De jeugdige Jasmijn Huetink, speelster van de JO13-1 bij v.v. Vorden, heeft afgelopen week een uitnodiging ontvangen van de KNVB om deel te nemen aan enkele trainingen voor de landelijke selectie van 45 speelsters voor ‘Oranje meiden onder 14’. De 13-jarige Jasmijn speelt de laatste jaren reeds ieder seizoen in selectieteams van de afdeling Oost van de KNVB, maar dit seizoen is het haar dus zelfs gelukt om door te dringen tot de nationale selectie. In de afgelopen maanden heeft zij diverse trainingen en wedstrijden gespeeld namens de ‘Meiden onder 14 afdeling Oost’, maar ook na de selectiewedstrijden om te komen tot een gezamenlijk team van de afdeling Noord en Oost, bleef Jasmijn tot de selectie behoren. En nu heeft zij dus zelfs de schifting overleefd om te komen tot de nationale selectie met de beste meiden onder de 14 van de afdelingen West I, West II, Zuid I, Zuid II en Oost en Noord. Een ongelofelijk knappe prestatie van de enthousiaste, positieve en enorme voetballiefhebster Jasmijn, die als speelster van een amateurclub samen traint en speelt in ‘Oranje meiden onder 14’ met meiden van BVO’s Borussia Monchengladbach, AA Gent en top-amateurclubs zoals AFC Amsterdam, Barendrecht, Be Quick 1887, DVS’33, Excelsior Rijssen en Maassluis, Quick ’20 en Oss 1920.

Bij de jongens bestaan selectieteams van de KNVB bij de jeugdafdeling al vele, vele jaren. In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw werden spelers van v.v. Vorden nog wel eens uitgenodigd voor het regioteam ‘Zutphen/Dieren’, maar vielen daarna voor de selectie van afdeling Oost vaak af. Alleen Ejo Elburg (zelfs twee interlands gespeeld voor de nationale selectie onder 19) eind jaren ’70, Rob Enzerink (aantal jaren in selectie Oost en één keer uitgenodigd voor training in Zeist voor nationaal jeugdteam) begin jaren ’80 en Erik Oldenhave (destijds spelend bij de Graafschap en uitkomend voor afdeling Oost en uiteindelijk pas afgevallen bij de laatste 32 voor de landelijke selectie Onder 15) begin jaren ’90  zijn het gelukt om als speler van v.v. Vorden tot de KNVB selectie door te dringen. Bij de meiden is deze selectie bij de jeugdafdeling pas een jaar 15 aanwezig, maar door de enorme toestroom van nieuwe leden en het prachtige aantal van 250.000 KNVB meiden- en damesleden is deze regionale en landelijke selecties nu al een aantal jaren op een uitstekend niveau. Bij v.v. Vorden heeft Dagmar Voerman zo’n 10 jaar geleden het ook al eens geschopt tot de selectie van ‘Oost’ bij de junioren.

Jasmijn speelt dus voor het 6e jaar bij v.v. Vorden en heeft dit seizoen een plekje op het middenveld in de JO13-1, maar heeft ook al een paar keer meegespeeld in de JO15-1 (Hoofdklasse) en traint en speelt ook sinds twee jaar bij de regionale selectie van MVVA. Dit seizoen is zij begonnen in de selectie van afdeling Oost van de KNVB onder 14 jaar en zij bleef na vele trainingen en wedstrijden ook in de selectie van Oost en Noord bij elkaar. In november en december 2022 waren er nog enkele trainingen en een onderling toernooi met overige regionale selecties (West I, West II, Zuid I en Zuid II), waarbij Jasmijn dus blijkbaar een goede indruk heeft achtergelaten, want de uitnodiging voor de laatste 45 speelsters voor de landelijke selectie ‘Meiden onder 14 jaar’ viel dus vorige week bij de familie Huetink op de deurmat. Jasmijn mag volgende week voor de eerste keer met de nationale selectie trainen en komt dan in Barneveld bij elkaar samen met de 44 overige meiden uit heel Nederland.

Wij wensen Jasmijn heel veel succes en plezier en natuurlijk ook in haar eigen team JO13-1 en de MVVA.

Op onderstaande foto zien wij Jasmijn in actie in de JO13-1 tegen buurman PAX JO13-1 (seizoen 2021-2022):