Wat gaat er veel veranderen op het Sportpark ‘t Grote Veld en de laatste twee maanden is dit maar al te goed zichtbaar geworden! De komst van het kunstgrasveld zorgt voor een ware metamorfose, waarbij in ieder geval wel de weidse, groene en landelijke sfeer bewaard blijft. Een echt kenmerk van het beeld van de drie velden op ons Sportpark zijn de betonnen palen met de ijzeren buizen als leunhekwerk en deze zullen na 50 jaar verdwijnen. Hieronder een terugblik via vier foto’s over de uitstraling en faciliteiten rondom de velden van ons Sportpark.

De voetbalvereniging kwam in 1946 op het huidige Sportpark terecht, toen het van de Gemeente Vorden een stuk ontgonnen bos naast het zwembad mocht gaan huren. Er kwamen toen 2 velden parallel naast elkaar te liggen en tot aan 1969 heeft men hier op gevoetbald met slechts een wit gebouwtje als kleedkamers en een entreehok . Als afrastering werden er ijzeren paaltjes geplaatst waarbij een dun ijzerdraadje ervoor moest zorgen dat het publiek hier achter diende te blijven ….

Vanaf 1969 kwam er dus drie velden met om alle drie velden de betonnen palen met ijzeren buizen als afrastering. Jarenlang bepaalden deze betonnen palen het aangezicht van het Sportpark als je een wedstrijd ging bekijken, zo ook in 1989 toen Vorden 1 een jubileumwedstrijd speelde tegen FC Twente. Op de achtergrond zijn duidelijk de betonnen palen te zien en de ijzeren buizen waarover je zo lekker over heen kon hangen ….

Ook om het 2e en 3e veld stonden dus deze betonnen palen en ook hier werden in de loop van de tijd (jaren ’90 vorige eeuw) ballenvangers achter de doelen geplaatst. Ook kwamen er dug-outs die de zichtlijn van de betonnen palen onderbraken, maar gelukkig bleef er nog genoeg plek over om lekker ‘hangend’ naar de wedstrijd te kunnen kijken …

En dan nu, na ruim 50 jaar, zal het beeld voorgoed verdwijnen. Het kijken naar de wedstrijden zal nu gaan gebeuren via het ‘hangen’ op een ijzeren hekwerk. Zowel het kunstgrasveld als het 2e veld is in zijn geheel voorzien van een nieuw ijzeren (gegalvaniseerd) hekwerk, dat alleen onderbroken wordt door ballenvangers achter het doel en aan de zijkant en door de fraaie dug-outs. Het is een enorme verbetering, zeker ook met de vele tegelpaden en verharding rondom het veld en dus een fraaie investering voor de toekomst. Het zal zeker weer 40 jaar duren voordat er een vijfde foto hieronder geplaats kan worden en er met weemoed naar dit hekwerk gekeken zal worden …….