Met een 1-2 nederlaag in de openingswedstrijd tegen promovendus VIOD uit Doetinchem is Vorden 1 het seizoen 2018-2019 niet goed begonnen. Qua resultaat dan, want gezien het wedstrijdbeeld kan de ploeg van trainer Michel Feukkink, die na zijn start in het seizoen 2012-2013 tegen Witkampers (2-2) na alweer voor de 8e keer achter elkaar een openingswedstrijd mee maakte, met tevredenheid terug kijken. Op de eerste 10 minuten van de eerste helft en de eerste 10 minuten na de rust na, domineerde de geel-zwarten en hadden zij naast het betere veldspel ook de betere kansen. Op basis van inzet, werklust en een goede teamspirit behaalde VIOD echter haar eerste overwinning in de 2e klas.

Michel Feukkink heeft dit seizoen 16 spelers tot zijn beschikking en aangezien de vanuit de JO19-1 overgekomen Luuk Smit een goede indruk had achtergelaten in de voorbereiding op dit seizoen, begon de 19-jarige middenvelder in de basis. Dit hield in dat de vaste basisspelers Koen Oosterhuis, Stefan Eggink en Tom klein Kranenbarg naast Sven Mulder en Esli Lindenschot (reserve-keeper) op de bank moesten plaats nemen. Een luxe probleem voor de 43-jarige trainer van v.v. Vorden en het was dan ook in de 2e helft pure winst voor het 1e elftal van de thuisclub dat er een half uur voor tijd spelers van dit kaliber ingebracht kunnen worden.

VIOD begon voortvarend aan de wedstrijd en liet zien dat zij er erg veel zin en vertrouwen in hebben om na het kampioenschap in de 4e klas in 2017 en promotie via de nacompetitie in 2018 het in de 2e klas direct goed op te pakken. In de 10e minuut resulteerde dit in de 0-1 toen aan de rechterkant van Vorden Bart Stokman er met een sliding iets te enthousiast in vloog en zodoende de linksbuiten van VIOD geheel vrij kwam te staan. Deze draaide goed in en zag vanaf een meter of dertig dat keeper Robin Verstege enkele stappen naar voren nam en met veel gevoel en de juiste snelheid plaatste de nummer 11 van VIOD de bal nauwkeurig in het doel. Dit was voor Vorden het sein om met gedegen en gericht aanvalsspel de tegenstander terug te dringen. Vorden nam het initiatief tot zich en met keurig spel via de ‘middenman’,  die in de persoon van Roy Böhmer of Luuk Smit vaak via de souverein spelende Sam Abbink of Bas Kortstee werden ingespeeld, werden tussen de 15e en 35e minuut zeker drie á vier goede kansen afgedwongen. Het opvallende is echter dat het enige doelpunt werd gemaakt door een speler van VIOD, want na een prima voorzet van Gijs van der Veen vanaf rechts kwam Ate Barendsen naar de 1e paal maar kon er net niet bij. Hij leidde echter met deze loopactie zoveel aandacht af bij de voorstopper van VIOD dat deze de bal onverwachts op zijn hoofd kreeg en de bal daarmee zomaar achter zijn eigen doelman plaatste; 1-1. In de laatste 10 minuten voor rust nam VIOD de regie in de wedstrijd weer over en kwam het o.a. via een voorzet vanaf de linkerkant nog tot een goede kopkans die echter bekwaam werd gepakt door doelman Verstege.

Na de rust was het de eerste 10 minuten erg onrustig en leek het heel even dat op de sompige grasmat er een flinke strijd zou ontstaan met veel tempo, maar ook veel fouten. Maar toen in de 53e minuut VIOD wederom op voorsprong was gekomen nadat een lage voorzet even onverwachts als doeltreffend werd afgemaakt, pakte Vorden nog nadrukkelijker het initiatief met goed en snel voetbal en ontstond er ruim een half uur lang een stormloop op het doel van VIOD. Vooral Luuk Smit ontpopte zich als de rust brengende middenvelder en speelde naast routinier en vaste waarde Roy Böhmer een erg goede partij. Normaal gesproken wanneer je zo dicht tegen de middenlijn aan verdedigd en het middenveld ook dicht tegen de voorhoede aan drukt, weet je dat er in de tegenstoot gevaar kan ontstaan en vooral wanneer de tegenstander zoals VIOD een handige nummer 10 in haar midden heeft. Toch is het in de gehele 2e helft geen enkele keer voor gekomen dat het ‘alarmfase 1’ was als de voorhoede van VIOD werd aangespeeld. Vorden had het spel geheel in haar greep en dwong ook nog eens een drietal opgelegde kansen en een aantal mogelijkheden af. De eerste twee kansen waren voor Ate Barendsen die achtereenvolgens eerst na een prachtige aanval de bal terug getrokken kreeg maar vanaf 10 meter de bal te gehaast over schoot en daarna een kopbal na een voorzet vanaf rechts net niet goed kracht mee kon geven. De derde kans was voor Frank Hiddink, die na een prachtige steekbal van Luuk Smit, schuin alleen voor de keeper kwam, maar zijn lage keiharde inzet was een prooi voor de prima keepende doelman van VIOD.

Toen de 90 minuten steeds meer in zicht kwam, kreeg VIOD steeds meer geloof in een goede afloop en knokte zich helemaal leeg. Het ging op het gladde veld ook een aantal keren over de scheef, maar de toegekende vrije trappen brachten ook geen soelaas alhoewel invaller Stefan Eggink met zijn lengte wel voor gevaar zorgde. In de allerlaatste minuut kon een verdediger alleen via een handsbal spits Frank Hiddink van een doelactie af houden en de goede leidende scheidsrechter Frank Sanders legde heel veilig de bal precies op de rand van de 16. De over het muurtje geplaatste bal van Koen Oosterhuis werd een prooi voor de keeper van VIOD en zodoende bleef de stand 1-2 en verloor Vorden drie hele dure punten en kon VIOD moe maar voldaan met de eerste punten van het seizoen terug naar Doetinchem.