Het zijn onwaarschijnlijke cijfers, maar af en toe is het wel eens goed om er toch even extra bij stil te staan. De KNVB organiseert ieder weekend maar liefst 30.000 voetbalwedstrijden in het gehele land en bij slechts 8% van deze wedstrijden wordt een aangewezen scheidsrechter gepland door de bond. Dit houdt in dat bij ongeveer 27.000 wedstrijden de thuisclub/vereniging zelf een scheidsrechter moet regelen. Bij de v.v. Vorden is dit niet anders, want gemiddeld worden er ieder weekend 14 á 15 thuiswedstrijden gespeeld, waarbij alleen voor het 1e, 2e, JO19-1 en JO17-1 een KNVB-scheidsrechters ingepland wordt. Per weekend dienen er dus bij 9 á 10 (JO8-JO9 en JO10 hebben spelleiders) thuiswedstrijden een clubscheidsrechter ingepland worden.

Wij zijn bij v.v. Vorden in de gelukkige omstandigheid dat een groep van 20 (!) clubscheidsrechters vanuit een vast schema om de week of één keer in de drie weken dient te fluiten. Bij de allerjongsten (JO11 en JO13) hebben wij een vaste groep van Nout Garritsen, Milan Berendsen, Kay Hofs, Jelmer Smid, Tom van Leijden, Thijmen Huetink en Tijmen Marskamp. Vorige week is de eerste cursusavond gehouden van de KNVB op onze accommodatie en daarbij hebben zich ook nog eens Gijs van Ditshuizen, Yun Wentink en Sil van Veen opgegeven. Op zaterdag wordt er bij de junioren door een vaste groep ‘seniorenleden’ gefloten en zij worden ingedeeld bij de JO15, JO17 en JO19 wedstrijden en tevens bij de MO15-MO17 en MO19. Bennie Wentink, Edwin Bekker, Bas Wiegerinck, Jeroen Tijssen, Bas Brunsveld, Niels Siemerink, Jan Eggink, Chris Hofman en Joanne Willemsen zijn degene wie wekelijks de 5 á 6 thuiswedstrijden van de junioren fluiten, waarbij aangetekend dient te worden dat de meidenteams die in Wichmond thuis voetballen door een scheidsrechter van Socïi wordt gefloten.

Naast deze clubscheidsrechters zijn er ook nog een vaste groep ‘reserve-scheidsrechters’ waarbij in noodgeval (afzeggen KNVB-scheidsrechter) een beroep kunnen doen en dat zijn René Nijenhuis, Rob Oplaat, Sjoerd Voerman en Tom Lenselink.

Op zondag hebben wij 6 seniorenteams en een damesteam, waarbij voor het 1e en 2e elftal vaak een aangewezen scheidsrechter staat ingepland. Bij deze wedstrijden van het 3e, 4e, 5e, 6e en VR1 wordt altijd een beroep gedaan op de clubscheidsrechters Mark Borgonjen, Gerrit Bijenhof, Marc van der Linden, Erik Oldenhave en per toerbeurt een speler van Vorden 1.

Wij zijn als vereniging zeer content met deze groep vrijwilligers en beseffen maar al te goed dat zonder deze personen het zo geliefde spelletje voetbal gewoonweg niet gespeeld kan worden. In de week van de scheidsrechter willen wij dan ook een extra bedankje uitdelen voor deze clubscheidsrechters en zeer waardevolle groep vrijwilligers!

Op onderstaande foto enkele (jeugd)scheidsrechters wie de afgelopen 10 jaar bij v.v. Vorden hebben gefloten als clubscheidsrechter.