De KNVB heeft het afgelopen seizoen een versterkte degradatieregeling in het zondagvoetbal bij de A-categorie (standaardelftallen) in het leven geroepen en dit zal ook het volgende seizoen plaats vinden. Zodoende wil men de huidige piramide (3e divisie t/m 5e klas) met een ‘scheve top’ vanaf 2024-2025 weer in het gareel krijgen en dus vooral in de 4e en 5e klas meer (regionale) clubs krijgen zodat de piramide weer ‘recht’  getrokken wordt. De piramide krijgt dan de gewenste vorm met een smalle top (3e divisie, 2e divisie, 4e divisie, 1e en 2e klas) en een brede fundering (3e, 4e, 5e klas). In de 2e klas waarin Vorden dit seizoen heeft gespeeld hield deze versterkte degradatieregeling in dat de nummers 14,13,12 (SDC’12, Witkampers, AZC) rechtstreeks zijn gedegradeerd en de nummers 9,10 en 11 (Reutum, Eilermark en Lemelerveld) nog extra wedstrijden moeten spelen in de nacompetitie om degradatie naar de 3e klas. Aan de bovenkant promoveren natuurlijk de beide kampioenen (Grol en STEVO), maar is er voor de periodewinnaars (ATC’65, De Tukkers, Bon Boys en VVG’25, DVC’26 en Union) maar een kleine kans op promotie, want uit een groep van 38 (!) ploegen gaan uiteindelijk maar 3 ploegen naar de 1e klas. Vorden 1 heeft zichzelf met een keurige 7e plaats garantie gegeven voor wederom een seizoen in de 2e klas en de komende weken geven wij via onderstaande uitleg inzicht in de ontwikkelingen van de andere clubs in de 1e, 2e en 3e klas, zodat uiteindelijk eind juni duidelijk zal worden welke clubs  volgend seizoen samen met Vorden in de 2e klas uitkomen.

In het vorige en eerste artikel over dit onderwerp hebben wij reeds vermeld dat vanuit 2I, de klasse van v.v. Vorden, ook Reutum is gedegradeerd naar de 3e klas en daar is vandaag na de 2e ronde in de nacompetitie ook Eilermark bij gekomen. De ploeg uit Glanerbrug verloor van Barbaros (Hengelo OV) en gaat dus volgend seizoen in de 3e klas spelen. Lemelerveld daarentegen heeft ook de 2e wedstrijd in de nacompetitie gewonnen en is nu nog 1 overwinning verwijderd van weer een jaar 2e klas. Lemelerveld speelt zondag 18 juni de finale tegen SC Barbaros. Vanuit 2H moesten SDOUC, OBW en Beuningse Boys de nacompetitie spelen en in de eerste ronde hadden SDOUC en OBW al verloren en zijn dus gedegradeerd naar de 3e klas. Beuningse Boys heeft nog steeds hoop op wederom een jaar 2e klas, want de ploeg onder de rook van Nijmegen speelt de finale tegen streekgenoot Quick 1888 (Nijmegen).

Aan de bovenkant van 2H en 2I zijn dus natuurlijk de kampioenen STEVO en Grol gepromoveerd, maar hadden ook nog eens Bon Boys, ATC’65 en de Tukkers (2I) en DVC’26, VVG’25 en Union (2H) een (minimale) kans op promotie. In een nacompetitie van maar liefst 38 ploegen (Noord, Oost en Zuid II) zullen er uiteindelijk 3 finales (6 ploegen) worden gespeeld en gaan dus uiteindelijk 3 ploegen naar de 1e klas (Noord, Oost of Zuid II). DVC’26 en VVG’25  waren in de 1e ronde al klaar en donderdagavond kwamen daar ook nog eens Bon Boys (uit naar Rolde) en de Tukkers (uit naar Bekkerveld (Sittard!) bij. Van deze 6 ploegen uit de 2e klas is nu nog alleen Union (Nijmegen) over, want ook ATC’65 moest zondag afhaken in de strijd om promotie na verlies tegen Bekkerveld. Na de winst van Union op Geldrop mogen zij als enige overgebleven periodekampioen uit 2H en 2I de finale spelen tegen TSC (Oosterhout). Het feit dat ATC’65 niet is gepromoveerd, heeft wel gevolgen voor de indeling van de 2e klas Oost in 2023-2024 want deze ploeg uit Hengelo (ov) is in het volgende seizoen actief op de zaterdag.

Afgelopen donderdagavond werden er dus wedstrijden voor de nacompetitie 1e-2e klas afgewerkt en daaruit verloor ook Leones uit Beneden Leeuwen en zij komen als club uit de regio Oost dus volgend seizoen ook uit in de 2e klas. Aangezien zij echter al drie seizoenen in de 1e klas West I hebben gespeeld, kan het zijn dat zij ook in de 2e klas West I worden ingedeeld.

1 Bon Boys verliezer nacomp 2I Haaksbergen
ATC’65 za verliezer nacomp 2I
Theole za 2H Tiel
BWO za 2I Hengelo (ov)

In afdeling Oost zijn dus veel clubs uit onze regio gedegradeerd vanuit de 2e klas (naast de vaste degradanten SDC, AZC, Witkampers, NEC en SPERO dus ook via de nacompetitie SDOUC, OBW, Reutum en Eilermark) en aan de andere kant zijn er ook niet veel regionale clubs in staat geweest om naast de kampioenen Markelo, Trekvogels, Westervoort en RSC te promoveren vanuit de 3e klas naar de 2e klas (FC Trias, Warnsveldse Boys, VVO, VIOD Doetinchem, Wijhe’92 en Beekbergen). Er zijn van de  in totaal 18 ploegen  nu dus 16 ploegen uit de afdeling Oost reeds bekend in de 2e klasse voor 2023-2024. De laatste twee ploegen die volgend seizoen in de 2e klasse zullen voetballen komen uit de finales die op 18 juni gespeeld zullen worden op neutraal terrein:

Lemelerveld – SC Barbaros

Beuningse Boys – Quick 1888

Mocht Union de finale om promotie naar de 1e klas verliezen, dan zullen zij ook in 2023-2024 in de 2e klas blijven en komen we dus op 19 ploegen in de 2e klas. Zoals in het vorige artikel ook al vermeld zijn dus deze 18-19 ploegen te weinig voor twee 2e klassen in Oost, maar teveel voor 1 2e klas in de afdeling Oost (zo). Clubs uit de grensstreek tussen twee afdeling (Noord, Oost, Zuid II) kunnen dus bijvoorbeeld in een andere afdeling terecht komen en dan zou je topografisch kunnen denken aan Beuningen, Nijmegen, Tiel en Lemelerveld en Leones….

Wordt vervolgd op zondag 18 juni !