Het waren twee interessante ontmoetingen afgelopen weekend bij de jeugdafdeling van v.v. Vorden, namelijk de JO17-1 en JO19-1 tegen buurman en concurrent Sp. Lochem. Beide wedstrijden, JO17-1 thuis en JO19-1 uit, behoren tot de Hoofdklasse en bij beide ploegen was het de 2e wedstrijddag in de voorjaarscompetitie. Interessant, omdat het natuurlijk buurman Sp. Lochem is en veel jongens elkaar kennen van school en uit gaan, maar ook interessant omdat Sp. Lochem over een prima jeugdafdeling beschikt en net als bij v.v. Vorden de laatste 10 jaar niet alleen in kwantiteit (inmiddels 750 leden) maar ook in kwaliteit is gegroeid. Het leverde in beide gevallen fraaie wedstrijden op, nagenoeg gelijkwaardig en daarom extra mooi dat er twee keer een 1-0 overwinning werd behaald door de ‘geel-zwarten’. Wanneer er een kijkje wordt genomen op de regionale ranglijst van ‘beste amateurclubs’ is duidelijk dat het twee overwinningen betrof op een directe concurrent, waarbij het opvallend is dat precies 8 jaar geleden beide 1e elftallen elkaar voor het laatst troffen in de 4e klasse C (zie foto) en destijds de jeugdelftallen op 2e en 1e klas niveau speelden en inmiddels dus flink zijn gestegen.

Hoe het gaat met een club of hoe hoog een club speelt wordt meestal afgemeten aan de klasse waarin het 1e elftal speelt. Zo wordt zelfs de klasse als bijvoeglijk naamwoord gebruikt en spreekt men dus van 3e klasser Sportclub Lochem en 2e klasser v.v. Vorden. Op zich natuurlijk vreemd want een voetbalclub is veel meer dan alleen het 1e elftal en vandaar dat de vakbond van oefenmeesters (trainers) een aantal jaren geleden een lijst heeft samengesteld met daarin een puntentelling per vereniging op basis van de klasse-indeling van het 1e, JO19-1, JO19-2, JO17-1, JO17-2, JO15-1 en JO13-1. Ook dit jaar is deze lijst weer samengesteld en het resultaat is te zien via de link.

Van de 2900 verenigingen in Nederland  zijn dit dus de beste 200 amateurclubs puur gebaseerd op de klassenindeling van de betreffende elftallen. Natuurlijk is ook dit discutabel (waarom bijvoorbeeld niet de 2e elftallen mee nemen en waarom wel een JO17-2 en niet de JO15-2), maar aangezien er ieder jaar wel op dezelfde wijze wordt gemeten is het in ieder geval de meest illustratieve ranglijst en een houvast om te willen weten hoe je er prestatief nu precies voor staat. v.v. Vorden en Sportclub Lochem behoren tot het district Oost en deze loopt van Zwolle tot aan Nijmegen en van Barneveld en Wageningen tot aan Winterswijk en Enschede en betreft in totaal zo’n 600 verenigingen. In de hierboven genoemde top 200 van Nederland zitten in totaal 29 verenigingen uit District Oost vertegenwoordigd en als je dit nog weer terug brengt naar ‘ons district’ (het voetballandschap waar de elftallen van v.v. Vorden vaak tegen spelen), bestaande uit de Achterhoek, Salland, Liemers en de IJsselstreek (dus van Olst t/m Arnhem en een strook links van de IJssel en alles naar rechts tot aan de grens met Duitsland) zijn er 10 verenigingen vertegenwoordigd in deze landelijke lijst, nl. Excelsior Rijssen, HSC’21 Haaksbergen, Longa Lichtenvoorde, DZC’68 Doetinchem, Rohda Raalte, AZSV Aalten, WSV Apeldoorn, CSV Apeldoorn, Schalkhaar en FC Winterswijk.

v.v. Vorden staat op de 29e plaats van de in totaal 264 verenigingen op deze regionale lijst en houdt Sportclub Lochem net 3 plaatsen onder zich. Om hen heen staan clubs als Grol, DVC Didam, Concordia Wehl en vv Dieren. Grote(re) verenigingen zoals FC Zutphen, AZC Zutphen,  FC Trias Winterswijk, OBW Zevenaar, ZZC’20 Zelhem, PAX Hengelo en AVW Westervoort worden onder zich gehouden en dat geeft aan dat beide verenigingen flink zijn gestegen de laatste jaren en de onderlinge ontmoetingen dus extra interessant maken. Komende zaterdag speelt Vorden JO17-1 tegen Rohda Raalte (170e op de landelijke lijst en 5e op de regionale lijst) en ontmoet dus dan een zeer pittige tegenstander en met 1300 leden één van de grootste verenigingen van District Oost. Ook speelt de JO17-1 nog tegen AZSV, SVZW en Excelsior ’31, allemaal clubs uit de top 10 van de regionale lijst, waarbij opponent Excelsior ’31 met 1800 leden(!) zelfs tot de 10 grootste verenigingen van Nederland behoort.

Hierbij de lijst van ‘onze regio’ met in totaal 264 verenigingen, waarbij opvalt dat het aantal leden erg bepalend is in de ranglijst en v.v. Vorden hierop dus een uitzondering vormt.

Voetballandschap_Oost_2020_Punten

Vorden JO19-1 speelt voornamelijk tegen gelijkwaardige clubs uit de ranglijst, zoals OBW, DCS, DVC Didam en vv Dieren en dat maakt deze hoofdklasse competitie erg interessant. Een mooie klasse dus waarop gelijkwaardig niveau fraaie wedstrijden met prima weerstand gespeeld kunnen worden. Wij wensen beide elftallen veel plezier en succes in de komende drie maanden en natuurlijk houden wij de ‘strijd’ met buurman Sportclub Lochem goed in de gaten!