Afgelopen zondag is tijdens de festiviteiten rondom de presentatie van de nieuwe tenues vlak voor de openingswedstrijd van dit seizoen tussen Vorden 1 en VVG’25 1, ons 600e lid gehuldigd. Tim Ooijman viel als nieuw spelend pupillen-lid de eer de beurt om zijn naam aan deze nieuwe mijlpaal bij v.v. Vorden te verbinden. Nadat in de jaren ’70 van de vorige eeuw de voetbalvereniging Vorden al eens rond de 400 leden heeft gehad, toen een aantal seizoenen er naast de 6 zondag seniorenteams en ook nog 3 zaterdagelftallen ingeschreven waren bij de KNVB, werd in 2012 een nieuwe mijlpaal bereikt toen Amber Moeshart het 450e lid werd bij onze club. De groei ging echter gestaag door, want in 2015 hadden wij zelfs het 500e lid in de persoon van Joost Doornink en in 2019 zelfs het 550e lid toen Laury Eunk bij ons G-team kwam voetballen.

Voor deze gelegenheid heeft ons langst nog in leven zijnde lid bij v.v. Vorden, Jan Lindenschot met 73 jaar lidmaatschap (!),  samen  met voorzitter Dirk Jan Wesselink het 600e lid, Tim Ooijman, in het zonnetje gezet. Vlak voor de wedstrijd Vorden 1 tegen VVG 1 kreeg hij een fraai trainingspak aangeboden en een heuse bokaal (zie foto) en mocht hij daarna samen met de pupil vd week (Dorien Somsen) de aftrap verrichten van de wedstrijd van ons 1e elftal.

Natuurlijk waren de vorige 3 mijlpalen (450, 500 en 550e lid) ook bijzonder, maar dat wij als v.v. Vorden maar liefst 600 leden zouden kunnen tellen werd lange tijd voor onmogelijk gehouden. Sterker nog, in een officieel stuk uit 2012 van de Gemeente Bronckhorst waarin de toekomst van sportverenigingen en maatschappelijke organisaties werden beschreven, stond letterlijk dat het verwachte aantal leden in 2018 bij v.v. Vorden 350 zou bedragen, dit met name naar aanleiding van de krimp die destijds in de Achterhoek en Bronckhorst werd geconstateerd. Het bestuur heeft hier nooit serieus rekening mee gehouden, simpelweg omdat die rekensom veel te theoretisch is en het dalend aantal geboorten niet automatisch na 10 jaar een dalend aantal leden zou  betekenen. Zo zijn er diverse andere doelgroepen aan geroepen en is bijvoorbeeld het aantal meiden en dames sterk gestegen en is er een G-team met 18 spelers bij gekomen. Maar waar de grootste winst is behaald, betreft het aantal seniorenleden. Waar v.v. Vorden in 2015 nog 6 seniorenelftallen had met in totaal 175 seniorenleden, is het anno 2023 nu 10 elftallen met in totaal 295 (!) seniorenleden. Geheel tegen de landelijke tendens in (waar spelers tussen 18 en 22 massaal afhaken voor het competitievoetbal en waar vele verenigingen besluiten om van zondag naar zaterdag te gaan) heeft v.v. Vorden de laatste zes jaar steeds maar weer een groei gezien van het aantal seniorenleden. Bij v.v. Vorden haakten de jonge senioren juist niet af en wilden zij juist op zondag blijven voetballen en zodoende hebben wij nu 6 seniorenteams met een gemiddelde leeftijd van 22 á 23 jaar.

De verwachte krimp in 2012 heeft zeker ook in Vorden wel gevolgen gehad, want in 2021 zagen wij voor het eerst slechts vijf pupillenteams in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Toch hebben wij dit jaar gelukkig weer acht teams in kunnen schrijven en is er weer sprake van een JO8-2, JO9-2 en een JO11-2, zodat ook hier gelukkig weer een groei te constateren is. Tim is één van deze componenten uit de jongste groep en wij hopen dat hij net zoveel plezier en succes gaat beleven aan de voetbalsport als al zijn 599 voorgangers!