Komende zaterdag staan er twee prachtige affiches op het programma bij de junioren van v.v. Vorden. De JO17-1 en JO19-1 spelen dit jaar in de Hoofdklasse (zie schema hieronder) en moeten zaterdag beide een thuiswedstrijd afwerken. De JO17-1 staat op dit moment op de 4e (!) plaats en speelt zaterdag om 11.30 thuis tegen de koploper FC Zutphen JO17-1. Deze competitie betreft slechts 11 ploegen, dus is het tevens de laatste wedstrijden voor het team van de trainers Ruud van der Linden, Niels Rondeel en Dennis Spiegelenberg. De JO19-1 treedt thuis om 14.00 uur aan tegen FC Winterswijk JO19-1 en de ploeg van trainer Stijn Wentink moet hierna nog één wedstrijd uit tegen Sp. Markelo JO19-1. Lees hieronder hoe het nu precies zit met de najaars- en voorjaarscompetitie en promotie- en degradatieregelingen en hoe beide ploegen ervoor staan.

De KNVB is de laatste jaren druk bezig om telkens maar weer de competitie opzet bij de jeugd te wijzigen en allemaal vanuit het oogpunt dat er gehandeld en geluisterd dient te worden naar ‘de klant’. Hoe houden wij zoveel mogelijk jongens en meiden aan het voetballen, waar hebben zij behoefte aan en op welke wijze houden wij het zo aantrekkelijk mogelijk voor deze spelers. Zo is er vanaf 2017 de invoering van de ‘geboortejaar-indeling’ en hebben wij niet meer te maken met F-E-D-C-B en A jeugd, maar met Onder 7, Onder 8, Onder 9, Onder 10, Onder 11, Onder 12 en Onder 13 enz, is de afmeting van de veldjes aangepast bij de pupillen, mag er continue gewisseld worden (in de A-categorie 5x) en is in de B-categorie al jarenlang sprake van een najaars- en voorjaarscompetitie zodat je na de winterstop her ingedeeld kan worden en een weer zoveel mogelijk gelijkwaardige competitie krijgt.

Dit seizoen is de verdeling tussen de A-categorie (prestatie) en B-categorie (recreatief) gewijzigd en waar in het verleden ‘de knip’ zat bij de 1e klas (was nog A-categorie), is dat nu in de Hoofdklasse. Dit houdt in dat de JO17-1 en JO19-1 van v.v. Vorden in de Hoofdklasse speelt en voor beide ploegen komen er dus interessante wedstrijden aan. De KNVB heeft besloten om ook de Hoofdklasse te voorzien van een najaars- en voorjaarscompetitie. De A-categorie bestaat uit de 2e, 3e, 4e divisie en dus de Hoofdklasse en in de afdeling Oost (509 verenigingen) zijn er dit seizoen 7 Hoofdklassers (86 ploegen). In de 2e, 3e en 4e divisie (gecombineerd met Noord of Zuid) spelen 22 (JO19) en 31 (JO17)  verenigingen uit de afdeling Oost. De overige verenigingen in de afdeling Oost komen met hun 1e, 2e en soms zelfs 3e, 4e, 5e JO19 en JO17 elftallen uit de in de B-categorie (1e, 2e, 3e, 4e en 5e klas).

De KNVB heeft besloten om de najaarscompetitie (10 of 11 wedstrijden) in de Hoofdklasse te voorzien van een extra promotie-element. Bij de JO19-1 zijn er in de afdeling Noord (6) en Oost(7) in totaal 13 Hoofdklassers en daarvan promoveren de nummers 1/tm 4 en de 6 beste nummers 5 naar 5 Hoofdklassers in de voorjaarscompetitie. De overige teams worden in de resterende 8 Hoofdklassers her verdeeld. De vijf kampioenen van de promotie Hoofdklassers promoveren via de voorjaarscompetitie naar de 4e divisie. Bij de JO17-1 is er sprake van 11 Hoofdklassers in de afdeling Noord (5) en Oost (6) en daarvan promoveren de  nummers 1 t/m 5 en de 5 beste nummers 6 naar de vijf promotie Hoofdklassers. Ook hier geldt dat de vijf kampioenen uiteindelijk aan het einde van het seizoen promoveren naar de 4e divisie.

Klik hieronder voor het exceloverzicht met de clubs uit de afdeling Oost in de 2e, 3e en 4e divisie en tevens de huidige stand van de Hoofdklassers, waarvan de JO17-1 op een 4e en de JO19-1 op een 8e plaats staat.

Vorden JO19_JO17