De voetbalvereniging Vorden heeft dit seizoen 28 elftallen en teams ingeschreven bij de KNVB voor de competitie, 8 senioren, 12 junioren en 8 pupillenteams. Zij spelen in een competitie van 6 wedstrijden (pupillen), een half jaar (junioren) of een gehele jaarcompetitie (senioren) en komen dus 22 zaterdagen of zondagen in het seizoen in actie. Naast deze 28 teams hebben wij ook nog 3 elftallen die wat minder frequent in actie komen, maar sinds dit seizoen ook alle drie wel in een competitievorm uit komen. Voor de 45+ is dit 8x per jaar om de vier weken op een vrijdagavond, voor de mini F-pupillen is er zo’n 10x per jaar een onderling toernooivorm georganiseerd met enkele omliggende verenigingen en sinds dit seizoen speelt ook het G-team af en toe een toernooi op zaterdagmiddag met onderlinge wedstrijden tegen Loenermark, FC Twello, Oeken en Witkampers.

G-team

Sinds 2017-2018 is bij v.v. Vorden het G-team actief binnen onze vereniging. Dit elftal voor spelers/speelsters met een lichamelijke of verstandelijke beperking traint iedere maandagavond onder leiding van Joanne Willemsen. Henry Koning en Dick Uenk en bestaat onderhand uit 15 spelers en speelsters. Er zijn in de afgelopen vier seizoenen al een paar wedstrijden georganiseerd voor dit G-team, maar vanaf dit seizoen wordt er ‘echt’ in een toernooivorm  gespeeld en komen zij iedere maand op een zaterdagmiddag in actie. Afgelopen zaterdag was de eerste speeldag gepland en met een bus en twee auto’s ging de reis naar Loenen, waar op het prachtige Sportpark van Loenermark de eerste wedstrijden van dit seizoen werden gespeeld. Het werd een heerlijke voetbaldag met o.a. een doelpunt van Daan en ondanks de drie nederlagen was er enorm veel plezier en zeker ook een bepaalde trots op zichzelf en het team dat er een officiële wedstrijd gespeeld is. In de komende maand komen de ploegen naar Vorden toe en kan iedereen het G-team aanmoedigen op zaterdag 13 november van 10.00 uur tot 12.00 uur.

45+ team v.v. Vorden

Sinds de KNVB speciaal voor 35 en 45-plussers een vrijdagavondcompetitie heeft ingesteld in 2015 heeft v.v. Vorden zich altijd met een 35- of 45+ team ingeschreven. Ook dit seizoen zal het 45+ team bij onze club een tiental vrijdagavonden in actie komen en de eerste avond is reeds achter de rug. Vorige week vrijdagavond ging de reis naar Barchem waar bij de plaatselijke SBVB de eerste wedstrijd na het Covid19 tijdperk is afgehandeld. Het was direct een geslaagd toernooi, want het bleek dat de vordense spelers prima door het Covid-tijdperk zijn gekomen. Door Barchem en FC Zutphen met 2-0 te verslaan werden zelfs al de eerste punten binnen gehaald en de nederlaag tegen Lochem kon de pret in ieder geval niet drukken. In de maand november wordt het toernooi op ons eigen Europlanit Buiten_Sport_Park gehouden en komen de genoemde teams op vrijdagavond 19 november op ons kunstgras in actie.

Mini F pupillen

Het was nog in het tijdperk van de F- en de E-pupillen toen in 2008 het initiatief bij v.v. Vorden werd genomen om een speciale ‘4 tegen 4’ competitie op te zetten met een aantal buurtclubs in de regio speciaal voor beginnende voetballers en voetbalsters van 5-6 jaar. Het was ons bij de aanwas van nieuwe spelertjes destijds al opgevallen dat direct mee doen op een half veld in een F-team een te grote stap was voor deze jongens en meiden en daarvoor creëerden wij toen de ‘4 tegen 4’ competitie. Samen met o.a. FC Zutphen, Almen, Warnsveldse Boys en Brummen (Oeken)  is toen een onderling toernooi afgesproken met een aantal wedtrijdjes op de zaterdagochtend. Spelers kwamen veel vaker aan de bal, kregen de beginselen van het spel zoals dribbelen, de juiste richting spelen en lopen en natuurlijk …. scoren op een hele natuurlijke wijze onder de knie en stroomden dan na een half jaar of heel jaar door naar de F-pupillen.

In 2018 heeft de KNVB de pupillencompetitie aangepast en is over de gehele linie gaan werken met kleinere velden en dus ook kleinere aantallen, om eigenlijk dezelfde redenen als in 2008 bij bovengenoemde clubs het geval was bij de Mini F. Tevens wordt er nu ingedeeld per geboortejaar en niet meer per 2 geboortejaren (zoals in de E- en de F-pupillen het geval was) en hebben wij bij v.v. Vorden dus ook een JO8 (jongens en meiden onder de 8 jaar), JO9, JO10, JO11 en JO12. Nog steeds is echter de stap van beginneling naar het eerste team van de JO8 best een grote stap en vandaar dat wij het initiatief voor een Mini F-team (naam hebben wij maar gewoon aangehouden) zijn blijven hanteren net als de buurtverenigingen in onze regio. Zodoende is er na het corona-jaar ook bij onze club weer een Mini F team geformeerd en zij kwamen afgelopen zaterdag voor het eerst in actie. Met z’n allen in de auto ‘de IJssel’ over en eerst op het Sportpark nog een foto maken en daarna lekker ballen op het veld van Sp. Brummen. In de komende weken zal waarschijnlijk op 14 november het hele ‘circus’ naar Vorden komen en we verheugen ons nu al op de extra drukte en reuring die dit teweeg zal brengen als al deze 5-6 jarigen weer in actie komen!