De voetbalvereniging Vorden is natuurlijk voornamelijk bekend in de Gemeente Bronckhorst, de Achterhoek en de afdeling Oost (Gelderland en Overijssel). De voetballiefhebbers uit Oost Nederland kennen de geel-zwarte club, opgericht in 1929, vanuit de vele onderlinge wedstrijden, de jeugdtournooien in de jaren ’80, ’90 t/m 2015, het prachtig gelegen Sportpark naast het zwembad en tenslotte natuurlijk van de website en social media. Zo hier en daar zal er ook buiten Nederland in bijvoorbeeld Duitsland, Engeland, België, Frankrijk of Italië nog wel een ‘lijntje’ bestaan met onze club, maar dat zijn toch echt uitzonderingen. Laat staan dat er ‘ aan de overkant van het grote water’ in de Verenigde Staten iemand heeft gehoord van onze club, ons logo kent, bekend is met onze kleuren en met ons tenue …. En toch is dit nu het geval wanneer je hieronder het verhaal leest van Martijn Bos, geboren en opgegroeid in Vorden, maar nu alweer 20 jaar wonend in de staat Minnesota in het dorpje Rochester in het noorden van de USA. Mooi verhaal over geel en zwart, verbinding door voetbal en een fraai voetbalfilmpje.

Martijn Bos is dus geboren in Vorden en heeft met zijn familie altijd op het Vaarwerk gewoond. Via de vriendin van zijn vader, Rita Beeftink uit Vorden, is er een linkje gelegd met de familie Bos uit Minnesota en onze voetbalvereniging Vorden. De oudste en jongste zoon van de drie kinderen van het gezin Bos zijn ware voetballiefhebbers en spelen beide voor de club van hun school de Byron Bears.  Als cadeau en herinnering en aandenken aan de geboorteplaats van hun vader, hebben zowel Ryan als Christian beide een compleet tenue ontvangen van de v.v. Vorden en apetrots staan zij hier dan ook mee op de foto (zie hieronder). Het moment dat beide het v.v. Vorden tenue hebben ontvangen had ook een speciale betekenis , want de oudste speelt voor het laatste jaar in zijn schoolteam en moest daar keepen in de finale van het regiokampioenschap (zie filmpje) en de jongste mocht voor het eerst sinds 3,5 jaar (!) weer naar het voetbalveld omdat hij zijn behandeling voor leukemie had afgerond (zie onderste foto).

Zowel Ryan als Christian zijn zeer in hun nopjes met het prachtige geel-zwarte tenue, ook al omdat de clubkleuren geel en zwart ook toebehoren aan de Byron Bears.  De cirkel is dus rond bij de familie Bos uit Byron in Minnesota en zij willen hierbij dan ook de voetbalvereniging Vorden hartstikke bedanken voor dit fraaie cadeau.

Hup v.v. Vorden en Go Byron Bears!

1. Prachtig filmpje van de beslissende penaltyserie tijdens de finale van het regiokampioenschap van de Byron Bears met keeper Ryan Bos in de hoofdrol :

2. Ryan en Christian Bos in hun nieuwe v.v. Vorden tenue’s in hun huis in Byron, Minnesota.

3. De gehele familie Bos op de foto voor hun huis in Byron, Minnesota om het herstel van Christian te vieren, met geheel rechts de ouders Martijn en Katy Bos.