Gisterenmiddag heeft Vorden 1 met 2-1 verloren van en in Schalkhaar en daarmee een directe concurrent om de veilige 8e plaats dichterbij  zien komen. Sowieso was het een opvallende zondagmiddag, want maar liefst drie ploegen in het rechter-rijtje wisten allemaal te winnen en de drie andere ploegen speelden allemaal gelijk. De geel-zwarten waren dus de enige club in het rechter-rijtje die hun wedstrijd verloor, maar door de veilige marge die in de voorgaande 15 wedstrijden was opgebouwd is de ploeg van trainer Wouter Schouten gisterenmiddag niet ingehaald en blijven ze dus nog steeds op die veilige 8e plaats staan. Het wordt nu wel heel erg spannend in de onderste regionen want naast rode lantaarndrager (nummer 14) SDC’12 met 10 punten hebben nu de nummers 13,12 en 11 (Schalkhaar, Witkampers en AZC) allemaal 17 punten, de nummers 10 en 9 (Lemelerveld en Suryoye M.) 18 punten en heeft Vorden op de 8e plaats dus 19 punten. Met nog 10 wedstrijden te spelen en dus nog 30 punten te verdelen zal het een enorme spannende strijd worden om de rechtstreekse degradatieplaatsen 14,13 en 12 en de nacompetitieplaatsen 11,10 en 9, ook al gezien de geringe krachtverschillen tussen al deze 7 ploegen, waarbij gemakshalve ook nog Reutum als nummer 7 met 23 punten bij gerekend dient te worden.

Vorden 1 had de tweede thuiswedstrijd van dit seizoen met 4-3 gewonnen van Schalkhaar en speelde destijds ook in een 4-3-3 opstelling en aangezien ook de laatste wedstrijd van Vorden 1 tegen ATC’65 succesvol was verlopen in dit systeem, werd ook op deze zondagmiddag in maart 2023 hiervoor gekozen. Dit hield in dat bij afwezigheid van Sven Mulder (geschorst), Koen Oosterhuis (vakantie) en Frank Hiddink (langdurig geblesseerd) trainer Wouter Schouten koos voor de volgende basis-opstelling : Robin Verstege – Bart Stokman, Bas Kortstee, Luuk Smit, Niels Rondeel – Kris Koning, Sam Abbink, Jurre Heij – Werner Rondeel, Gijs van der Veen, Nick Ziggers. Op de bank begonnen Sander Visser, Bas Abbink, Milo vd Pol, Bram Garritsen en Tomas Oonk. Vorden kreeg al na 10 minuten een domper te verwerken want in een onschuldig maar stevig duel klapte Gijs van der Veen vol door zijn enkel en hij moest zich direct bij het begin van de wedstrijd dus al laten vervangen door Sander Visser. Het spel was volledig in evenwicht in het eerste half uur en van beide kanten vielen er niet veel kansen te noteren. Schalkhaar kwam na een klein half uur echter wel op een fraaie wijze op een 1-0 voorsprong toen een voorzet vanaf de linkerkant keurig binnen werd gekopt, maar na een paar minuten was de stand alweer gelijk. Vorden lukte het namelijk ook om middels een kopbal te scoren, want na een prima aanval over de rechterkant was het Werner Rondeel die vanaf de achterlijn kon voorzetten en daar was het Sander Visser die zijn 6e doelpunt van het seizoen wist te maken en de stand op 1-1 te zetten. Vorden liet in de laatste 10 minuten van de eerste helft een aantal keren zien dat het deze middag zeker wel gevaarlijk kon worden en dit beloofde in ieder geval voor de 2e helft hoop.

Na de rust liet Vorden 1 zich direct lelijk verrassen, want via een keurig opgezette aanval via de linkerkant leek het alsof er telkens een mannetje meer bij Schalkhaar aanwezig was. Vanaf de linkshalf werd de vrijstaande spits ingespeeld en na een keurige één-twee werd wederom een spits vrij aangespeeld in de 16 en deze kon keurig breed leggen, waar wederom een geheel vrij staande Schalkhaar-speler met links vanaf een meter of 12 onhoudbaar voor Robin in kon schieten. In het kwartier daarna viel het op dat Vorden 1 telkens maar achteruit bleef spelen. Ondanks de achterstand bleef het achterin met vier man spelen (was ook afgesproken door voor 4-3-3 te kiezen), maar ook nog eens met 2 middenvelders in de as (6 en 8) en zodoende kon het in balbezit geen initiatief nemen en met balverlies lelijk in de problemen komen. Telkens stond er namelijk een halfspeler vrij bij Schalkhaar en net als bij de 2-1 begon het vaak bij de linkshalf van SVS. Door de overmatige bezetting in de as, gebeurde het ondanks 4-3-3 toch steeds maar weer dat SVS deze vrije middenvelder aan de zijkant aan kon spelen. De thuisploeg  kon van daaruit telkens een gevaarlijke aanval op zetten, want met het ‘aanlopen’ en ‘dicht knijpen’ was Vorden telkens een stap te laat of was de afstand al te groot geworden. Met nog een kwartier te spelen besloot Wouter Schouten met Bas Abbink in de spits over te schakelen op 3-3-4 met Bas naast Sander in het centrum. Luuk Smit ging van centraal achterin naar het middenveld, maar op de eerste vijf minuten na trok ook hij alweer richting de as en speelde Vorden dus wederom zonder link- en rechtshalf. Wel kwamen er enkele mogelijkheden voor de geel-zwarten, veelal door dode spelmomenten zoals enkele corners en twee vrije trappen. We moeten echter wel vaststellen dat de keeper van Schalkhaar daarvan maar één keer in actie hoefde te komen en dat was het moment dat Luuk Smit een vrije trap strak onderin de hoek plaatste. Een cornerbal, door het wegtikken van de keeper van SVS was echter het resultaat en de stand bleef dus bij 2-1.

Schalkhaar kreeg in dit laatste kwartier nog twee dotten van kansen, door in twee perfecte counters telkens alleen op Robin Verstege af te komen. Maar de eerste keer werd geheel ten onrechte de bal nog een keer breed gelegd en daarna verprutst en de tweede keer werd er wel direct ingeschoten, maar ging de bal net naast de paal over de achterlijn. In blessuretijd was er nog één cornerbal waarbij Vorden appelleerde voor een handsbal, maar de wijze van reageren van de spelers van Vorden 1 verraadde dat zij wel wisten dat er zelfs op deze wijze geen eer viel te behalen deze middag in Schalkhaar. Vorden verloor wederom een uitwedstrijd en na de prima overwinning op ATC’65 van twee weken geleden, was dit voor zowel spelers als staf als supporters een flinke domper, helemaal toen de overige uitslagen ook nog eens binnen druppelden.