Afgelopen vrijdag bereikte ons het droevige nieuws dat op 87-jarige leeftijd Joop Westerveld is overleden. Joop stond bij onze club beter bekend als ‘Jopie’ en deze bijnaam paste precies bij de kleine, guitige, gezellige en aardige man die Joop altijd is geweest. Joop is in 1934 geboren in Wijhe en kwam samen met zijn vrouw Janny in 1961 in Vorden wonen. Vanaf dat moment kwam Joop ook bij v.v. Vorden voetballen, en was met zijn ervaring als 1e elftalspeler bij sv Wijhe direct een versterking voor het 1e elftal van onze club. Joop kwam in een elftal met spelers als Ab Velhorst, Jan Lindenschot, Ap Nijenhuis, Inus Rothman en Wim Buunk en bouwde hiermee een ware vriendschap op, ook al omdat deze groep spelers in de jaren ’70 en ’80 nog jarenlang als vriendenteam het ‘8e elftal’ vormden. Joop heeft samen met Janny zich al die jaren ingezet voor onze vereniging en altijd een grote betrokkenheid getoond bij onze club. De huidige spelers en leden kennen Jopie vooral als supporter van het 1e elftal en natuurlijk als mede-organisator van de ‘Spare-Ribs -avonden’  die ieder seizoen aan het einde van het jaar en einde van het seizoen wordt gehouden.

Joop is dus geboren in Wijhe, het dorp aan de IJssel tussen Deventer en Zwolle en kwam in 1961 door zijn werk te wonen in Vorden. Samen met Janny hebben zij zich direct ingeburgerd in Vorden en het lid worden van onze v.v. Vorden was hier mede debet aan. Want naast het voetballen in het 1e elftal werd er ook al direct een hechte vriendschap gesloten met de spelers en de spelersvrouwen van het toenmalige 1e elftal. Altijd speelde de voetbalvereniging Vorden een belangrijke rol in hun leven, waarbij Joop veelal de technische klussen op zijn bordje kreeg en Janny jarenlang als gewaardeerd kantinemedewerkster vele uren en energie in de club gestopt heeft. Ook de beide kinderen, Diseré en Reind Jan, waren sportief aangelegd en zoon Reind Jan heeft ook jarenlang bij v.v. Vorden in de jeugd en het 1e elftal gespeeld. Joop werd met het 1e elftal kampioen van de 2e klas GVB en promoveerde naar de 1e klas. In deze klasse heeft Joop tot eind jaren ’60 nog een aantal jaren gespeeld als links- of rechtsback. Hij stond bekend als de kleine, gedrongen, fanatieke en sterke ‘kuitenbijter’ met een uitstekende wedstrijdmentaliteit.  ‘Jopie’ bleef zijn favoriete sport beoefenen en kwam in de jaren ’70 en ’80 terecht in het veteranenelftal dat niet alleen vele kampioenschappen achter hun naam zetten, maar ook vele andere activiteiten organiseerden zoals klootschieten, zaalvoetbal revues en feestavonden.

Jopie heeft altijd zijn betrokkenheid getoond bij de vereniging en ontelbare klussen geklaard op technisch vlak. Als installatiemonteur was hij in de jaren ’60 al bezig met het ‘witte gebouw’ en heeft hij daarna in zowel de oude kleedkamers (1969) als in de huidige accommodatie vele verwarmingen ‘aan gelegd’ en kwam hij ook bij vele voetballers thuis langs als er een klusje geklaard moest worden. Bij al deze activiteiten en werkzaamheden bij de voetbalclub was het altijd prettig vertoeven met Jopie in de buurt, want gezelligheid, humor, vriendelijkheid paste goed bij hem en zijn aanwezigheid werd dan ook altijd zeer gewaardeerd. De laatste 20 jaar genoot hij steeds vaker van zijn vrije tijd en kwam hij ook op zaterdag vaker naar het Sportpark om de verrichtingen van Daan en Douwe te bekijken. Ook was hij fanatiek en trouw supporter van het 1e elftal en vond het hij de opmars van het jeugdige elftal vanaf 2012 in de 4e klas naar de huidige prestaties in de 2e klas prachtig om mee te maken. Jarenlang heeft in deze periode ook nog kantinediensten gedraaid en was hij veelal op donderdagavond de vaste ‘barman’ na de selectietrainingen. Hoogtepunt in deze laatste 10 á 12 jaar waren voor Jopie de jaarlijkse ‘Spare-Ribs avonden’ waarbij hij altijd voor zo’n kleine 100 seniorenvoetballers en voetbalsters samen met Gert, Dick en Henk kippenboutjes, Spareribs en vooral een zeer gezellige avond verzorgde.

We zullen zijn aanwezigheid, het guitige gezicht en de betrokkenheid enorm gaan missen, maar door de vele herinneringen zullen wij ‘Jopie’ nooit vergeten …… Wij wensen Janny, Reind, Roelien, Daan en Douwe en Diseré, Aad en Merel heel veel sterkte met het verlies van hun man, vader, schoonvader en Opa.

Jopie als vaste supporter van het 1e elftal, tijdens een thuiswedstrijd van Vorden 1.

Jopie als speler van ‘zijn’ veteranenelftal (hurkend 2e van rechts onder) tijdens kampioenschap in 1978, samen met oud 1e elftalspelers als Ab Velhorst, Johan Pardijs, Jan Lindenschot, Driekus Groot Jebbink en Inus Rothman.

Jopie (geheel rechts samen met zijn neef Gé Westerveld) feliciteert het bestuur van de voetbalvereniging Vorden met het 90-jarig jubileum van ‘zijn’ club in september 2019.