Afgelopen woensdag kregen wij het trieste bericht dat op 80-jarige leeftijd Ab Nijenhuis is overleden. Ab is zijn hele leven lang bij de v.v. Vorden betrokken geweest en heeft zowel in als buiten het veld veel voor de club gedaan en betekend. In 1951 is hij op 12-jarige leeftijd lid geworden bij de junioren en hij heeft tot z’n 50e altijd gevoetbald in diverse elftallen bij onze club. Naast zijn actieve carrière heeft hij ook vele functies bekleed als trainer, leider, jubileumcommissielid, bouwcommissielid, commissielid ‘van goede diensten’ en natuurlijk supporter van het 1e elftal en de teams van zijn kleinkinderen Jurre en Mette. Ab is altijd erg betrokken geweest bij v.v. Vorden en vanwege zijn verdiensten en rol binnen onze vereniging kreeg hij in 2004 tijdens de receptie van het 75 jarig jubileum als eerste lid het jubileumboek overhandigd en tijdens zijn 60-jarig lidmaatschap in 2011 werd hij ook extra in het zonnetje gezet. Wij wensen hierbij Joke, Monique en Robert, Elly, Udo, Jurre en Mette heel veel sterkte en mogen de fraaie herinneringen van Ab op ons Sportpark een steuntje in de rug zijn in deze moeilijke periode.

Ab is van kinds af aan helemaal bezeten geweest van voetbal en toen hij 12 jaar werd, kwam dan ook zijn grote wens uit om lid te kunnen worden van de voetbalvereniging Vorden. Ab woonde in de buurtschap Wildenborch en kon dus gemakkelijk met de fiets naar zijn geliefde voetbalveld aan de oude Zutphenseweg dat destijds in 1946 is geopend. Het sportpark bestond toen nog maar uit 1 veld en een houten keet, maar Ab beleefde een heerlijke tijd in deze junioren jaren waar hij in de competitie speelde tegen regionale clubs als Witkampers, Koolhazen (Lochem), Reunie, Ruurlo, Pax en clubs uit Zutphen en Warnsveld. Zijn betrokkenheid bij de club toonde hij destijds ook al toen hij in 1956 op 17-jarige leeftijd samen met enkele andere enthousiaste leden geholpen heeft het nieuwe witte kleedkamergebouw neer te zetten toen in dat jaar tevens het 2e veld werd aangelegd. Samen met 5 andere A-jeugdleden ging Ab in 1957 over naar de senioren en werd hij ingedeeld in het 3e elftal. Met dit jeugdige team werd hij direct kampioen en met z’n vijven gingen zij het seizoen erop direct over naar het 1e elftal. Ab heeft eind jaren ’50 en de jaren ’60 heel lang in het 1e elftal gespeeld en beleefde zijn hoogtepunt in 1963 toen hij met het 1e kampioen werd en promoveerde naar de 1e klas GVB. Ab was een buitenspeler en hield enorm van het spel ,dus naast zijn ijver en inzet was hij ook altijd bezig met zijn balaanname, traptechniek en positiespel. Hij beleefde mooie jaren in het 1e elftal dat in de 1e klas GVB vele streekderby’s speelden tegen o.a. PAX, Zelhem en Steenderen. Na een gecompliceerde beenbreuk, opgelopen in een wedstrijd tegen Doesburg, is hij eind jaren ’60 toch weer gerevalideerd en terug gekomen in het veld en kon hij zijn geliefde sport blijven beoefenen. In 1973 speelde hij met z’n 35 jaar nog in het 2e elftal en werd daarmee ook kampioen en tot aan eind jaren ’80 speelde hij in diverse andere lagere elftallen waarmee hij ook menig kampioenschap heeft behaald. Na zijn actieve carrière werd Ab trainer/leider van het 3e elftal en bracht hij zijn passie voor de voetbalsport over aan zijn spelers. Hetzelfde gebeurde toen hij coach en assistent werd van trainer Ben Koolenbrander bij de A1 en met deze jongens in 1988 het kampioenschap behaalde. Ab kon zijn ei helemaal kwijt in deze voetbalrol en kweekte een hecht team en het is mooi dat dit A1 team vorig jaar nog een reünie heeft georganiseerd waar hij samen met Ben, Gerard en Henk aanwezig kon zijn. Zelfs op 63-jarige leeftijd heeft hij rond het millennium nog weer een aantal seizoenen de rol van coach/leider opgepakt bij het toenmalige 3e elftal.

Ondanks dat hij vond dat besturen niet echt zijn ding was heeft hij begin jaren ’70 wel de handschoen opgepakt toen hij gevraagd werd voor een speciale ‘commissie van goede diensten’. Het was crisis binnen de club en de zaterdagafdeling en zondagafdeling stonden lijnrecht tegenover elkaar en Ab pakte zijn verantwoordelijkheid. Samen met drie andere leden heeft Ab destijds veel tijd en energie gestopt in een verzoeningspoging door een rapport met aanbevelingen voor het bestuur op te stellen. Ab is zodoende altijd een echte clubman geweest en heeft altijd een enorme betrokkenheid getoond. In al die jaren was het ook altijd zeer prettig vertoeven en samenwerken met Ab, want het ging altijd gepaard met veel humor en gelach. Natuurlijk moest er serieus en hard gewerkt worden, maar daarnaast was het op zijn tijd met Ab altijd gezellig en spelers, leiders, trainers enz. vonden het dan ook prettig en plezierig om met Ab de voetbalsport te beleven.  Als echte clubman was hij natuurlijk ook altijd supporter van het 1e elftal, het team dat hij immer kritisch maar met evenveel passie en enthousiasme gevolgd heeft. De laatste 15 jaar was hij ook altijd op zaterdag op het voetbalveld te vinden, waar de jeugd zijn aandacht had. Helemaal toen zijn kleinkinderen begonnen met de voetbalsport en hij als Opa enorm heeft genoten van al die wedstrijden van Jurre en Mette in het vorden shirt!

Wij hebben het laatste jaar Ab al zo vaak moeten missen op ons Sportpark, maar nu zal hij definitief niet meer terugkeren aan de oude Zutphenseweg. De herinneringen, foto’s, verhalen en prachtige momenten zullen ons steunen om het gemis te verwerken ………rust zacht Ab!

Ab als voetballer in 1957, als 25-jarig gehuldigd lid samen met Joke tijdens een feestavond in 1976, als leider/coach van het A1 elftal in 1988 en tenslotte als toeschouwer/supporter tijdens een wedstrijd in 2018.