Vanmiddag is de 2e ronde van de nacompetitie gespeeld en nadat DCS en Union uit 2I al in de 1e ronde werden uitgeschakeld is het vanmiddag ook de 3e overgebleven club uit 2I, Spero uit Elst, niet gelukt om de finale en eventuele promotie naar de 1e klas te bereiken. De finale van de nacompetitie om promotie naar de 1e klas (of behoud van het 1e klasseschap) zal gaan tussen De Zweef (1e klas) en WAVV (1e klas) en daarmee kun je inderdaad concluderen dat alle zes periodewinnaars uit de 2e klasse I en J (DCS, Union, Spero, ATC, Achilles’12 en Bon.Boys) zijn uitgeschakeld. Dit houdt in dat naast degradant BWO uit Hengelo (OV) nog de Zweef (Nijverdal) of WAVV (Wageningen) naar de 2e klas zal gaan. Onderin was vorige week AZC uit Zutphen al gedegradeerd naar de 3e klas toen het in de 1e ronde direct al verloor van VDZ (Arnhem). Eendracht’30 uit Mook is de 2e club uit 2I wie probeert het vege lijf te redden en heeft tot nu toe nog steeds kans om voor het 2e achtereenvolgende seizoen in de 2e klasse uit te komen. Door een 2-1 winst op PAX uit Hengelo (gld) (3e klas) heeft Eendracht’30 zich geplaatst voor de finale op 16 juni en daar zal het aantreden tegen VDZ (3e klas), dat vanmiddag met 2-1 wist te winnen van OBW (3e klas) uit Zevenaar. De winnaar van Eendracht’30 tegen VDZ zal volgend seizoen bij ons in de 2e klasse I terecht komen.

Regioclubs en ‘buurmannen’

Door het verlies van PAX is het de ploeg uit Hengelo (gld) dus niet gelukt om te promoveren naar de 2e klasse en daarmee blijft v.v. Vorden de hoogst spelende club uit de gemeente Bronckhorst. Door de resultaten in de afgelopen weken in de (na)competities valt het sowieso op dat er geen 2e klassers meer uit deze regio vertegenwoordigd zijn en v.v. Vorden dus samen met de zaterdagafdeling van Be Quick Zutphen de enigste clubs zijn uit deze regio in de 2e klas. In de 1e klas is geen enkele club meer vertegenwoordigd uit de Achterhoek/Zutphen en volgend seizoen spelen RKZVC uit Zieuwent, Longa’30 uit Lichtenvoorde en Sportclub Silvolde in de Hoofdklasse als hoogst spelende clubs uit deze regio op het hoogste amateurniveau.

Warnsveldse Boys, AZC en FC Zutphen (afd. zaterdag) zijn gedegradeerd naar de 3e klas, Sportclub Lochem en PAX is het niet gelukt om via de nacompetitie te promoveren naar de 2e klas en ook de buurmannen Zelos (afd. zaterdag), Ruurlo en Witkampers en regionale clubs als Doetinchem en Grol blijven nog een jaar 3e klasser. In de 3e klas wordt het sowieso druk met clubs uit deze regio want ook Sp. Brummen, Sp. Eefde (za), Eerbeekse Boys (za)  en HC’03 is het gelukt te promoveren. In de 4e klas spelen uit de regio Zutphen/Achterhoek volgend seizoen VIOS Beltrum, FC Eibergen, Reünie, Keyenburgse Boys, Basteom, Almen (za) en Harfsen (za) en tenslotte zijn buurtvereniging als Zelhem, Halle, Wolfersveen, Mariënvelde, Ratti/Sociï, Be Quick Zutphen, De Hoven en SVBV vertegenwoordigd in de 5e klas.

v.v. Vorden zal dus in de 2e klas net als dit seizoen wel bij de Achterhoekse en Liemerse clubs Varsseveld, DVC’26 (Didam), DCS (Zevenaar), Concordia Wehl, SDOUC (Ulft) en VIOD uit Doetinchem ingedeeld worden en van de resterende 7 verenigingen zijn op dit moment Spero (Elst), Union (Malden), Quick 1888 (Nijmegen), MASV (Arnhem) en DIO (Druten) zeker. De twee resterende verenigingen zullen afkomstig zijn uit de nacompetitiefinale Eendracht’30 tegen VDZ en De Zweef tegen WAVV, alhoewel de verdeling tussen 2I en 2J nog wel eens opnieuw bekeken zal worden als De Zweef uit Nijverdal zal degraderen.