Normaal gesproken wordt er altijd tijdens de nieuwjaarsreceptie aandacht besteed aan de jubilarissen en krijgen de 25-jarige, 40-, 50-, 60- en eventueel zelfs de 70-jarige jubilarissen de aandacht die zij verdienen. In een volle kantine worden dan de personen naar voren gehaald, krijgen zij een ‘korte’ speech en ontvangen zij de versierselen en een bos bloemen. Door de corona-maatregelen is dit echter allemaal niet mogelijk en vandaar dat wij de afgelopen maand de betreffende personen thuis ‘veilig’ de pen met inscriptie en de bos bloemen hebben overhandigd. Het is niet anders, maar het is vooral jammer omdat er dit jaar maar liefst 9 jubilarissen te noteren vielen, waaronder zelfs een 70-jarig en 60-jarige jubilaris. Deze week zullen wij echter op de site wel aandacht besteden aan deze 9 leden en wij beginnen met de twee ‘oudjes’ namelijk Jan Lindenschot en Ernst te Velthuis.

Jan Lindenschot

Jan is op zijn 16e jaar lid geworden bij de v.v. Vorden en speelde in de naoorlogse jaren eerst een seizoen in de A-jeugd. Maar hij werd al snel overgeheveld naar het 1e elftal en daar heeft hij vele jaren gespeeld en als aanvoerder twee maal het kampioenschap behaald. Jan behoorde ook tot het elftal dat in 1963 na drie 2e plaatsen in de voorgaande seizoenen het zo lang verwachte kampioenschap binnen sleepte en eveneens als aanvoerder van ‘zijn’ team de promotiecompetitie winnend afsloot en zodoende promoveerde naar de 1e klas GVB. Op zijn 31e werd na 15 jaar 1e elftal zijn carrière abrupt beëindigd door een zware knieblessure en kon hij zijn geliefde sport niet meer beoefenen. Hij werd scheidsrechter en later leider van het ‘8e’, het elftal dat voornamelijk bestond uit spelers van het 1e elftal uit de jaren ’60 en waar hij tot aan de dag van vandaag een ware vriendschap mee heeft opgebouwd. Jan maakte zich ook verdienstelijk voor de vereniging op allerlei andere gebieden en zo was eind jaren ’60 ook een aantal jaren bestuurslid van de v.v. Vorden. De laatste jaren is hij nagenoeg ieder weekend nog te vinden op ons Sportpark en bekijkt hij regelmatig de wedstrijden van zijn kleinzoons en natuurlijk het 1e elftal. Ook heeft hij zich iedere dinsdagmorgen nog gevoegd bij de ‘veldenploeg’ waar hij door de corona-maatregelen echter het laatste jaar niet meer aan toe is gekomen. Tijdens de receptie van het 90-jarig jubileum in september 2019 was Jan nog het middelpunt tijdens de ‘opening’ van de vernieuwde kantine, toen een prachtige vergroting van een spelmoment van Jan uit 1963 als foto werd onthuld. Voor velen onder ons een zeer terecht gebaar, want Jan is in zijn voetbaljaren, maar zeker ook in de jaren daarna een voorbeeld geweest en een ware ‘aanvoerder’ voor zijn directe voetbalkameraden en leden van v.v. Vorden!

Jan Lindenschot (staand rechts) als bestuurslid tijdens de receptie van het 40 jarig jubileum in 1969.

Ernst te Velthuis

Ernst was het afgelopen jaar maar liefst 60 jaar lid van de v.v. Vorden en heeft daarvoor zeer terecht de pen met inscriptie en bos bloemen ontvangen. Ernst heeft in de jaren ’60 in de jeugd van v.v. Vorden gespeeld en kwam aan het einde van dit decennium in het 1e elftal terecht. Het 1e elftal degradeerde eerst nog naar de 2e klas GVB, maar samen met spelers als Hans Stokkink, Gerard ter Beest, Geert Heersink, Bertus Nijenhuis en broer André te Velthuis werd Ernst in 1974, 1975 en 1977 maar liefst drie keer in vier jaar tijd kampioen. Het 1e elftal met de ijzervreter en conditioneel zeer sterke Ernst promoveerde zodoende voor het eerst in de historie naar de ‘grote KNVB’ en hij speelde dan ook nog tot 1982 een vijftal jaren in de 4e klas. Ernst ging daarna in het 2e voetballen en daarna ook nog een paar jaar in het 3e elftal, waarna hij zich op 40 jarige leeftijd volledig ging toeleggen op het marathon lopen. Één van zijn hoogtepunten in zijn tweede favoriete sport was het uitlopen van de marathon van Athene in de jaren ’90 van de vorige eeuw. Ernst heeft zich echter ook in deze jaren nog steeds zeer verdienstelijk gemaakt voor de vereniging en heeft o.a. jarenlang deel uit gemaakt van de ‘Wim Kuijpercommissie’. Als penningmeester heeft hij er mede voor gezorgd dat er 25 jaar lang ieder jaar in Augustus er een fantastisch mooi jeugdtoernooi met binnenlandse en buitenlandse BVO’s werd georganiseerd. Ernst werd na afloop van het 25e en tevens laatste Willem Kuijpertoernooi gehuldigd als ‘Lid van Verdienste’ en kreeg zodoende in 2014 de verdiende aandacht en complimenten.

Ernst te Velthuis (gehurkt in het midden, 4e van links) als voorstopper van het 1e elftal dat in 1977 kampioen werd in de Hoofdklasse GVB en zodoende promoveerde naar de 4e klas KNVB.