Tijdens de corona-crisis zijn de quizmasters Mark Borgonjen, Rutger Wullink, Mikkie Steenbreker en Chantal ten Barge begonnen met een aantal heuse quizmaanden. In april begonnen zij met de online pubquiz welke tot en met eind mei duurde. In deze quiz speelden de deelnemers individueel en kregen ze dagelijks 10 vragen waarin ze 40 seconden kregen om alles goed te beantwoorden. Ondertussen had het kabinet besloten om de maatregelen te versoepelen, waardoor mensen wat meer bij elkaar mochten zijn. Hierop bedachten de quizmasters dat het wel leuk zou zijn om in juni er nog een quiz achteraan te knopen. Maar dan een quiz waarin in kleine groepen diverse opdrachten moesten worden uitgevoerd. Dit werd de VoproVo-quiz, wat betekent Vorden voor Vorden.

Uiteindelijk gaven zich hier 26 teams voor op. 3 weken lang kregen zij  wekelijks allerlei denk en doe-opdrachten. Deze opdrachten gingen deels over Vorden en deels over alle andere diverse onderwerpen. Zo moesten er onder andere puzzels worden opgelost over welke boerderijen er vernoemd zijn naar straatnamen, moest er aan de hand van vragen rekenopgaven opgelost worden, kregen ze wekelijks muziekfragmenten die door elkaar waren gehusseld en moesten er lucifers verschoven worden om goede rekensommen te krijgen. Behalve 26 teams werden hiervoor ook diverse hulplijnen ingeschakeld, waardoor het aantal deelnemende mensen ver boven de 100 kwam. De doe-opdrachten bestonden uit een rondje fietsen door Vorden. Daarin moesten de deelnemers in deze eerste editie op zoek naar speeltuinen in Vorden, op zoek naar bekende voordeuren en bekende locaties in Vorden opzoeken om in de buurt van die plaats een vraag op te lossen. Als laatste kregen de teams de creatieve opdracht. Hierin moesten ze een foto of filmpje sturen met daarin hun Manana Manana-gevoel, het woord Vorden in keukengerei, moesten er 10 attributen worden gestapeld en moest er domino worden gemaakt van allerlei spullen in huis. Deze opdracht begon voorzichtig met wat foto’s, maar nadat team Spotjecom een hilarisch filmpje doorstuurde en deze weer werd doorgeappt naar de diverse teams, kwam alle creativiteit los. Aan de diverse foto’s, filmpjes en sfeerbeelden bleek dat alle teams veel plezier beleefden aan alle opdrachten.

Verbinding, verbroedering en spelplezier waren kenmerkende woorden, ook voor deze quiz. Iedereen had iets om over te praten. Maar uiteindelijk hoort bij een spel ook een prijsuitreiking en een winnaar. VoproVo betekent Vorden voor Vorden. En om ook als Vordense mensen aan de Vordense horeca te denken bestond het idee om dit in de Herberg te doen. Maar liefst 80 mensen vonden dit ook een goed idee en zo werd de Herberg coronaproof gemaakt en er werd er een gezellige zaterdagmiddag georganiseerd. Uiteindelijk werd hierin team Espagnol de winnaar, zie foto hieronder.

De 1e prijs werd mede mogelijk gemaakt door café restaurant De Herberg. De 2e prijs was voor de Makkies. Zij ontvingen een mooi rugtas, gesponsord door fysiopraktijk Jansen van den Berg. De 3e prijs was een drank- en knabbelpakket en werd gesponsord door vv Vorden. Deze werd gewonnen door het team ‘Who let the dog out?’ Alle sponsoren bedankt voor de medewerking!

De quizmaster zijn aan het nadenken of deze VoproVo-quiz een vervolg gaat krijgen in 2021….
Behalve verbinding en verbroedering waren zowel de online pubquiz en de VoproVo-quiz ook bedoeld om de vereniging financieel iets te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Beide quizzen bij elkaar opgeteld gaat de vereniging een bedrag van 800 euro ontvangen en gaan we hier een doel voor zoeken. Als dit bekend is, zal dit ook op de site bekend worden gemaakt.

We willen graag iedereen bedanken voor hun deelname aan deze quiz.
Om iedereen een beeld te geven hebben of om nog even na te genieten hebben we hieronder een link waarin je de komende 7 dagen een compilatie van 3 weken VoproVo-quiz kunt zien.