Het 1e elftal van v.v. Vorden heeft gisterenavond zeer verdienstelijk gelijk gespeeld tegen 3e divisionist HSC’21 uit Haaksbergen in de 1e ronde van de Achterhoek Cup. Vorden speelde met een team met maar liefst 9 afwezigen uit de ‘eerste’ groep, waardoor er ook vier spelers vanuit het 2e elftal minuten konden maken op dit niveau. Met rust was de stand 1-1 en vooral in de 2e helft kon Vorden prima partij bieden aan de hoogst spelende club (samen met de Treffers uit Groesbeek) uit het Oosten van het land. Door het uiteindelijke gelijke spel van 2-2 moesten zogenaamde ‘shoot outs’ beslissing brengen en hierin was HSC’21 duidelijk de betere partij. Vorden dient dus nu in november deel te nemen aan de herkansingsronde waarin dus alsnog een plaats in de 2e ronde veroverd kan worden. Volgende week dinsdag speelt het Vorden ‘O23’ team haar tweede wedstrijd en zal proberen om tegen ‘t Peeske ook een plek in de 2e ronde te veroveren.

Vorden 1 begon dus zonder Luuk Smit, Nick Ziggers, Daan Horstman, Koen Oosterhuis, Kris Koning, Bas Kortstee, Werner Rondeel, Frank Hiddink en Remmert Verbrugge. De basisopstelling was als volgt : Robin Verstege – Bart Stokman, Dion Besselink, Sven Mulder – Rahem Pabai, Sam Abbink, Bart Jansen, Rik Schröer, Niels Rondeel – Musa Dagdelen, Gijs van der Veen. Vorden moest direct aan de bak, want het tempo en de intensiteit van de wedstrijd was vanaf het eerste moment erg hoog. HSC’21 had ook ruimte gegeven aan spelers uit de 2e groep (HSC’21 2 speelt res.Hoofdklasse), maar dit ging absoluut niet ten koste van de snelheid en uitvoering van het spel. De groen-witten waren snel, handelden snel, speelden hard en zuiver in en waren enorm dynamisch en snel in de omschakeling. Vorden moest vooral in de 1e helft veelal ‘in de achteruit’ om de gaten en de ruimte steeds dicht te lopen en deed dit naar behoren. Daarnaast was het ook nog eens zo dat doelman Robin Verstege een aantal keren liet zien dat hij zijn vorm in de competitiewedstrijden had meegenomen naar het kunstgras in Vorden op deze dinsdagavond, want de 26-jarige sluitpost greep een aantal keren uitstekend in. Toch kwam HSC’21 op een verdiende 1-0 voorsprong en leek dit gezien het spelbeeld ook de ruststand te worden. Toch bleef Vorden 1 goed overeind, liet ook conditioneel en fysiek zien dat zij in goede vorm verkeren en konden zodoende steeds maar weer tegenstand bieden en zelfs vooruit door jagen om druk te zetten op hun achterhoede. In de 38e minuut zorgde dit voor verwarring in de defensie bij HSC’21 en werd er knullig balverlies geleden. Sam Abbink was er als de kippen bij en werd keurig vrij gespeeld rondom de zestien en zijn afronding was beheerste en doeltreffend : 1-1.

In de 2e helft kwam Jurre Heij vanuit het 2e elftal in het elftal voor Niels Rondeel en later in de wedstrijd kwamen ook nog Kevin Vliem en Jorrick Benjamins het elftal versterken. Terwijl iedereen dacht dat het nog moelijker zou worden voor het 1e elftal, werd het eigenlijk steeds meer een evenwichtige wedstrijd. Vorden begon eerder en hoger op het veld de duels te winnen en kwam dus op een andere positie op het veld in balbezit en kon van daaruit ook steeds vaker speldenprikken uitdelen in de voorhoede. In de 65e minuut leek toch met een uitbraak over links de beslissing te vallen aan Haaksbergense kant, toen een voorzet prima werd binnen gekopt door de blonde spits van HSC’21. Maar Vorden rechte de de rug, bleef het goede spel vertonen van het eerste kwartier van de 2e helft en kwam zodoende zelfs ook nog op 2-2. Gijs van der Veen schatte een bal die precies tussen de achterhoede en de keeper in viel op de juiste waarde in en met een sliding tikte hij de bal vanaf de 16-meterlijn keurig in het lege doel. Er kwamen geen kansen meer voor de gasten en v.v. Vorden bleef ook in het laatste kwartier doorgaan met het goede spel. Vooral de beide voorhoedespelers Musa Dagdelen en Gijs van der Veen waren telkens aanspeelbaar en konden, met name Gijs, telkens ook ‘door en uitdraaien’ en zodoende weer een aanval opzetten. Rahem Pabai en de goed ingevallen Kevin Vliem kwamen een aantal keren goed door aan de rechterkant, nadat Gijs van der Veen dus weer voor een goede voortzetting had gezorgd. De stand bleef echter 2-2 en daarom moesten ‘shoot-outs’ de beslissing brengen.

In 12 seconden dien je als speler vanaf de ‘kop cirkel’ met de bal aan de voet richting het doel te lopen en dan dien je in het 16-meter de keeper weten te passeren. Eigenlijk afgekeken van het hockey door de organisatie van de Achterhoek Cup diende dus deze spelvorm de beslissing te brengen. Iedere ploeg mocht vijf keer proberen, maar door twee missers van Rahem en Kevin en één rake treffer van Gijs was het na drie beurten al over voor Vorden, want HSC’21 wist de eerste vier pogingen allemaal te benutten. Vorden kan echter terug kijken op een geslaagde avond en heeft ervaren dat HSC’21 toch nog weer een niveautje hoger is dan de bekertegenstanders en 1e klasser Quick’20 en TVC Tubbergen. De wedstrijd tegen deze 3e divisionist uit Haaksbergen heeft echter geleerd dat het team van trainer Wouter Schouten er best goed op staat en vlak achter de basisspelers ook nog de jonge 19-jarige spelers zoals Bart Jansen, Jurre Heij, Dion Besselink zich prima ontwikkelen en samen met enkele 2e elftalspelers en spelers tussen plek 13 en 18  er een uitstekende wedstrijd van hebben gemaakt.

Klik op de site van Johan Bolink voor een prachtige reportage van deze avondwedstrijd (zoek op hsc)