In de rubriek ‘Uit de oude doos’ gaan wij dit keer op deze site van v.v. Vorden naar de ‘wilde en vrije’ jaren ’70 toen lange haren, shirtjes over de broek en afgezakte kousen het beeld vormden op menig voetbalveld en dus ook op ons eigen sportpark. De club bestond destijds bijna 50 jaar, had ongeveer 350 leden en een groeiende jeugdafdeling aangezien de ‘babyboomers’ niet alleen zorgden voor uitbreiding van het dorp middels het bewonen van de nieuwbouwwijken ‘De Boonk’, ‘het Molenplan’ en de wijk rondom de zuivelfabriek en de Empo, maar ook voor vele jeugdige voetballers. Lees onderstaande rubriek en ga terug in de tijd en beleef nog weer ff de jaren ’70 op het gemeentelijk Sportpark en in het dorp Vorden.

Het is 1977. Nederland beleeft roerige tijden met treinkapingen, de Lockheed-affaire, het oorlogsverleden van CDA-politicus Aantjes en het vreselijke vliegtuigongeluk op Tenerife. Nederland heeft 13,8 miljoen (!) inwoners, Amsterdam krijgt de Stopera op het Waterlooplein, RAF terroristen vinden hun dood in de gevangenis, Pieter Menten wordt veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf, Fleetwood Mac brengt het succesvolle album Rumours uit en Elvis Presley geeft zijn laatste concert. Het is tevens het tijdsbeeld waarin jongeren hun eigen cultuur creëren en zich keren tegen de ouderwetse zuilen en in het bijzonder tegen de door de vorige generatie opgebouwde ‘normen en waarden’ en idealen en vooral gezag op basis van autoriteit. Op het voetbalveld uit zich dat door lange haren, shirts uit de broek, afgezakte kousen en constant gemekker en commentaar op de leiding (lees scheidsrechter). Het Nederlandse voetbal beleefde in deze jaren hoogtijdagen met twee WK finales in ’74 en ’78 en een 3e plek op het EK in ’76. Europacup winst is er voor Ajax in ’71, ’72 en ’73, Feyenoord in ’70 en ’74 en PSV in ’78. En dan is er ook nog een verloren finale van FC Twente in 1975 en maar liefst 11 halve finales door een Nederlandse club in 10 jaar tijd (1970-1980). Zij veroverden daarmee de voetbalharten van vele voetbalfans in Europa en vooral de wijze waarop wij op een eigenzinnige, progressieve en tegendraadse wijze het spel speelden leverde ons kleine landje veel bewondering, roem en status op.

Was dit nu allemaal ook terug te zien in 1977 in Vorden? Had dit tijdsbeeld ook direct invloed op ‘de jeugd’ uit ons dorp in de Achterhoek? Wellicht, zoals in ook in de vele jaren daarna en nu nog steeds het geval is, hebben wij hier in de Achterhoek niet direct voorop gelopen, gebeurde het allemaal vooral in het ‘westen’, maar lieten wij enkele elementen van dit tijdsbeeld ook zeker in het ‘vordense’ integreren. Zo werd er natuurlijk vanaf je 16e niet meer op de fiets gezeten, maar scheurde je met een Kreidler, Zundapp of Puch door de straten van het achkastelendorp. Had je in de zomer en winter altijd een spijkerjekkie aan en op zaterdagavond werd dit aangevuld met een haarborstel in het borstzakje die heel ‘stoer’ natuurlijk wel met de onderkant naar boven gedragen diende te worden als je ‘in Hengel’ naar Concordia of de Zwaan reed. Ging je tijdens de schoolweek op het Baudartius, Stedelijk, Wilhelmina, Martinet of Isendoorn in Zutphen zeker twee keer ‘de stad in’ en haastte jij je naar ‘Music All in’ waar de nieuwste LP’s en singeltjes van Status Qua, Led Zeppelin, Queen, Smoky gratis kon beluisteren, terwijl meiden naast jouw juist Tavares, Brotherhood of Man, Boney M. en The Gibson Brothers aan het draaien waren. En sloeg je zeker twee ‘kappersbeurten’ in een half jaar over om het haar lekker lang te laten groeien, waarna die ene keer Schumacher of Heersink sr. alleen maar een beetje bij mocht punten.

Op het voetbalveld in Vorden was het ook duidelijk 1977 en onderstaande voetballer op de prachtige zwart-wit foto op veld 2 was de hele week naar school gegaan en had zich met zijn spijkerjekkie met dat prachtige embleem van ‘Hello’ (LP van Status Quo) onderscheiden van zijn vrienden met een groene legerjas (Landbouwschool Vorden) of zwartleren jasje met ritsen (LTS in Lochem). Hij had netjes twee keer in de week getraind  onder leiding van trainers als Jan Stegeman, Lambert Rouwenhorst  en André te Velthuis. Was vrijdagavond naar de jeugdsoos geweest aan de Insulindelaan en had nog ff een patatje gegeten bij de Rotonde, maar keek uiteindelijk vooral uit naar ……. de zaterdag. s’Morgens eerst nog ff een bijbaantje om geld te verdienen en bij het terugkomen ook nog ff Pa helpen bij het wassen van de auto en dan rond 13.00 uur met de brommer naar het voetbalveld aan de oude zutphenseweg samen met Harry, Henry, Hans, Rudy ….. thuis tegen Voorst B1.

Wat een schitterende actiefoto, een prachtig rank sportlichaam en een geweldige voetbalhouding door volledig in balans ‘over de bal’ heen te kijken.  Mooi die enkelbandjes die je bij Kluvers kon halen als je toch je eigen katoenen ‘vv vorden’ voetbalshirt ging kopen en welke ook door Johan Neeskens, Ruud Krol en Willy van de Kerkhof werden gedragen. Geen scheenbeschermers maar kousen naar beneden en het shirt alleen aan de achterkant in de broek, maar dat kon ook zijn omdat het katoenen shirt na drie keer wassen al flink was gekrompen en ondanks de groeistuip op je 16e je pas voor het volgende seizoen in de zomer weer een nieuwe mocht kopen.  Vooral die blik vooruit en alweer bezig zijn met het vervolg valt op naast die prachtige volle bomenrij, de betonnen paaltjes en die schitterende zwart-witte bal. En ondanks dat je teamgenoot Richard Hartman op links mee op loopt,  heb je hoogstwaarschijnlijk niet breed gespeeld maar een pass gegeven naar voren of een actie gemaakt richting het doel ….. zoals dat in 1977 ook hoorde.

Wie weet treffen we jouw en je (voetbal)vrienden op de reünie tijdens ons 90-jarig bestaan en kunnen we nog ff na praten over deze foto en het voetbal in 1977 …. zou mooi zijn Gertie!