Afgelopen week werd de 75-jarige Willem van Hanegem uitgebreid gefeliciteerd en kwamen er vele beelden, interviews en documentaires over zijn voetballeven langs. Een opmerkelijke uitspraak van de ook niet over al teveel startsnelheid beschikkende klasse middenvelder is altijd geweest ‘Hard lopen is niet belangrijk, want er is niemand sneller dan de bal ….’. Toch werd deze uitspraak vanmiddag gelogenstraft op Sportpark ‘t Hengelder in Zevenaar, waar het 1e elftal op alle fronten tekort kwam tegen een uitstekend spelend DCS. Zij waren niet alleen sneller in de sprintduels, maar ook sneller in de balbehandeling, sneller in het anticiperen en ook sneller in het handelen. Het bleef na een 2-0 ruststand nog heel lang een ‘wedstrijd’ omdat DCS verzuimde enkele opgelegde kansen te benutten, maar in de 78e minuut werd het toch nog 3-0. Met een geweldige individuele actie bracht Ian Hengeveld, zoon van oud-vordenaar Rudy Hengeveld, de stand in de 89e minuut op 4-0 en was Vorden 1 dus na de uitwedstrijd tegen Orion (7-1) voor de tweede keer in 13 wedstrijden kansloos.

Vorden begon vandaag zonder Bart Stokman, Ate Barendsen, Tom klein Kranenbarg en Stefan Eggink. Gelukkig was Luuk Smit wel weer fit na zijn voetbreuk in december en begon naast de JO19-1 junioren Dion Besselink (16), Gijs Bruinsma (17) en Esli Lindenschot (17) op de bank. Met Robin Verstege – Bas Abbink, Sam Abbink, Bas Kortstee, Niels Rondeel – Koen Oosterhuis, Roy Böhmer, Sven Mulder, Gijs van der Veen – Frank Hiddink en Daan Horstman begon Vorden 1 in een soort 4-4-2 waarbij Gijs van der Veen niet echt linksbuiten speelde, maar een paar meter terug op de linkshalf terecht kwam. DCS begon direct voortvarend en liet vooral aan de rechterkant telkenmale zien dat het over een erg goed voetballend elftal beschikt. Met twee individuele acties gepaard met erg veel snelheid liet de linksbuiten twee keer Bas Abbink achter zich, maar in beide gevallen konden de spitsen het net niet vinden. Vorden werd overrompeld en kwam zelf maar sporadisch op de helft van de tegenstander. Alleen wanneer Gijs van der Veen aangespeeld werd aan de linker zijlijn was er iets van een voortzetting zichtbaar en bracht hij met sterke individuele acties de voorwaartsen in balbezit.

In de 24e minuut was het alsnog raak toen wederom de speersnelle linksbuiten wederom de achterlijn haalde en keurig terug legde op de inkomende spits en deze wist nu wel de bal binnen te werken: 0-1. Nog geen 10 minuten later was het eigenlijk een copy van de eerste goal, want ook nu weer snelde de linksbuiten er langs en gaf hij de bal strak voor. De ongelukkige Niels Rondeel, die tot aan dat moment verdienstelijk speelde aan de linker verdedigingskant, kreeg de bal geheel verkeerd op zijn rechtervoet en frommelde de bal over zijn eigen doellijn : 0-2. Heel even was er een sprankje hoop bij de Vorden supporters toen Gijs van der Veen direct na de 2-0 een goede voorzet vanaf links gaf, maar de kopbal van Frank Hiddink ging centimeters naast. In de laatste 10 minuten hield Vorden de schade beperkt en kon het met de 2-0 achterstand de rust bereiken.

In de 2e helft wilde Vorden toch wat meer van zich af bijten, wat meer ‘in de duels’ komen en zodoende er meer een wedstrijd van maken. Ondanks dat de intentie aanwezig was en ook de inzet en beleving zeker voldoende was, moest je toch concluderen dat het er vanmiddag tegen één van de betere ploegen in 2I gewoonweg niet in zat. Telkens was het DCS dat het ritme overnam en met prima positiespel de dwingende partij was en daardoor ook de meeste kansen af dwong. Maar Vorden bleef in de wedstrijd omdat DCS de meest fraaie kansen bleef missen of de verdedigers van Vorden er net nog een voet of been tussen konden krijgen. Opvallend waren ook de vele blessurebehandelingen aan Vordenkant, gewoonweg omdat we ook in de duels net te laat waren, oftewel DCS was daarin ook sneller.

Zo moest Niels Rondeel het veld verlaten en werd hij vervangen door de 16-jarige debutant Dion Besselink, die trouwens op goede invalbeurt terug kan kijken. Ook Gijs van der Veen en Sven Mulder werden nog gewisseld en vervangen door Luuk Smit en de tweede debutant Gijs Bruinsma (17 jaar). Heel even leek Vorden het op 2-0 te kunnen houden, maar in de 78e minuut werd er vanuit een corner toch nog een kopbal binnen geknikt en in de allerlaatste minuut werd het nog 4-0 door een prima individuele actie.

Vorden 1 moet de wonden likken en concluderen dat zowel Orion als DCS gewoonweg een maatje te groot zijn. Naast de top 3 (DCS, Orion en Spero) is het echter een ratrace om de punten en hebben de drie onderste ploegen 12 punten en de nummer zes 21 punten. In deze grote groep ploegen speelt Vorden 1 een prima rol met haar 17 punten uit 13 wedstrijden en heeft het ook nog steeds twee inhaalwedstrijden te goed. De komende zondag is het carnaval en dus een vrij weekend en daarna speelt het 1e uit tegen SPERO en thuis tegen Warnsveldse Boys.