Vanaf de start van het seizoen 2023-2024 (2-3 september) zal bij de JO13 en MO13 vier belangrijke wijzigingen plaats vinden in het wedstrijdspel. In plaats van ingooien, zal er nu worden ingetrapt en een vrije trap mag nu met een ‘zelfpass’ gewoon in gedribbeld worden in plaats dat het altijd via een pass naar een medespeler gedaan wordt. Tevens vindt er een zogenaamde ‘vliegende wissel’ plaats en is er een duidelijke regeling rondom straftijd ingevoerd.  De KNVB heeft in twee districten een pilot gehouden met deze vier veranderingen en naar aanleiding van de resultaten en de analyses heeft het besloten om deze regelingen landelijk door te voeren. Dit houdt in dat bij v.v. Vorden bij de wedstrijden van zowel de JO13-1, JO13-2 als de MO13-1 deze nieuwe regelingen doorgevoerd worden en dat ook de scheidsrechters, grensrechters en begeleiding/staf van de drie teams hiervan op de hoogte dienen te zijn. Hieronder zijn in een uitvoerige folder de bijzonderheden van de betreffende regels terug te lezen.

Klik hier voor de volledige folder van de KNVB : infographic-pilot-vernieuwde-spelregels