Met nog 1 wedstrijd (finale komend weekend) te spelen is Vorden er veel aan gelegen om in de 2e klasse te blijven en dus deze laatste klus in de nacompetitie ook winnend af te sluiten. Allereerst is er de sportieve reden en uitdaging om voor het 9e jaar in de 2e klasse te spelen, maar daarnaast wordt het ook een zeer interessante competitie om in te spelen, met niet alleen aan groot aantal clubs uit de Achterhoek/Liemers maar ook nog eens gevestigde namen in het amateurvoetbal van regio Oost. Aangezien er maar 1 2e klasse op de zondag wordt gevormd zullen er nog wel een aantal puzzelstukken gelegd moeten worden door de KNVB en hoogstwaarschijnlijk twentse clubs naar Noord vertrekken en clubs uit de Betuwe en onder Nijmegen naar Zuid 2. Hoe het er precies uit komt te zien dat maakt de KNVB over een paar weken bekend, maar hierbij in ieder geval de situatie tot nu toe.

Waar bijna 40 jaar lang er een hele overzichtelijke situatie heeft bestaan in het amateurvoetballandschap van de zondagverenigingen, hebben er sinds 2018 een aantal grote veranderingen plaats gevonden. Vanaf 1974 was er altijd sprake van drie landelijke hoofdklasses en daaronder per regio (Noord, Oost, Zuid I, Zuid II, West I en West II) één 1e klas, twee 2e klasses, vier 3e klasses en acht 4e klassen. Daaronder kwamen de onderbonden en vanaf 1996 de 5e en 6e klas. Ook de zaterdagcompetitie was op deze wijze ingedeeld, alleen waren er een aantal regio’s (waaronder Oost) die niet aan het aantal 3e en 4e klassers kwamen, zoals dit op de zondag gewend waren. De maatschappij is veranderd, de leden zijn veranderd en dus heeft de KNVB het aanbod ook veranderd en vandaar dat er een enorme kentering heeft plaats gevonden van zondag- naar zaterdagclubs en op sportief gebied heeft de KNVB de doorstroming vanuit het amateurvoetbal naar het profvoetbal willen stimuleren en in ieder geval gestroomlijnder laten verlopen. Anno 2024 heeft dit dus geleid tot één 2e divisie (1 gemengde competitie), een 3e divisie (twee gemengde competities) en een 4e divisie (vier gemengde competities). Daaronder is er per regio (dus ook in Oost) sprake van één of twee gemengde 1e klassen. Vanaf de 2e klas is er (nog) sprake van daadwerkelijk zondag- of zaterdagvoetbal, maar het aantal 2e, 3e, 4e en 5e klassen is echter wel flink veranderd en vooral door de extra degradatieregeling in de afgelopen twee seizoenen is de pyramide hersteld en is er weer sprake van een ware punt in de top (1 2e klasse) en een zware/brede bodem (8 5e en 8 4e klassen).

Voor de klasse waarin Vorden de laatste 8 seizoenen in heeft gespeeld betekent het dat er na de laatste verzwaarde degradatieregeling er volgend seizoen dus maar liefst 6 1e klassers uit de beide gemengde (weekend)competities zijn gedegradeerd naar de 2e klas: Voorwaarts Twello (zo), SC Woezik Wijchen (zo), WSV Apeldoorn (zo) , RKZVC Zieuwent (zo), Grol (zo) en Dalfsen (zo). De eveneens gedegradeerde zaterdagclubs komen sowieso in de 2e klas zaterdag te spelen (NSC Nijkerk, Hulzense Boys en DOS’37 Vriezenveen) en na een negatief resultaat komende zondag kan ook nog sc Bemmel (zo) naar de 2e klas degraderen. Vanuit de drie 3e klassen (zo) promoveren de kampioenen VIOD Doetinchem, AZC Zutphen en MVV (Mariaparochie) naar de 2e klas, maar ook kampioen Quick 1888 in de 3e klas Zuid is een club uit Nijmegen en dus Oost. Tenslotte worden er dus nog twee finales gespeeld (Vorden-Jonge Kracht Huissen en SDOUC Ulft-WVV Hengevelde) waarbij beide winnaars sowieso ook in de 2e klasse terecht komen.

DIO uit Druten en Columbia uit Apeldoorn zijn gedegradeerd naar de 3e klas en ook DCS uit Zevenaar en Schalkhaar uit Deventer zijn afgelopen zondag door het verlies in de nacompetitie gedwongen om volgend seizoen een stapje terug te doen. Van de afgelopen seizoen gedegradeerde clubs uit de 2e klas is alleen AZC direct terug gekomen, maar zowel Eilermark Glanerbrug, Witkampers Laren,  SDC’12 Denekamp, Reutum en Lemelerveld moeten nog een jaar in de 3e klas blijven, waarbij Reutum en Eilermark zelfs gedegradeerd zijn naar de 4e klas.

Doordat de afdeling Oost dus maar één zondag 2e klasse heeft overgehouden waren er afgelopen seizoen ook veel ‘grensclubs’ in Noord ingedeeld of in Zuid II. Zo werd Bon.Boys uit Haaksbergen kampioen in 2H en speelden Suryoye M. uit Enschede, RSC uit Rossum en de Tukkers uit Albergen alle drie afgelopen seizoen in dezelfde 2e klasse H (Noord) en kwamen Union (Malden) en Eendracht’30 (Mook) uit in 2G (Zuid 2), waarbij Eendracht’30 is gedegradeerd naar de 3e klas.

De gehele lijst met zondagclubs uit de regio Oost die volgend jaar uit komen in de 2e klas (zo) is dus als volgt:

Afkomstig uit Clubnaam Plaats
2H (Noord) RSC Rossum
2H(Noord) de Tukkers Albergen
2E (Zuid 2) Union Malden

De 2e klasse G zal in ieder geval bestaan uit 14 clubs.

v.v. Vorden in actie tegen Union in het seizoen 2022-2023. Union is één van de clubs uit de regio Oost die door de herindeling en het overschot aan zondagclubs in de 2e klas door de KNVB verplicht zijn geworden om in een ander district te spelen, in dit geval Zuid 2.