De Achterhoek-Cup bestaat sinds het seizoen 2012-2013 en was in de eerste seizoenen alleen een toernooi voor de standaardelftallen en de Vrouwenteams. Sinds 2015-2016 wordt er eveneens een toernooi georganiseerd voor de JO15-1 teams en sindsdien zijn er inclusief dit seizoen dus 6 edities gespeeld (2019-2020 en 2020-2021 niet i.v.m. Corona) voor de in het verleden genoemde C-junioren (13-14 jaar). Voetbalvereniging Vorden heeft vanaf het begin mee gedaan met haar JO15-1 team en gisterenavond is het de geel-zwarten voor de 4e (!) keer gelukt om de halve finale te bereiken. In 2015-2016 was het toenmalige JO15-1 team niet opgewassen tegen Warnsveldse Boys en een jaar later kwam het team net tekort tegen FC Eibergen. Vorig seizoen won de JO15-1 de halve finale en plaatste zich voor het eerst in de historie voor de finale van de Achterhoek Cup waar het uiteindelijk na een 1-1 stand na shoot-outs verloor van SDOUC  JO15-1. Gisterenavond kwam het team van de trainers Ruud van der Linden en Dion Besselink na de poulewinst in de kwartfinale uit tegen FC Zutphen JO15-1 en tegen deze hoofdklasser werd met 6-2 gewonnen en zodoende speelt de huidige 6e divisionist dus wederom een halve finale en dit keer op woensdag 24 mei tegen ZZC’20 uit Zelhem.

De wedstrijd begon in plaats van 19.00 uur een kwartiertje later omdat de aangewezen scheidsrechter zich had vergist in de aanvangstijd en dus pas om 20.00 uur dacht te moeten fluiten. Om het toch niet al te laat te maken voor de in de meeste gevallen 2e en 3e jaars voortgezet-onderwijs leerlingen, besloot Dirk Jan Wesselink te starten als scheidsrechter. Het begin van de wedstrijd begon aan beide kanten rommelig, gehaast , fel en met veel drive spelende teams, waardoor er srake was van veel duels en voltrok zich het spel voornamelijk af op het middenveld . FC Zutphen begon ook fel en fanatiek aan de wedstrijd om zodoende de sterker geachte tegenstander Vorden JO15-1 niet in de wedstrijd te laten komen en tenslotte speelde het hobbelige veld natuurlijk ook niet in het voordeel bij voetballende en laag over de grond gekozen oplossingen voor beide teams. In de gehele 1e helft waren er niet of nauwelijks uitgespeelde aanvallen en/of kansen voor beide doelen

In de 20e minuut was het echter een prachtig velddoelpunt dat Vorden JO15-1 op voorsprong kwam. Aan de rechterkant werd Guus Garritsen heel fraai vrij gespeeld en met een individuele actie buitenom werd door deze gevaarlijke speler de achterlijn gehaald en met een prachtige afdraaiende voorzet met binnenkant rechtervoet werd Mees Enzerink in stelling gebracht. Vanaf een meter of 8 á 9 kopte de talentvolle en gevaarlijk allrounder prachtig raak en de tegendraadse kopbal verdween bovenin de hoek onhoudbaar voor de keeper. Vrij snel daarna werd de stand weer gelijk, toen een trap van keeper Bauke klein Kranenbarg net niet ver genoeg over het middenveld viel en deze direct vooruit gespeeld kon worden naar de vrijstaande spits van FC Zutphen. Deze kon op een meter of 12 á 13 voor het doel indraaien en uithalen en het geplaatste schot verdween onder de keeper van Vorden JO15-1 door. Het spel bleef rommelig en dat kwam voornamelijk doordat er teveel direct werd gespeeld en vooral van achteruit niet de rust werd genomen om eerst aan te nemen en daarna het spel voort te zetten. Toch was het wederom een fraaie voetbalactie die de stand op 2-1 bracht voor Vorden JO15-1. In de 30e minuut werd Niek Lieverdink met een prima pass over de verdediging van Mees Enzerink, vrij gespeeld in de 16-meter en de schuin voor het doel aangekomen Niek stiftte de bal heerlijk over de keeper van FC Zutphen in de verre hoek.

In de tweede helft kwam Vorden JO15-1 qua veldspel wat beter voor de dag en het lukte nu wel om van achteruit de diepe ballen van FC Zutphen eerst aan te nemen alvorens daarna in te spelen op de beide backs of een in de bal komende middenvelder. Er werd door de trainers Ruud en Dion op de gebruikelijke wijze door gewisseld in drie blokken met 2 spelers en zodoende kwamen centraal achterin zowel Yorn, Jelmer als Tijs te spelen en alle drie stonden de 2e helft telkens met een goede voorwaartse oplossing aan de basis voor weer een geslaagde aanval. Vooral vanaf de linkerkant was Vorden JO15-1 de 2e helft telkens gevaarlijk, terwijl juist rechtsbuiten Guus Garritsen zich ontpopte als ‘Man off the Match’. Allereerst werd het 3-1 in de 5e minuut na rust door een prima pass van Gijs Meijer vanaf de linkerkant van het veld. De bal viel precies over de back en de uitlopende keeper op randje zestien en de goed doorlopende Guus profiteerde daarna optimaal van de volledig mis tastende keeper van FC Zutphen. De buurman van Sportpark Meijerink in Leesten kwam toch nog weer terug op 3-2 en maakte er daardoor een echte wedstrijd van.

Toch was het Guus Garritsen wie het verschil weer op twee doelpunten bracht, want met een heerlijke stiftbal vanaf 16-meter werd de keeper van FC Zutphen verschalkt en zodoende werd met nog 10 minuten te spelen de stand 4-2. In de slotfase kwam de sterk spelende  linkerkant van Vorden JO15-1 nog twee keer in beeld, want eerst bracht Niek Lieverdink met een verre voorzet vanaf de linker achterlijn Guus in stelling bij de tweede paal en tenslotte was het dezelfde Niek wederom vanaf de achterlijn aan de linkerkant wie Rens Jansen bediende bij de eerste paal en laatstgenoemde tikte beheerst binnen en bracht de stand op 6-2.

Aangezien favoriet DZC’68 (zij spelen 5e divisie en behoren al vele jaren tot de beste jeugdafdeling van de Achterhoek/Liemers) in de kwartfinale verrassend gelijk speelde tegen ZZC’20 (1-1) en daarna met shoot-outs zelfs verloor, speelt Vorden JO15-1 nu de halve finale tegen de fusieclub uit Zelhem. De wedstrijd tegen deze hoofdklasser wordt gespeeld op woensdag 24 mei op neutraal terrein van VIOD in Doetinchem.