Vorden 1 heeft vanmiddag in haar eerste thuiswedstrijd van het seizoen de verliespartij vorige week tegen Union volledig goed gemaakt en met een 2-0 overwinning op Eendracht de eerste drie punten gepakt. Grote man bij v.v. Vorden was Sam Abbink die met een geweldige vrije trap in de 36e minuut de stand op 1-0 bracht en via een assist (cornerbal) op Frank Hiddink ook betrokken was bij de 2-0 in de 70e minuut.

Trainer Manfred Graven had weer meer keuze als vorige week, want Sam Abbink en Mussa Dagdelen hadden hun schorsing erop zitten. Wel waren Bas Abbink nog geschorst en Luuk Smit, Gijs van der Veen en Roy Böhmer geblesseerd, maar met Nick Ziggers, Dion Besselink en Bart Jansen vanuit de JO19-1 en Esli Lindenschot uit het 2e als reserve-keeper was de groep tot 15 personen gebracht.

Vorden 1 begon goed met zowel Dion Besselink (voorstopper) als Nick Ziggers (mid-mid) in de basis. Door de afwezigheid van zowel Roy, Gijs als Luuk, moest er op het middenveld geschoven worden en vandaar dat Rik Schröer op ‘acht’ speelde met Sam Abbink links naast hem. Het was vanaf het eerste fluitsignaal een gelijkwaardige wedstrijd met een erg hoge intensiteit en veel fysieke duels. Vorden 1 ging hier goed in mee en de beide jongelingen uit de JO19-1 speelden beiden in hun rol een prima wedstrijd. Dion kweet zich prima van zijn taak net als de beide andere mandekkers, Bart Stokman en Niels Rondeel. De voorhoede van Eendracht staat sinds vorig seizoen bekend om haar snelheid, leepheid en vooral doeltreffendheid, maar de achterhoede van Vorden kweet zich deze middag prima van haar taak en had naast Dion, Bart en Niels ook nog keeper Robin Verstege en laatste man Bas Kortstee die beiden een ruime voldoende haalden. Toch was de eerste doelkans van de wedstrijd wel voor Eendracht, toen in de 13e minuut een voorzet van de linkerkant heel gevaarlijk op doel werd gekopt, maar gelukkig voor Vorden ging deze bal net over. Vorden had daarentegen ook één gevaarlijk moment voor het doel, want Musa Dagdelen schoot een stuiterbal vanaf 20 meter gevaarlijk op doel, maar de doelman van Eendracht kon het vrij eenvoudig pareren.

Het was zoals gezegd een volledig evenwichtige strijd met in de eerste helft maar twee echte mogelijkheden voor beide doelen, maar toch werd de ruststand van 1-0 bereikt. Vorden 1 kreeg in de 37e minuut een twijfelachtige vrije trap op ongeveer 20 meter van het doel. Met een ferme sliding werd Daan Horstman van de bal gezet en ondanks dat de bal duidelijk in het spel was, floot de scheidsrechter wegens te harde uitvoering en kans op een blessure. Iedereen, inclusief de doelman van Eendracht, dacht in de aanloop aan een voorzet met links door Sam Abbink, maar op het laatste moment besloot de uitblinkende linkermiddenvelder met de wreef keihard op doel te schieten en bracht hij zodoende met een geweldig doelpunt de stand op 1-0.

In de tweede helft leek het spelbeeld hetzelfde te blijven, maar toch was er een licht overwicht voor de thuisclub. Vorden speelde net iets meer naar voren, was achterin heer en meester en kon ook iets vaker doorkomen richting het zestien-metergebied. Door een strakke voorzet uit een corner van Sam Abbink bracht de vordense topscorer Frank Hiddink met zijn 95e doelpunt (!) met de hak voor de 2-0. Deze tussenstand bracht nog meer vertrouwen bij de geel-zwarten en bij Eendracht’30 leek het geloof in een goede einduitslag verloren. Er was nog één moment waarbij het bijna 2-1 werd, maar daarbij greep keeper Robin Verstege goed in. In de laatste 10 minuten kreeg Vorden 1 nog drie uitstekende mogelijkheden om de wedstrijd definitief te beslissen, maar zowel Kris Koning (alleen voor de keeper schoot hij een stuiterbal naast) als Rik Schröer (twee keer alleen voor de keeper, maar liet hij de bal ontfutselen) kregen het niet voor elkaar de stand op 3-0 te brengen.

Voor het 1e elftal was dit de eerste overwinning in het kalenderjaar 2020, na drie gelijke spelen en twee verloren wedstrijden in januari en februari en de verloren wedstrijd vorige week tijdens de seizoen-ouverture. Het was naast de zeer bruikbare drie punten ook erg prettig om te merken dat met de beide JO19-1 spelers en Rik Schröer voor het eerst op het ‘middenveld’ (8) deze prestatie geleverd kon worden. Het zorgt voor meerdere mogelijkheden binnen de selectie van Manfred Graven en diverse uitvoeringen van het 4-3-3 systeem.

Klik hier voor de fotoreportage van Johan Bolink