In 2008 werd er voor het eerst gesproken over een ‘Pyramide’ in het amateurvoetbal toen een Topklasse in het leven werd geroepen, dat tussen de toenmalige zes Hoofdklassen ( 3 zondag en 3 zaterdag) en het Betaalde Voetbal (ere- en eerste-divisie) in kwam te spelen. De eerste doelstelling van deze ‘Pyramide’ was de mogelijkheid bieden om een complete doorstroming van de laagste 5e klasse naar de eredivisie te realiseren. Nog geen vijf jaar later kwam daar ook nog eens 3e divisie bij en werd de Topklasse hernoemd naar 2e divisie. Tevens werd in 2012  door de clubs en KNVB besloten om over te gaan naar competities met 14 ploegen i.p.v. 12 bij de standaardteams (1e elftallen) en in de 2e en 3e divisie en Hoofdklasse zelfs 16 ploegen. Al met al moesten deze extra klassen dus constant van onderaf gevuld worden en tevens moest er extra worden gepromoveerd om overal 14 ploegen en bovenin dus zelfs 16 clubs in te kunnen schrijven. Toen vijf á zes jaar geleden ook nog eens een tendens waarneembaar werd waarbij veel zondagclubs op de zaterdag gingen voetballen, constateerde de KNVB dat de ‘Pyramide’ topzwaar was geworden. Met andere woorden: Er moeten minder 1e en 2e klassen komen en het aantal clubs in de 3e, 4e en 5e klas moet vermeerderd worden. Dit houdt in dat zowel in het seizoen 2022-2023 en 2023-2024 er een versterkte degradatieregeling ingevoerd gaat worden, waardoor er minder 1e en 2e klassen komen en meer clubs in de 3e, 4e en 5e klas. In de afdeling Oost komt er in 2023 zelfs een 5e klas zaterdag bij, waarmee aangetoond wordt dat ook in dit gedeelte van het land het zaterdagvoetbal aan populariteit heeft gewonnen, al komt het bij lange na nog niet zoveel voor als in de regio’s WEST 1 en WEST 2.

Vorden 1 speelt sinds het seizoen 2015-2016 in de 2e klas. De afgelopen 7 seizoenen was dit altijd in 2I terwijl de 14 ploegen uit de provincie Overijssel in 2J speelden. Het is nu al 2H en 2I geworden in de regio Oost, omdat er landelijk al een 2e klasse minder ingeschreven is, maar de komende 2 seizoenen wordt in het zondagvoetbal het aantal 2e klassen terug gebracht van 11 naar 8. Vorden speelt het komende seizoenen wederom in 2I alleen zit het nu ingedeelde aan de Overijsselse kant en heeft het 9 Twentse tegenstanders, twee Sallandse opponenten, een club uit Deventer en één uit Zutphen.  Om over twee seizoenen dus maar 8 2e klassen te hebben, is er gekozen door de KNVB voor een versterkte degradatieregeling waarbij de nummers 12, 13 en 14 rechtstreeks degraderen en de nummers 9, 10 en 11 spelen om de nacompetitie voor degradatie. In de afgelopen seizoenen degradeerde altijd de nummers 14 en 13 rechtstreeks en speelden 11 en 12 om nacompetitie, terwijl de laatste twee seizoenen het alleen de nummer 14 was die rechtstreeks degradeerde en 12 en 13 om de nacompetitie speelde.

In de afgelopen zeven seizoenen, minus de twee corona-seizoenen die niet uitgespeeld zijn, is Vorden 1 op de 7e, 6e, 7e, 9e en vorig seizoen op de gedeelde 5e plaats (7e) geëindigd en dit zou dus volgens de nieuwe regeling betekend hebben dat alleen in 2018-2019 de geel-zwarten mee hadden moeten strijden in de nacompetitie voor degradatie.  Neemt niet weg dat deze versterkte degradatieregeling een flinke uitdaging betekent voor de betreffende clubs en dus ook voor Vorden, want vooral in de 2e klasse is de spanning altijd erg hoog door het geringe krachtsverschil en de vele gelijke spelen en/of minimale winstpartijen.

Het linker-rijtje blijft de doelstelling, alleen zal vanaf de 5e plaats de spanning flink toenemen omdat de ervaring leert dat tot het einde van de competitie deze ploegen mee gaan doen om een plek op of onder plaats 9.