Vorden, 14 november 2018 – Vorden 1 heeft gisterenavond met 3-4 verloren van zaterdaghoofdklasser AZSV uit Aalten en is zodoende in de 2e ronde uitgeschakeld voor de Achterhoek Cup. Vanavond speelt de JO15-1 in de Achterhoek Cup haar laatste poulewedstrijd thuis tegen FC Zutphen JO15-1. Het team van v.v. Vorden heeft nog een kans voor plaatsing voor de ‘1/8e finales’, maar dan zal het sowieso moeten winnen van FC Zutphen. De wedstrijd begint in Vorden om 19.00 uur.

Vorden JO15-1 speelt in de 2e versie van de Achterhoek, namelijk die voor JO15-1 junioren. Zij hebben in de twee eerdere poulewedstrijden verloren van VIOD en gelijk gespeeld tegen VVG uit Gaanderen. Vorden JO15-1, dat in de vorige twee edities beide keren de halve finale wist te bereiken, kan vanavond nog op een tweede plaats eindigen in de poule, maar heeft zelfs nog een kans via een derde positie in de poule aangezien aan het einde van de poulefase de tournooileiding op 16 clubs moet komen, terwijl er 6 poules zijn.

De Achterhoek Cup voor standaard teams heeft de afgelopen jaren ook met een poulesysteem gewerkt, maar heeft dit seizoen, na evaluatie met de deelnemende teams, besloten om direct te werken met een knock-out systeem. En tevens is besloten om te starten met een A- en een B-poule, waarbij in de A-poule de clubs uit de hoofd- , 1e en 2e klasse spelen en in de B-poule de clubs uit de 3e, 4e en 5e klas. Om het geheel goed te verdelen werden er vier clubs uit de 3e klasse in de A-poule geplaatst. In de 1e ronde won Vorden met 4-0 van Sportclub Lochem en AZSV met 2-3 van sv Grol.

Gisterenavond werd dus de wedstrijd in de 2e ronde gespeeld samen met de overige drie ontmoetingen in de 2e ronde van de A-poule, Longa-DZSV, VIOD-DZC en Varsseveld_DVC’26. Vorden begon sterk aan de wedstrijd en kwam dan ook op een verdiende 1-0 voorsprong door een kopbal van Frank Hiddink, die net een teenlengte te kort kwam om in de laatste minuut voor rust de 2-0 aan te tekenen. Vorden speelde een gelijkwaardige wedstrijd en kon zich prima meten aan de middenmoter van de Hoofdklasse Zaterdag AZSV. Vorden speelde met JO19-1 keeper Esli Lindenschot in het doel, achterin met JO19-1 speler Niels Rondeel en de vaste krachten van het 1e elftal Bas Kortstee, Luuk Smit en Stefan Eggink. Op het middenveld speelde Sven Mulder, Koen Oosterhuis en Gijs van der Veen en voorin de drie vaste bekende voorhoedespelers Daan Horstman, Frank Hiddink en Tom klein Kranenbarg.

In de tweede helft kwam AZSV op gelijke hoogte, maar wederom Frank Hiddink zorgde met een kopbal dat Vorden weer op voorsprong kwam: 2-1. De ploeg uit Aalten liet toen in 20 minuten zien dat het met veel snelheid en meer fysiek toch een niveautje hoger speelt en kwam door drie doelpunten ineens op een 2-4 voorsprong. Door een kopbal (!) van Frank Hiddink werd het nog 3-4 en zorgde Vorden dus voor een spannende slotfase. AZSV hield stand en ondanks het inbrengen van Robin Verstege voor Esli Lindenschot, Sam Abbink voor Sven Mulder, Wiebe de Jong voor Bas Kortstee en Kris Koning (JO19-1) voor Tom klein Kranenbarg kon Vorden 1 de stand niet meer gelijk trekken en plaatste AZSV zich samen met DVC’26, DZC’69 en DZSV voor de kwartfinale. De overige vier kwart finalisten komen uit de B-poule en zijn volgende week bekend. Trainer Michel Feukkink was ondanks de nederlaag een tevreden man : We hebben zelfs tegen een hoofdklasser als AZSV ons eigen spel kunnen spelen en hebben grote gedeeltes van de wedstrijd ons niet alleen prima kunnen weren, maar ook in balbezit dwingend kunnen spelen en ondanks hun druk ook voetballend eruit weten te komen. Deze wedstrijd is voor ons een prima opmaat richting zondag, als we uit tegen DVC’26 voor een goed vervolg in de competitie willen zorgen.’