Sinds het seizoen 2020-2021 heeft de KNVB het pupillenvoetbal nogmaals ‘op de kop gezet’. Van 1984 t/m 2017 hebben de 7 t/m 10 jarigen altijd in de F- en in de E-pupillen gespeeld. Dit waren teams waarin zoals gebruikelijk in het gehele jeugdvoetbal spelers en speelsters van 2 geboortejaren in een team speelden. Dus de 7 en 8 jarigen speelden in de F-jeugd op een half veld en met kleine (pupillen)doelen, de 9 en 10 jarigen speelden in de E-jeugd op een half veld met dezelfde kleine (pupillen)doelen en dat allemaal met 7 tegen 7 (inclusief keeper). In deze periode t/m 2017 ging je met 11 jaar over de naar D-pupillen en daar voetbalde je samen met 12 jarigen in een elftal op een groot veld en met echte doelen. Vanaf 2017 heeft de KNVB het pupillenvoetbal op de kop gezet en zijn er zowel qua leeftijd, qua veldafmeting, qua aantallen en qua competitieopzet grote veranderingen doorgevoerd.

Allereerst wordt er niet meer met teams bestaande uit spelers vanuit twee geboortejaren gespeeld, maar worden er teams gevormd met spelers en speelsters uit 1 geboortejaar. Ook de naamgeving van de teams is veranderd van E- en F-teams naar JO8, JO9, JO10, JO11 en JO12, dus Jeugd Onder 8, Jeugd Onder 9 enz.enz. Tenslotte is per leeftijdscategorie ook de veldafmeting en de grootte van de doeltjes gewijzigd net als het aantal spelers per team. De teams onder de 7 jaar (bij v.v. Vorden noemen wij dit Mini F) spelen 4 tegen 4 zonder een vaste keeper op 1/8e veld. De teams onder de 10 en boven de 8 jaar spelen 6 tegen 6 op een kwart veld met vaste keeper. De teams boven de 10 jaar en onder de 12 jaar spelen op een half veld 8 tegen 8 inclusief een vaste keeper. De laatste aanpassing van het pupillenvoetbal is door de KNVB vanaf 2020-2021 ingevoerd, ook al werd er pas na de corona (2022-2023) definitief en in de praktijk mee gewerkt. Dit betreft namelijk de competitie-indeling, want deze is sinds twee seizoenen dus verdeeld in 4 fases. Alle teams vanaf JO8 t/m JO12 spelen vier keer per jaar een halve competitie met 6 teams. Naar aanleiding van de resultaten worden na een fase de teams weer opnieuw onderverdeeld en komen zij in een nieuwe competitie terecht.

Vorige week zijn de laatste wedstrijden van Fase 3 gespeeld en afgelopen paasweekend werd de indeling bekend gemaakt van de vierde en laatste fase van het seizoen 2023-2024. Bij v.v. Vorden betekent dit er zeven teams ingedeeld zijn, namelijk JO8-2 en JO8-1, JO9-2 en JO9-1, JO10-1 en tenslotte JO11-2 en JO11-1. Kijk bij het programma en de teampagina’s wie in welke competitie is ingedeeld.

Sinds de winterstop heeft onze club ook weer een Mini-F team van 6 en 7 jarigen. Dit team is ontstaan in 2009, toen de toenmalige jeugdcommissie samen met o.a. FC Zutphen, Almen, Oeken en Eefde een onderlinge competitie heeft opgezet met wedstrijdjes van 4 tegen 4 zonder keepers en met speciale doeltjes. Dit initiatief had dezelfde doelstelling als de KNVB in 2017 met het pupillenvoetbal had, namelijk meer balcontact, meer doelpunten en dus meer spelplezier. Het 4 tegen 4 (Mini F) wordt nu nog steeds georganiseerd met diverse verenigingen hier in de buurt. Afgelopen zaterdag mocht het Mini F team van v.v. Vorden voor het eerst de wei in en speelden zij een wedstrijdje in en tegen Keyenburgse Boys.