Gisterenmiddag zijn de eerste wedstrijden gespeeld in de na-competitie van het seizoen 2018-2019 en de eerste beslissingen zijn dus al gevallen. Voor één plaats in de 2e klas strijden AZC en Eendracht’30 samen met 6 periodewinnaars uit 3C en 3D en in de 1e ronde was er al direct een verassing. AZC, dat op de laatste speeldag vorige week op de 13e plaats was geëindigd, verloor het duel tegen VDZ met 1-0 en is daarmee gedegradeerd naar de 3e klas. Eendracht’30 deed het beter en won met 4-1 van Rood-Wit (3D). VDZ, OBW, PAX en Eendracht’30 zijn dus nog in de race voor 1 plek in de 2e klas. Voor een plek in de 1e klas strijden WAVV en De Zweef uit de 1e klas samen met de 6 periodewinnaars uit 2I en 2J en ook hier is in de 1e ronde direct al een hoop duidelijk geworden. DCS en Union verloren beide hun 1e wedstrijd en spelen dus ook volgend seizoen wederom in 2I. Spero won na strafschoppen van ATC en is dus nu nog in de race voor promotie naar de 1e klas samen met WAVV, Achilles’12 en De Zweef.

In de 2e klasse I zal dus naast de kampioen Orion en degradant Warnsveldse Boys ook AZC volgend seizoen niet meer in de 2e klasse I spelen. Hoe raar het kan lopen in deze competitie heeft AZC wel bewezen, want nog geen maand geleden speelde het op donderdag 2 mei haar 22 wedstrijd thuis tegen VIOD en had toen met 31 punten uit 21 en een 6e plaats nog 1 puntje nodig om zich veilig te spelen en ook nog prima uitzicht op de 4e plaats (SDOUC had toen 35 punten uit 22) en de 3e periodetitel. AZC verloor echter van VIOD en behaalde in de laatste vier wedstrijden ook geen enkel punt meer en eindigde dus uiteindelijk met dezelfde 31 punten samen met VIOD en Varsseveld op de gedeelde 10e plaats maar door een slechter doelsaldo kwamen zij op plaats 12 terecht en dat betekende nacompetitie … De slechte serie van AZC door vijf wedstrijden op rij te verliezen (1-2, 4-1, 6-0, 4-0, 4-0) kon gisteren tegen VDZ niet omgebogen worden en met een 0-1 verlies op eigen veld werd voor de zesde keer op rij in één maand tijd verloren en na vier jaar 2e klas de degradatie naar de 3e klas gemaakt.

De situatie in beide 2e klasses is nu als volgt: De beide kampioenen Orion en Voorwaarts Twello gaan naar de 1e klas. Warnsveldse Boys en AZC uit 2I en Luctor et Emergo en MVV’29 uit 2J degraderen naar de 3e klas. Daarvoor in de plaats komen de kampioenen van de 3e klas en dat zijn MASV (Arnhem) en DIO (Druten) in 2I en Eilermark en Wijhe in 2J. Via de nacompetitie is er in beide klasses nog kans op twee mutaties. Voor promotie naar de 1e klas doen nog Spero en Achilles’12 mee, samen met de Zweef (1e klas) en WAVV (1e klas). Voor promotie of handhaving in de 2e klas doen Eendracht’30 en Overwetering nog mee en zij strijden samen met VDZ, PAX, OBW, Glanerbrug, de Tukkers en NEO voor twee plaatsen in de 2e klasse.

Orion 1 Achilles’12 1
Spero 1 ATC’65 1