Vandaag heeft de KNVB de poule-indeling voor de 1e ronde van de A-categorie, dus Vorden 1 en Vorden 2 , bekend gemaakt. In de eerste drie weekenden van september, 3-4, 10-11 en 17-18 september, wordt de poulefase afgerond en spelen het 1e en 2e elftal respectievelijk tegen DZC’68, Voorwaarts Twello en Witkampers en PAX 2, Ruurlo 2 en Warnsveldse Boys 2. Vorden 1 is als 2e klasser ingedeeld bij alleen 1e en 2e klassers, want hoofdklassers (4e divisie) zijn voor de 1e poulefase vrij geloot. In de bekercompetitie voor standaardelftalllen worden 3e, 4e en 5e klassers ook bij elkaar in een poule ingedeeld. De eerste twee ploegen in de poule van Vorden 1 plaatsen zich voor de 2e ronde en daarin stromen dan naast de 4e divisieclubs ook de poulewinnaars van de 3e,4e en 5e klassers in. In de bekercompetitie voor de A-categorie van de 2e elftallen is Vorden 2 ingedeeld bij alleen 2e, 1e en hoofdklassers. Afgelopen seizoen won Vorden 2 de poule en tevens de 2e ronde-wedstrijd. Net als in 2019-2020 en 2020-2021 werd echter de bekercompetitie afgelopen seizoen wegens corona gecanceld. De KNVB heeft de hoop en ambitie uitgesproken om dit seizoen, dus sinds drie jaar, weer de bekercompetitie volledig uit te spelen.

Morgen, 30 juli, worden de bekerwedstrijden met de datums bekend gemaakt. Op 12 en 13 augustus wordt de bekercompetitie en de wedstrijdindeling voor de ploegen in de Categorie B en de Jeugd bekend gemaakt. Bij v.v. Vorden zijn dit de overige elftallen, van JO8 t/m JO19 en Vorden 3 t/m Vorden 7 en MO13 t/m MO20 en VR1, VR2.  Op 26 en 27 augustus wordt de competitie-indeling voor Vorden 3 t/m Vorden 7 en VR1, VR2 bekend gemaakt, inclusief het wedstrijdschema. Voor de gehele pupillen- en juniorenafdeling is de bekerindeling tevens de eerste competitieronde (van de in totaal 3 rondes). De 2e competitieronde is na de herfstvakantie en betreft wederom 6 wedstrijden en na de winterstop worden de pupillen nog twee keer ingedeeld in een kleine competitie en de junioren in een voorjaarscompetitie van 12 teams.

Vorden 1 is ingedeeld bij DZC’68, Voorwaarts Twello en Witkampers:

DZC’68

Deze Doetinchemse zaterdagclub speelt nu alweer voor het 6e achtereenvolgende seizoen in de 1e klasse. De club van Sportpark Zuid met 1600 leden en een prachtig vernieuwde accommodatie (2018) werd in 2014 nog kampioen in de 3e klasse en in 2017 kampioen in de 2e klasse. De ambitieuze grootste club van de Achterhoek heeft afgelopen seizoen de nacompetitie gehaald, maar kon hier geen promotie in afdwingen. DZC’68 heeft één keer eerder tegen Vorden 1 gespeeld en dat was in 2016 voor de beker in de poulefase op het 3e veld van ons Sportpark. De uitslag was destijds 0-2 voor DZC’68, maar Vorden ging toen door winst op FC Zutphen en Helios wel door naar de 2e ronde van de KNVB beker.

Voorwaarts Twello

Voorwaarts Twello is in het seizoen 2017-2018 nog tegenstander geweest van Vorden 1 in de 2e klasse I. Thuis werd toen in de openingswedstrijd van het seizoen met 1-4 verloren, maar uit wonnen de geel-zwarten verrassend en knap met 0-1. Het jaar erop ging Voorwaarts weer naar haar vertrouwde ‘Twentse’ 2e klasse en werd prompt kampioen in 2J. Sindsdien spelen zij dus in de 1e klas en deze ambitieuze dorpsclub uit Twello met 1100 leden zal dus een pittige tegenstander zijn voor Vorden 1, net als in het seizoen 2019-2020, toen de oranjehemden ook als 1e klasser tegenstander waren van Vorden 1 in de bekercompetitie (1-2 verlies).

Witkampers

Witkampers heeft voor het eerst in haar historie promotie afgedwongen naar de 2e klas KNVB en zijn voor het komende seizoen ook bij Vorden 1 ingedeeld in 2I. Dat wij nu ook tegen deze ‘buurman’ mogen bekeren heeft ervoor gezorgd dat de oefenwedstrijd, die op 30 augustus, gepland stond is afgelast. Beide clubs zullen voor deze week en datum een nieuwe tegenstander plannen. Witkampers zijn wij in de bekercompetitie de laatste 23 jaar niet meer tegen gekomen, dus kunnen we alleen nog terug gaan naar het seizoen 2014-2015 toen de club uit Laren onze tegenstander was in de 3e klasse C en waar de geel-zwarten destijds zowel uit als thuis de sterkste waren.

Vorden 2 is ingedeeld bij Pax 2, Warnsveldse Boys 2 en Ruurlo 2

PAX 2

Het tweede elftal van PAX speelt al geruime tijd in de res. 2e klas en heeft in deze eeuw zelfs nog een paar jaar in de res. 1e klas gespeeld. Afgelopen seizoen is de ploeg uit Hengelo Gld keurig op een vierde plaats geëindigd en greep net naast deelname aan de nacompetitie. PAX 2 zal ook tegenstander zijn van Vorden 2 in de competitie, omdat het 2e elftal van Vorden is gepromoveerd naar dit niveau.

AZC 2

AZC 2 is de enige res. 1e klasser in dit kwartet en is qua ranglijst dus de favoriet in deze poule. Het 2e elftal van AZC is in de laatste zes jaar gepromoveerd van de res. 3e klas naar de res. 1e klas en heeft afgelopen seizoen zich keurig gehandhaafd. De Zutphense blauw-witte tradtionsverein speelt dus het komende seizoen met het 1e elftal in de competitie bij v.v. Vorden, met het 2e elftal in de bekerpoule en met haar 3e elftal in de competitie met Vorden 2.

Warnsveldse Boys 2

Warnsveld 2 is afgelopen seizoen, net als het 2e elftal van Vorden, kampioen geworden in de res. 3e klas. Warnsveldse Boys 2 is dus ook gepromoveerd naar de res. 2e klas en dit houdt in dat deze bekerpoule vier ploegen van dit niveau herbergen. Warnsveldse Boys heeft voor het laatst in het seizoen 2012-2013 bij Vorden 2 in de competitie gespeeld en sindsdien speelden zij in de res. 2e klas of in een andere richting in de res. 3e klas.