Vorden 1 heeft het jaarlijkse trainingskamp, dat dit keer van vrijdag 13 september t/m zondag 16 september is gehouden in Noordwijk, uitstekend afgesloten met een 1-1 gelijkspel tegen 1e klasser de Zweef uit Nijverdal in de poulefase van de beker. Trainer Manfred Graven was met 17 spelers en de begeleidingsstaf afgereisd naar Noordwijk om de voorbereiding op het seizoen 2019-2020 af te sluiten en zodoende de groep klaar te stomen voor de competitie-ouverture tegen DIO in Druten op zondag 22 september. Na een drietal trainingsessies, een bezoek aan de thuiswedstrijd van 2e divisionist Noordwijk en een groepsactiviteit op zaterdagavond (-nacht!), werd zondagmorgen de reis aangevangen naar Nijverdal, waar s’middags de derde bekerwedstrijd tegen De Zweef gespeeld diende te worden. Met een prima resultaat (1-1) paste deze wedstrijd precies in het goed verlopen trainingskamp en behaalden de geel-zwarten een keurige generale repetitie voor de competitiestart tegen DIO.

Als sinds 2011 wordt de 1e bekerronde van de KNVB-beker afd. Oost voor standaardelftallen afgehandeld met een poulefases, waardoor bij de start van het seizoen al drie bekerwedstrijden gespeeld dienen te worden. Sinds 2016 (toen Vorden 1 voor het tweede jaar in de 2e klas speelde) heeft de KNVB bepaald om meer evenredige tegenstand te organiseren in deze 1e ronde, door 5e, 4e en 3e klassers bij elkaar in te delen en 2e- en 1e klassers, terwijl de hoofdklassers worden vrijgeloot in deze 1e bekerronde. Het komt dus niet meer voor dat er bekerwedstrijden gespeeld worden zoals in 2015 toen Vorden als kersverse 2e klasser het moest opnemen tegen o.a. Loil en Socïi (0-4 en 0-6). Sinds 2016 zijn het dus altijd 2e en 1e klassers als tegenstander en na Helios, DZC’68 en FC Zutphen (za) (winst op Helios en FC Zutphen) in 2016, RKZVC, FC Zutphen (za) en Bon. Boys (winst op FC Zutphen en gelijkspel tegen RKZVC), Achilles’12, Hulzense Boys en De Zweef (drie keer verlies) was het dit seizoen wederom de Zweef, NEO en Enter Vooruit waartegen gespeeld diende te worden. Net als vorig seizoen, toen er drie keer verloren werd, had Vorden ook deze keer nog geen resultaat gehaald want zowel tegen NEO als tegen Enter Vooruit was verloren. De tweede helft tegen Enter was er echter één om op voort te borduren en dat gebeurde gisterenmiddag dan ook tegen De Zweef. De zondag 1e klasser speelt op het prachtige sportpark al voor het 6e achtereenvolgende seizoen in deze klasse en heeft een prachtige historie met zelfs een aantal jaren hoofdklasseschap in de jaren 80 en 90.

Vorden startte met Robin Verstege, Sven Mulder, Bas Kortstee, Bart Stokman, Bas Abbink ; Luuk Smit, Wiebe de Jong, Koen Oosterhuis; Daan Horstman, Frank Hiddink, Gijs van der Veen en had daardoor Sam Abbink, Kris Koning, Niels Rondeel en Esli Lindenschot (keeper) op de bank zitten. Ties Wentink en Ate Barendsen waren nog niet geheel fit en Roy en Jeff Böhmer niet aanwezig. Het was vanaf het begin een evenwichtige wedstrijd waarin Vorden op het gladde (met steeds irritant uitglijdende spelers) kunstgras voetballend en in balbezit uitstekend mee kon komen met deze tegenstander, waarbij direct duidelijk was dat zij een niveautje hoger speelden. Er zat een hoog tempo in de wedstrijd, met veel beweging en lopende mensen, maar het ‘nieuwe’ centrale duo van Vorden, Bas Korstee met aanvoerder Bart Stokman, had de boel prima in grip en zorgde niet alleen voor defensief goed werk maar ‘duwde’ het elftal  ook goed naar voren, waardoor in balbezit de achterhoede tegen de middenlijn aan kwam te spelen. In de omschakeling was Vorden dus ook steeds in staat om direct ‘druk op de bal’ te kunnen zetten, waardoor aanvallen van de Zweef niet eenvoudig ingezet konden worden en diepe ballen niet makkelijk over de verdediging van Vorden gegeven konden worden. Het was zo gezegd een evenwichtige wedstrijd waarbij een prima schot van Koen Oosterhuis vanaf 15 meter als grootste kans voor Vorden bijgeschreven kon worden en een afstandsschot van De Zweef op de lat ook de kansenverhouding in evenwicht liet brengen. Na de rust hetzelfde beeld, alleen ging het tempo nog meer omhoog en ontstond er een interessante wedstrijd van een hoog niveau omdat ook het hoge tempo niet direct tot slordiger spel ging leiden. Niels Rondeel was inmiddels in het veld gekomen voor de aan de pols geblesseerd geraakte Sven Mulder en Kris Koning verving Frank Hiddink in de spits. Toen na 60 minuten keeper Esli Lindenschot het doel mocht verdedigen had hij direct pech toen bij een diepe bal hij iets uit gleed en daardoor net te laat kwam en De Zweef onverwachts de 1-0 aan liet tekenen. Gelukkig werd het direct daarna in de 68e minuut 1-1 aangezien dit beter paste in het wedstrijdbeeld door een doelpunt van Luuk Smit na een afstandsschot van Wiebe de Jong tegen de onderkant van de lat.

Het laatste kwartier wilde De Zweef persé voor een overwinning spelen en voerde de druk nog meer op. Het werd overleven voor Vorden 1 maar op een uitstekende wijze en met veel inzet en passie werd er verdedigd en zodoende een verdiend gelijkspel uit het vuur gesleept. Zodoende kwam er einde aan de generale repetitie voor de start van de competitie en kan trainer Manfred Graven met een goed gevoel beginnen aan de laatste week voordat er zondag wordt afgetrapt tegen DIO uit Druten.