wisten te maken en zodoende het 1e elftal van Vorden voor de 2e keer dit seizoen op een thuisnederlaag te trakteren. Vorden 1 heeft nu 17 wedstrijden gespeeld en met een punt aftrek van de KNVB staat het nu na 6 overwinningen, 2 gelijke spelen en 9 nederlagen op een 9e plaats met 19 punten. In het rechter-rijtje is een knotsgekke situatie ontstaan met Witkampers op de 13e plaats met 17 punten, 2 ploegen met 18 punten (AZC en Lemelerveld) , 2 ploegen met 19 punten (Suryoye en Vorden)  en 1 ploeg met 20 punten (Schalkhaar). De competitie in de 2e klasse I heeft nog 9 speelrondes en komende zondag speelt het 1e elftal uit tegen Suryoye M. in Enschede.

Vorden 1 had ten opzichte van de week ervoor tegen Schalkhaar nu weer de beschikking over nagenoeg de voltallige selectie van 15 spelers en kende alleen met Gijs van der Veen (enkelblessure tegen Schalkhaar) en Frank Hiddink (langdurige liesblessure) twee afwezigen. Koen Oosterhuis en Sven Mulder waren er ten opzichte van de week ervoor dus nu ook weer bij en vandaar dat de opstelling van Vorden 1 als volgt eruit zag : Robin Verstege – Bart Stokman, Sven Mulder, Bas Kortstee, Niels Rondeel – Luuk Smit, Kris Koning, Koen Oosterhuis – Jurre Heij, Sander Visser, Werner Rondeel. Trainer Wouter Schouten moest en kon keuzes maken en vandaar dat er drie potentiële basisspelers deze middag op de bank begonnen, namelijk Sam Abbink, Bas Abbink en Nick Ziggers. Verder zaten ook nog op de bank de keeper van ons 2e elftal Tomas Oonk en de spits uit de JO19-1 Niek Spiegelenberg. Vorden 1 begon direct sterk aan de wedstrijd en ondanks het flinke natte- en winterweer in de voorgaande dagen was het hoofdveld prima bespeelbaar. Het was vanaf de eerste minuut een gelijk opgaande wedstrijd waarbij er veel strijd en duels op het middenveld voor kwamen en van beide kanten weinig kansen werden afgedwongen. Toch kwamen de blauw-witten nog op voorsprong in de 1e helft, maar eigenlijk direct daarna werd de stand weer gelijk getrokken doordat ‘nummer 10’ Luuk Smit dit keer aan de linkerkant van het veld was uitgekomen en na een individuele actie op de achterlijn licht maar wel duidelijk onderuit werd gehaald. De 24-jarige middenvelder ging direct zelf achter de bal staan, aangezien Sam Abbink dus niet beschikbaar was, en hij benutte de toegekende penalty prima. Vorden 1 moest voor deze twee doelpunten al een domper verwerken, want in een stevig maar fair duel, kwam de volle kracht van beide lichamen op de knie van Kris Koning terecht en deze moest na 15 minuten dus al het speelveld verlaten. Bas Abbink nam zijn plaats op het middenveld in.

In de tweede helft bleef het wedstrijdbeeld hetzelfde en  na 60 minuten kwam Nick ZIggers als rechtsbuiten Werner Rondeel aflossen. Het lukte niet om als thuisploeg echt opgelegde kansen af te dwingen, maar daarentegen hadden de geel-zwarten het verdedigend goed voor elkaar, want ook mede-koploper (en na het gelijke spel van Bon. Boys tegen AZC om 14.45 uur ook nog kanshebber voor de 2e periode) BWO kwam nauwelijks tot ware doelpogingen. De inzet, strijd en wedstrijdbeleving was ruim voldoende bij Vorden 1, maar ondanks pogingen van de wederom sterk spelende Koen Oosterhuis om vanuit de duels in balbezit te komen en van daaruit de voorhoede te bedienen bleef het rustig voor het doel van BWO. Terwijl iedereen zich al had verzoend met een gelijkspel, ontstond er in de 93e minuut toch nog een bizarre situatie. Terwijl één van de backs van BWO onverwachts uitgleed op zo’n 35 meter van het doel, kreeg Vorden in een uitval ineens een 4 tegen 3 situatie, maar juist op het moment dat een ieder op het puntje van de stoel ging zitten, floot de scheidsrechter af wegens een vermeende overtreding op de betreffende verdediger van BWO. Een tegenvaller voor Vorden, maar de vrije trap werd snel en direct genomen waarmee BWO aan haar laatste aanvalsopzet begon. Na een aantal stations op het middenveld, kwam de bal uiteindelijk via de rechterkant voor het doel en daar scoorde de spits van BWO geheel onverwachts maar wel fraai de 1-2.

Een enorme domper en tevens zure nederlaag voor het knokkende en met een prima wedstrijdbeleving spelende Vorden 1. Ondanks de twee wissels op het einde van de wedstrijd, Sam Abbink en Niek Spiegelenberg, lukt het Vorden dus niet om in ieder geval een puntje over te houden aan deze wedstrijd. Door de nederlaag blijft het 1e op 19 punten staan en aangezien Schalkhaar wederom de volle drie punten wist te behalen, nemen zij de veilige 8e plaats over van Vorden 1.

Hieronder ziet middenvelder Luuk Smit (links) toe hoe Jurre Heij in balbezit probeert te blijven, ondanks tegenstand van een speler van BWO.