Vorden, 13 september 2017 – De KNVB heeft  enkele belangrijke wijzigingen bekend gemaakt voor het nieuwe seizoen 2017-2018. Naast de invoering van het mobiele digitale wedstrijdformulier (wedstrijd APP) valt vooral de eerste grote wijziging in het pupillenvoetbal natuurlijk op. Er wordt bij de F-pupillen gevoetbald met teams uit één geboortejaar in plaats van de gebruikelijke twee en ook bij v.v. Vorden is er dus sprake van drie ‘Onder 9’ elftallen en één ‘Onder 8’ team. Bij deze teams wordt er geen competitiestand bij gehouden, maar dienen wel de wedstrijduitslagen doorgegeven te worden. Tenslotte is er een grote wijziging doorgevoerd bij de standaardteams in de 1e t/m de 4e klasse wat betreft de degradatieregeling want er degradeert maar één ploeg (nummer 14) in tegenstelling tot de gebruikelijke twee teams (nummer 14 en 13).

Degradatieregeling 2e klasse I (zondag)

De laatste jaren waren in de eerste tot en met de vierde klassen de nummers 13 en 14 de rechtstreekse degradanten. De nummers 11 en 12 in elke afdeling speelden nacompetitie samen met de periodewinnaars van een klasse lager om twee plekken in de betreffende klasse.

Vanaf het nieuwe seizoen, dat volgend weekeinde voor al deze clubs van start gaat, is dat gewijzigd. De nummer 11 speelt zich vanaf heden per direct veilig, de clubs op de plekken 12 en 13 worden ‘herkansers’ (spelen nacompetitie) en alleen de drager van de rode lantaarn degradeert rechtstreeks.

Reden voor deze wijziging bij de KNVB is het latere einde van de competitie in het nieuwe seizoen. Omdat de 26ste en laatste speelronde in de competitie pas in het weekeinde van 27 en 28 mei wordt afgewerkt, blijft er minder tijd over voor de nacompetitie. Die moet uiterlijk half juni beëindigd zijn.

Promotieregeling 2e klasse I (zondag)

Via de nacompetitie in de tweede klasse promoveert het komende seizoen ook nog maar één club naar de eerste klasse van het zaterdag- en zondagvoetbal. De zes periodewinnaars strijden met de nummer 12 en 13 uit de eerste klasse voor slechts één plek in de eerste klas.

Standen bijwerken Onder 9 en Onder 8

De Onder 8 en Onder 9-pupillen starten met de nieuwe wedstrijdvormen waarbij ze op een kwart veld 6 tegen 6 gaan spelen. Daarnaast starten deze pupillen met de geboortejaarcompetitie. Waar in het verleden kinderen uit twee geboortejaren bij elkaar zaten, spelen de kinderen in deze categorieën vanaf dit jaar in competities die onderverdeeld zijn per geboortejaar.

Hiermee probeert de KNVB meer gelijkwaardige wedstrijden te creëren binnen deze categorieën. Door deze verandering is het inschatten van het niveau van de teams voor zowel de verenigingen als de KNVB in de beginfase nog een uitdaging. Om te zorgen dat teams in een zo gelijkwaardig mogelijke competitie worden ingedeeld, is een aantal punten van belang:

1) Doorgeven van uitslagen

Het doorgeven van (werkelijke) uitslagen is (ondanks het afschaffen van stand/klassement) essentieel. Aan de hand van de uitslagen wordt tijdens de eerste drie bekerrondes bekeken of teams op een gelijkwaardig niveau zijn ingedeeld. Teams in de O.8 en O.9 leeftijdscategorie maken geen gebruik van het mDWF en geven hun uitslagen door via Sportlink Club.

2) Teams herindelen

Na de eerste bekerrondes in september kunnen teams opnieuw ingedeeld worden in een hogere of lagere competitie. De bekerpoules worden tussentijds niet meer gewijzigd. De KNVB bekijkt na de drie bekerwedstrijden pro-actief en op verzoek van verenigingen of herindeling van teams noodzakelijk is. Op 23 september starten alle teams vervolgens in een zo gelijkwaardig mogelijke competitie. Indien nodig kunnen teams tijdens de eerste drie competitierondes (23 september, 30 september, 7 oktober) nog heringedeeld worden. Na 7 oktober gebeurt dit hooguit nog bij uitzonderlijke gevallen.