Afgelopen weekend ontvingen wij het droevige bericht dat op 81-jarige leeftijd, na een moedige en oneerlijke strijd, Alie (Aaltje) Jansen-Bruggink, weduwe van Jan Jansen, is overleden. Alie is opgegroeid in Voorst en trouwde in 1959 met Jan Jansen, eveneens afkomstig uit Voorst, en zij kwamen in de zomer van 1959 in Vorden wonen op de van Heeckerenstraat in de wijk ‘Tranendal’ of ‘Molenplan’. Direct vanaf het begin van hun periode in Vorden creëerden zij een plek in de gemeenschap en werd Alie lid van de ‘plattelandsvrouwen’ (Vrouwen van Nu) en sloot Jan zich aan bij de vrijwillige brandweer en kwam tevens in aanraking met de v.v. Vorden. Al gauw werd Jan, wie in 1987 op 55 jarige leeftijd zeer onverwachts is overleden, leider van het 2e elftal,  wedstrijdsecretaris en vanaf eind jaren ’60 ook bestuurslid van de voetbalvereniging Vorden. Vanaf deze periode werd ook Alie steeds actiever bij de club en vanaf het moment dat in  1969 de nieuwe accommodatie werd geopend met een heuse kantine en deze in 1974 werd vervangen door de ‘houten kantine’, was Alie jarenlang actief met een vaste groep medewerksters zoals Jannie Westerveld, Rikie ‘Tante Sidonia’ Hartelman en Rikie Bijenhof. Alie was een bescheiden kracht, het liefst op de achtergrond, maar genoot op haar manier van de enorme saamhorigheid, beleving en sociale contacten die tijdens deze 25 jaar in de jaren ’60, ’70 en ’80 werden opgedaan.

De familie Jansen was met de oudste dochter Greta, afgelopen jaar vrijwilligster van het jaar, dochter Marjo, zoon Kees, al jarenlang als ‘feesten- en evenementenorganisator’ en de laatste 7 jaar als financieel bestuurslid verbonden met onze club en zoon Jan, wie vanaf zijn 6e t/m 45e jaar heeft gevoetbald bij onze club,  in deze jaren één en al v.v. Vorden met Jan inmiddels als ‘manager’ dag en nacht op het voetbalveld en Alie als drijvende kracht op de achtergrond. In december 1987 moest de familie een grote klap verwerken toen zeer onverwachts Jan, op zijn verjaardag, kwam te overlijden en Alie in haar eentje de draad weer moest op pakken. Alie bleef verbonden met de club, eerst voornamelijk via Greta haar werkzaamheden, de toernooien georganiseerd door schoonzoon Gerard, de voetbalverrichtingen en andere evenementen van Kees en Jan en later ook nog als Oma van de voetballers Maarten, Sander en Twan. De leden van onze club van de laatste 20 jaar zullen Alie dan ook vooral kennen als ‘de moeder en Oma van …’ , maar de ‘ouderen’ onder ons zullen haar herinneren als de drijvende kracht in het gezin Jansen die in de jaren ’60, ’70 en ’80 zo ontzettend veel voor de club hebben gedaan en enorm veel tijd en energie hebben gestopt in de bloeiperiode van v.v. Vorden met als symbool hun tweede huis, de houten kantine ‘Boszicht’.

Namens alle leden en donateurs en supporters van v.v. Vorden condoleren wij hierbij de familie Jansen en wensen Greta en Gerard, Marjo en Marcel, Kees en Winanda en Jan en Linda en kleinkinderen, heel veel sterke en kracht toe om dit verlies te verwerken.

Bestuur v.v. Vorden

Foto 1: Alie Jansen (vijfde van rechts) tijdens de revue op de jaarlijkse feestavond van v.v. Vorden in de Herberg, begin jaren ’70.

Foto 2: Alie Jansen, meelopend met de avondvierdaagse van Vorden in 1982 met de zo hechte, actieve en betrokken groep ‘Dames’ van v.v. Vorden

Foto 3 en 4 : Alie Jansen samen met haar man Jan Jansen tijdens het 25-jarig huwelijksfeest in 1984, dat duidelijk een ‘geel-zwart tintje’ had … (op foto 3 oud-voorzitter Jan Rouwenhorst en op foto 3 en 4 oud voorzitter Jan van Ark).