De verwachtingen waren hoopvol en met veel ambitie en een positieve drive werd er afgelopen week toegewerkt naar de thuiswedstrijd tegen Markelo. Thuis op het geliefde hoofdveld met een volle overkapping zou er een goed gevolg gegeven worden aan de overwinning op Beuningse Boys en met een overwinning op de promovendus uit Salland zou er dan een goede stap richting middenmoot genomen worden. Dan ook nog eens in de gedachten dat de inhaalwedstrijd tegen de de rode lantaarndrager Columbia op 17 december op het programma staat en met een positief resultaat helemaal voor een goede afsluiting van de 1e helft van de competitie zou kunnen zorgen, bracht Vorden 1 in de ideale positie voor een goede pot tegen Markelo. Het werd gisterenmiddag echter een teleurstellende uitslag, want met de grootste thuisnederlaag in negen jaar 2e klas (1-4), moesten de mannen van Klaas Vermeulen het onderspit delven en met 9 punten uit 10 wedstrijden en een doelsaldo van -5 is de doelstelling om zich zo snel mogelijk veilig te stellen via een plek bij de eerste zes ineens heel ver weg.

Tegenstander Markelo was de competitie matig begonnen en met één punt uit drie wedstrijden hadden vele opponenten in deze 2e klas het idee dat deze nieuwkomer wellicht wel eens een ‘eendagsvlieg’ zou kunnen zijn. Maar met een serie van 4 gewonnen wedstrijden op rij en dus gisterenmiddag de 1-4 overwinning op Vorden verrassen de zwart-witten dus vriend en vijand en zien zichzelf na 10 wedstrijden terug op de 5e plaats met 17 punten. Vorden had zich dus goed voorbereid op deze clash, die 35 jaar (!) geleden voor het laatst gespeeld was, destijds in de 4e klasse C, en waren extra gemotiveerd nadat de vorige wedstrijd, uit tegen Columbia, ter elfder ure was afgelast en de geel-zwarten dus een inhaalwedstrijd voor de boeg hebben alvorens het winterstop mag gaan vieren.

Vorden 1 moest Kris Koning missen wegens een weekendje weg en begon in de volgende opstelling: Robin Verstege – Bart Stokman, Dion Besselink, Bram Garritsen, Niels Rondeel – Luuk Smit, Sven Mulder, Koen Oosterhuis – Jurre Heij, Gijs van der Veen, Sander Visschers. Voor het eerst sinds zijn debuut als 16-jarige (direct als basisspeler) in het seizoen 2013-2014 behoorde Bas Kortstee niet tot de ‘eerste 11’  en stond hij dus voor het eerst in 10 seizoenen niet als centrale verdediger in de basis. Samen met Sam Abbink, Nick Ziggers, Cas Verbeek, Niek Spiegelenberg en Quinten Eigenraam stond Bas Kortstee dus reserve bij deze vierde thuiswedstrijd van het 1e elftal in het huidige seizoen 2023-2024. De 1e helft was een gelijk opgaande strijd, met aan beide kanten weinig tot geen echte kansen. Bij Vorden 1 werd een goede schotpoging van Koen Oosterhuis vanaf randje 16 net nog geblokt en bij Markelo was Sam Warmelink als linksbuiten een keer naar binnen getrokken, maar zijn gevaarlijke loopactie werd afgesloten met een schot in de korte hoek dat echter in het zijnet belandde. In de 22e minuut leek het er even op dat Vorden op voorsprong zou komen maar de inzet en het doelpunt van Jurre Heij werd afgekeurd wegens duwen door Sven Mulder bij een voorafgaand kopduel. In de laatste vijf minuten werd de eerste helft echter toch afgesloten met twee opvallende momenten. Allereerst was het Sander Visschers die aan de rechterkant goed vrij gespeeld werd en met zijn gezicht vooruit en de actie naar voren makend, gevaarlijk buitenom ging en vanaf de rechterkant in de punt van het zestienmetergebied heel onverwachts en gevaarlijk een prima schot los liet. Zijn inzet ging langs de keeper, maar belande ongelukkig voor Vorden tegen de paal. In de 45e minuut kwam Markelo nog een keer gevaarlijk opzetten en met een fraaie steekpass werd één van de drie spitsen van Markelo, Rob Hofman, alleen voor de keeper gezet. Met een snel en gevaarlijk dalend schot werd keeper Robin Verstege verrast vanaf een meter of vijftien en plofte onder hem door tegen het net, maar alle vordenaren keken direct naar de scheidsrechter en gaven aan dat het buitenspel was omdat ook grensrechter Andre Garritsen gedecideerd met de vlag omhoog stond. Scheidsrechter Harmelink was echter overtuigd van zijn gelijk en vond het niet eens nodig om verhaal te halen bij zijn grensrechter.

Na de rust en de onverwachtse tussenstand in de laatste minuut vlak voor de pauze, ging Vorden richting ‘de overkapping’ op zoek naar de gelijkmaker. Het werd echter een teleurstellende 2e helft waarin Vorden zelfs met 0-2 achter kwam te staan door een doelpunt van Sam Warmelink, waarbij keeper Robin Verstege niet geheel vrijuit ging. Vorden ging na de 0-2 alles of niets spelen en ging met 4 spitsen voorop (Bram Garritsen werd de extra spits) en drie verdedigers achterop de strijd aan om alsnog een resultaat te kunnen behalen. Het werd echter 0-3 voor Markelo toen in de 82e minuut Mickey Slotman de wedstrijd vroegtijdig besliste. Invaller Niek Spiegelenberg maakte nog wel zijn eerste doelpunt in het shirt van Vorden 1 en bracht daarmee de stand op 1-3, maar het slotakkoord was alsnog voor de ploeg uit Markelo, want de promovendus zette met een fraaie 1-4 overwinning een streep onder deze voor Vorden teleurstellende wedstrijd in de 10e wedstrijdronde van de 2e klasse G van het zondagvoetbal in Oost.

Vorden staat nu op de 9e plaats met een wedstrijd minder (op 17 december wordt er ingehaald tegen Columbia in Apeldoorn) en dient volgende week aan te treden tegen Varsseveld. De verrassend presterende ploeg uit de Achterhoek is al 8 jaar lang de tegenstander van Vorden in deze klasse, maar speelt dit seizoen ineens om de bovenste plaatsen mee. In de uiterst spannende 2e klas hebben de zwart-witten (en een vleugje blauw) echter al drie keer verloren en is de afstand tussen de nummer 1 en nummer 6 (VVG) slechts drie punten. Onderin is in het rechterrijtje van eenzelfde situatie sprake, want tussen de nummer 7 (Trekvogels met 11 punten) en de nummer 12 (één na laatste DCS) zit ook maar vijf punten.