Vorden 1 heeft gisterenmiddag voor de 7e keer achter elkaar niet verloren en in totaal na de winterstop in 13 wedstrijden, 3 keer gewonnen, 6x gelijk gespeeld en 4x verloren, cijfers van een echte middenmoter dus. Door het feit dat in eind januari en begin februari er drie wedstrijden werden afgelast, heeft Vorden 1 de gehele 2e helft van de competitie achter gelopen in de stand en kwam daardoor ook in het rechter rijtje terecht net boven de streep (nr 12, 13 en 14). Gisterenmiddag werd de laatste inhaalwedstrijd gespeeld tegen Union en na een 1-1 gelijk spel heeft iedereen nu 23 wedstrijden gespeeld en staat Vorden met 28 punten op de 10e plaats. Slechts drie punten achter op nummer zes en vijf punten voor op de nummers 13 en 14. In deze jaargang van de 2e klasse I dient er de komende weken nog wel punten verzameld te worden en gezien de serie die Vorden 1 de laatste 1,5 maand heeft opgebouwd heeft iedereen hier ook alle vertrouwen in.

Vorden 1 heeft op Luuk Smit en Ate Barendsen na (beide geblesseerd) de groep weer compleet en dit houdt in dat trainer Michel Feukkink keuze’s dient te maken. Gisterenmiddag begonnen Bart Stokman en de niet geheel fitte Tom klein Kranenbarg op de bank samen met JO19-1 speler Dion Besselink en werd er gestart met Robin Verstege, Bas Abbink, Sam Abbink, Bas Kortstee en Stefan Eggink, Roy Böhmer, Koen Oosterhuis en Sven Mulder, Gijs van der Veen, Frank Hiddink en Daan Horstman. Vorden wilde net als vorige week tegen Eendracht’30 vanaf de eerste minuut de toon zetten en met agressief, dwingend en aanvallend voetbal de tegenstander uit Malden tegemoet treden. Union was echter een betere opponent dan vorige week Eendracht en vooral in de voorhoede kwam Vorden niet zo makkelijk in balbezit als vorige week in de 1e helft tegen Eendracht het geval was. Toch ontstond er evenwel een aantrekkelijke, snelle en gelijkwaardige wedstrijd, waarin zeker niet alles goed ging (kan ook niet op een dergelijk veld), maar de intentie van beide ploegen wel positief en goed was. Vorden werkte voorin erg hard en Frank Hiddink en Gijs van der Veen sleurden, duwden en vochten zich soms letterlijk in balbezit en op deze wijze kon er toch steeds door Vorden aangesloten worden en weer een aanval opgezet worden. Union daarentegen probeerde met harde snelle inspeelpasses elkaar te bereiken en zij kwamen een aantal keren goed door, alleen de één na laatste (steek)bal of eindpass was steeds te hard of niet zuiver genoeg. Het werd zodoende niet een eerste helft met veel kansen, alleen Gijs van der Veen kon een keer een lage voorzet net niet onder de lat krijgen en aan de andere kant was Bas Abbink met een prima verdedigende actie de spits van Union net de snel af, toen hij een lage voorzet van de rechterkant vanaf 7 meter kon binnen glijden.

Toch werd het wel 1-0 voor Vorden, want in de 25e minuut werd een voorzet van de linkerkant van Vorden weg gekopt uit het zestienmeter gebied en deze kwam uiteindelijk bij Gijs van der Veen terecht. Deze dreigde met rechts buitenom te gaan, maar kapte de bal knap naar zijn linkervoet en creëerde hiermee eveneens genoeg ruimte om vanaf 20 meter uit te halen. Met een droge precieze schuiver in de verre hoek passeerde de 23-jarige Gijs van der Veen de keeper en maakte zodoende zijn eerste doelpunt dit seizoen en zevende in totaal in zijn reeds 7-jarige carrière in het 1e elftal. Een nuttig doelpunt, want gezien de strijd, evenwicht en weinige kansen die het spelbeeld opleverde kon dit nog wel eens een hele belangrijke worden.

In de tweede helft veranderde het spelbeeld niet echt, alleen leek het erop dat Union steeds meer moeite begon te krijgen met de omstandigheden. Het moeilijk bespeelbare veld, de achterstand en het enorm fysieke spel van Vorden leek Union lam te leggen en vandaar dat trainer André Cornelissen het vuur maar eens een beetje begon op te stoken aan de kant van het veld. Een overigens prima beslissing van de scheidsrechter om een vrije trap niet over te laten nemen omdat er keihard tegen een vordenspeler werd aangespeeld, die volgens heel Malden niet op afstand zou staan, zorgde voor een korte spelonderbreking een hoop commotie aan rood-zwarte kant. Trainer Cornelissen had datgene gekregen wat hij zocht, want het werd vanaf dat moment, zo’n 20 minuten voor tijd, weer een echte strijd. Union liet de ergernissen achter zich en ging nog één keer op zoek naar de gelijkmaker, terwijl Vorden overigens keurig op de been bleef en zonder zelf kansen af te dwingen wel op voorsprong bleef staan.

In de 80e minuut ging het dan toch mis voor Vorden toen Union vanaf de linkerkant een voorzet strak bij de 2e paal neer wilde leggen. Hij werd iets te scherp geraakt en viel zodoende over doelman Robin Verstege tegen de binnenkant van de paal weer terug het veld in. De bal stuiterde precies voor de voeten van de spits die hem gretig binnen schoot: 1-1. Zuur voor Vorden dat het op deze wijze en in deze fase van de wedstrijd nog een doelpunt tegen kreeg, maar gezien het spelbeeld en het evenwicht in de gehele wedstrijd wel een terechte uitslag. Union en Vorden bewezen vanmiddag dat zij samen met Varsseveld, AZC en Quick 1888 tot de middenmoters behoren van deze 2e klasse I. Deze vijf clubs, en zeker Vorden, dienen nog wel enkele puntjes (insiders beweren dat 30 punten voldoende is) binnen te halen om definitief zeker te zijn van klassenbehoud, omdat Eendracht’30, DVC’26, Warnsveldse Boys en VIOD in de strijd om de degradatieplaatsen natuurlijk ook nog verrassend voor de dag kunnen komen. Vorden zal de benodigde punten moeten behalen tegen Orion (thuis as. zondag), Concordia (uit op 19 mei) en thuis tegen Quick Nijmegen (26 mei) en het belooft dus nog een mooi en spannend einde van deze competitie te worden!