In deze speciale rubriek zal in de komende 2 weken telkens een groep elftallen extra worden belicht met daarin de resultaten tot nu toe in het seizoen 2022-2023 en de huidige stand tijdens de winterstop. Achtereenvolgens zullen de ‘pupillenteams’, de ‘meidenteams’, de ‘junioren’, de ‘selectie-elftallen’ , de ‘overige senioren’, de ‘Dames’  de revue passeren. Maar wij beginnen deze rubriek met de ‘bekercompetitie’, want halverwege het seizoen spelen er nog twee teams mee ‘in de beker’, terwijl een derde team (VR1) net voor de winterstop is uitgeschakeld in de 1/8e finale.

De opzet van de bekercompetitie bij de amateurs wijzigt nog al eens en dit jaar was het  bij de junioren ineens weer veranderd. Ieder juniorenteam kwam in een poule van 6 of 7 terecht en speelde vanaf de eerste week van september tot aan de herfstvakantie dus vijf of zes  wedstrijden, waarbij alleen de nummer één van de poule overging naar de 2e speelronde. Er werden prima en leuke wedstrijden gespeeld aangezien ieder team wel op haar eigen niveau (klasse) werd ingedeeld en uiteindelijk heeft alleen de JO19-1 het geflikt om zich te plaatsen voor de 2e ronde. En dan te bedenken dat de JO19-1 dit seizoen ook nog eens in de Hoofdklasse speelt en dus met overwinningen op UNO, Ruurlo, Neede en FC Zutphen en een gelijkspel tegen VOGIDO een prima resultaat behaalde door deze bekerpoule als eerste te eindigen. De JO19-1 zit nu met 29 overige hoofdklassers en divisieploegen in de 2e ronde en is hierin ….. vrij geloot. Om te komen tot 16 ploegen voor de 1/8e finale dienen er 13 wedstrijden gespeeld te worden en hebben de drie overige ploegen een ‘vrije ronde’ geloot. Tegen wie de JO19-1 in de 3e ronde (1/8e finale) moet spelen, zal eind januari bekend worden gemaakt, als alle wedstrijden uit de 2e ronde zijn afgerond.

Bij de senioren begint het seizoen altijd met drie bekerwedstrijden, doordat ieder team is ingedeeld in een poule van 4. Bij het 1e elftal gaan zelfs de nummers één en twee over naar de knock-out fase, maar bij de overige seniorenteams alleen de winnaar. Bij v.v. Vorden lukte het zowel het 4e elftal als de VR1 om zich als poulewinnaar te plaatsen voor de 2e ronde. De dames onder leiding van Erik Oldenhave en Micky Steenbreker speelden in de 2e ronde tegen UD W. in en uit Weerselo. Ook deze horde werd overtuigend genomen door een 0-5 overwinning nadat dus in de poulefase PAX, Basteom en SHE alle drie met ruime cijfers waren verslagen. Vorden VR1 had zich dus geplaatst voor de 3e ronde en speelde bij de laatste zestien in de 1/8e finale. Terwijl in de competitie er nog wel eens een wedstrijd werd afgelast, liep deze bekercompetitie keurig op schema, want op zondag 20 november stond de uitwedstrijd tegen TVC’28 in en uit Tubbergen op het programma. In een goede, mooie en open wedstrijd moesten de dames van VR1 uiteindelijk haar meerdere erkennen in de dames uit Tubbergen en zat er een plek bij de laatste acht (kwartfinale) er dus net niet in.

Het 4e elftal van v.v. Vorden had ook haar bekerpoule gewonnen door te winnen van Longa 12, Doetinchem 4 en Ruurlo 5. In de 2e ronde stond de thuiswedstrijd tegen Varsseveld 6 op het programma en in een uitstekende wedstrijd met pittige tegenstand werd een 3-1 overwinning behaald en plaatste de ploeg van de trainers Ate Barendsen en Daan Wiegerink zich voor de 3e ronde. Deze wedstrijd stond gepland op zondag 18 december en tegenstander Etten 2 verloor met een reguliere 3-0 van de geel-zwarten en zodoende is het 4e elftal samen met de JO19-1 dus ook na de winterstop nog actief in de bekercompetitie. Het 4e elftal heeft nu de laatste 16 gehaald en aangezien er nog vier inhaalwedstrijden gespeeld dienen te worden in de 3e ronde is pas eind januari bekend wie zich naast Vorden 4, Woezik 6, ONA 3, FC Jeugd 4, Markelo 6, Angerlo Vooruit 5, Be Quick 2, Arnhemse Boys 2 en Lochem 4 nog meer geplaatst heeft voor de 1/8e finale. In deze ronde worden waarschijnlijk een aantal ploegen vrij geloot om uiteindelijk tot de laatste 8 (kwartfinale) te komen.