Kampioen WSV uit Apeldoorn was al zeker van promotie en degradant Concordia Wehl wist vier weken geleden al dat het volgend seizoen in de 3e klasse moet gaan spelen. Vandaag, op de eerste dag van de nacompetitie heeft Quick 1888 ook de gang naar de 3e klasse moeten maken en weten we eveneens dat DVC’26 volgend seizoen gewoon weer in de 2e klasse I komt te spelen. Quick 1888 moest samen met VIOD de nacompetitie spelen om 1 plek in de 2e klas en verloor vandaag van Brakkenstein uit Nijmegen met 3-4. VIOD won in blessuretijd met 2-1 van FC Trias en speelt woensdag de halve finale tegen Witkampers. De andere halve finale gaat tussen Brakkenstein en Doetinchem en beide winnaars spelen de finale op zondag 19 juni op neutraal terrein voor 1 plek in de 2e klas. In de nacompetitie voor 1 plek in de 1e klas spelen uit ‘onze’ 2e klasse I SDOUC, Union en DVC’26. De eerste twee wonnen beide hun eerste wedstrijd, alleen verloor DVC’26 kansloos tegen Bon.Boys. SDOUC en Union spelen woensdag tegen elkaar in de halve finale en de tegenstander in de finale op zondag 19 juni komt uit de confrontatie tussen Bon.Boys en Achilles’12.

De 2e klasse in de KNVB afdeling Oost heeft 2 afdelingen, namelijk 2e klasse I (Gelderland) en de 2e klasse J (Overijssel). v.v. Vorden komt al vanaf het seizoen 2015-2016 uit in de 2e klasse I en ook volgend seizoen zijn de vordenaren weer zeker van een jaartje op dit niveau. In de 2e klasse I verdwijnen dus WSV-Apeldoorn en Concordia Wehl en uit de 2e klasse J gaan NEO-Borne en Barbaros-Enschede het op een ander niveau proberen. Wie er uit de 1e klas de plek op gaat vullen in de 2e klas, is nog onduidelijk want degradant Tubantia (Hengelo OV) heeft besloten om op de zaterdag te gaan voetballen.

Na de eerste ronde van de nacompetitie is in ieder geval duidelijk dat ook STEVO (Geesteren) en BVC’12 (Beek-Ubbergen) beide uit de 1e klas zullen degraderen, aangezien zij vandaag beide hebben verloren. Stevo komt hoogstwaarschijnlijk in 2J (Overijssel), maar BVC’12 gaat ook op de zaterdag spelen dus wie deze plek in neemt in 2I is nog niet zeker. In de promotie nacompetitie om 1 plek in de 1e klas spelen nu nog SDOUC (gewonnen van Grol) en Union (gewonnen van Stevo) en zij spelen woensdag as. tegen elkaar.

De voorlopige stand van zaken omtrent de ploegen in de 2e klas voor het seizoen 2022-2023 is nu als volgt:

STEVO Gedegradeerd 1E
BVC’12 Gedegradeerd 1E naar zaterdag
Tubantia Gedegradeerd 1E naar zaterdag
WSV Kampioen 2I NEO Kampioen 2J
SDOUC Kans op promotie 2I Bon. Boys kans op promotie 2J
Union Kans op promotie 2I Achilles’12 Kans op promotie 2J
DVC’26 2I Grol 2J
VVG’25 2I Schalkhaar 2J
DIO 2I ATC’65 2J
Vorden 2I Eilermark 2J
Spero 2I Suryoye-M. 2J