Het is al een discussie die wekelijks op de voetbalvelden oplaait zolang dat het jeugdvoetbal bestaat …. het juist en zoveel mogelijk gelijkwaardig indelen van elftallen in een competitie. Alle voetballiefhebbers en -kenners zijn het altijd over één ding in ieder geval eens en dat is dat weerstand van een goede, liefst gelijkwaardige tegenstander het beste is voor het leren, verbeteren maar vooral genieten van het spel. Uitslagen met meer dan zeven, acht doelpunten verschil is voor niemand leuk zelfs als je aan de winnende kant staat. Daarom was het gisteren bij v.v. Vorden bij de jeugd ook zo mooi om te zien dat er maar liefst 8 wedstrijden een uitslag hadden met 1 doelpunt verschil. Wedstrijden met 5-4, 4-3, 3-2 of 2-1 als uitslag, geven (vaak) aan dat er sprake is van een gelijkwaardige wedstrijd en dat dus naast het plezier en genieten van de sport ook de leerdoelstellingen bij het ontwikkelen van jeugdspelers het beste behaald worden.

Bij de allerjongsten waren in het verleden (van 1982 t/m 2017) altijd E- en F-teams op halve velden aan het voetballen. Sinds 2017 heeft de KNVB bepaald dat er gespeeld wordt met jaarteams en is er dus sprake van JO8, JO9, JO10 en JO11 teams in plaats van tweejarige teams als E1 en F3. Tevens wordt er sinds 2017 per leeftijdsklasse ook nog eens op kleinere velden gespeeld, allemaal om te zorgen voor meer balbezit, meer kans op scoren en dus meer spelplezier.

Voor alle vereniging is het vanaf dat moment zoeken geblazen naar de nieuwe verhoudingen en maken deze nieuwe speelvormen het, helemaal na een corona-jaar, erg lastig om voor de teams de juiste inschatting te maken op welk niveau en in welke klasse zij het nieuwe seizoen uit dienen te komen. Sinds de competitie voor de pupillenteams is gestart begin september, moeten wij met z’n allen concluderen dat het voor alle verenigingen in deze regio en de regioafdeling van de KNVB zelf, vooralsnog in veel gevallen niet te doen is om in te schatten wat een gelijkwaardig niveau is van een JO8, JO9, JO10 of JO11/JO12 team op een kleiner veld. Want niet alleen bij v.v. Vorden (gisteren weer 16-0, 11-1), maar bij alle verenigingen in onze regio zie je monsterscores (27-1 bij PAX, 12-1 bij Ruurlo, 12-1 bij FC Zutphen en 11,1 bij ZZC’20)  en dat terwijl de uitslagen van de allerjongsten niet eens vermeld worden.

Het zal dus tijd nodig hebben om de juiste verhoudingen te bepalen en in te kunnen schatten wat een gelijkwaardig niveau is en daarom is het een erg goede regel dat het seizoen bij de pupillen wordt verdeeld in maar liefst vier competities. Dit houdt dus in dat er nu nog 1 zaterdag wordt gespeeld en dat daarna een tweede competitie van zes weken wordt ingedeeld en dit ook naar aanleiding van de uitslagen in de eerste competitie van zes weken. Zodoende wordt theoretisch gezien de kans op monsteruitslagen steeds kleiner en de kans op enigszins gelijkwaardige tegenstanders steeds groter. Zodoende wordt het doel van deze veranderingen, meer balbezit, meer scoren en dus meer spelplezier zeker wel behaald.

Wanneer een monsterscore het teken is van ongelijke krachten tussen beide teams, dan is een nipte nederlaag of overwinning (vaak) het bewijs van een gelijkwaardige wedstrijd. Hoe mooi is het dan ook voor de TJC, de commissieleden, de trainers en alle andere voetballiefhebbers (en voetbalkenners!), maar vooral voor de spelers zelf dat er gisterenmiddag bij de junioren maar liefst 8 wedstrijden in een uitslagen met slechts 1 doelpunt verschil eindigden. Vorden JO19-1 won in de laatste minuut de wedstrijd tegen Sp. Markelo JO19-1 met 2-1, de JO17-2 verloor nipt van Kilder JO17-1 met 2-3, de meiden van MO19-1 wonnen met 4-3 van Sp. Lochem MO19-1, de c-junioren van de JO15-1 verloren met  4-3 van Witkampers JO15-1, het nieuwe JO16-1 team verloor nipt met 4-3 van Keyenburgse Boys JO16-1, de JO15-2 won met 3-2 van Wolfersveen JO15-1, onze JO13-1 won in super spannende wedstrijd met 2-3 van FC Trias JO13-1 en de JO13-2 maakte het helemaal bond want zij wonnen met 7-6 van Gorssel JO13-1 en tenslotte won de JO11-1 met 5-4 (na een 1-4 achterstand) van Eerbeekse Boys JO11-1.

Heerlijk, zulke jeugdwedstrijden en volop geniet voor alle spelers en ouders/supporters ,dus op naar het komende weekend en laten we hopen op nog meer fraaie uitslagen in gelijkwaardige wedstrijden!