Vorden, 9 november 2018 – Vorden 1, 2, JO19-1, JO17-1 en JO15-1 spelen in de A-categorie en hebben zodoende te maken met extra competitie’s. Zo hebben Vorden 1 en 2 te maken met periodetitels en uiteindelijk een nacompetitie en hebben de drie hoogste jeugdteams te maken met een zogenaamde promotieklasse waarvoor zij zich kunnen plaatsen na de winterstop.

De KNVB heeft in 1996 de nacompetitie in het leven geroepen voor standaardteams in het amateurvoetbal. Dit ‘toetje’ was oorspronkelijk een uitvinding van dhr. Ab Wit, toenmalige voorzitter van FC Wageningen, die in 1973 het plan lanceerde dat door de KNVB werd overgenomen in de eerste divisie. Het amateurvoetbal nam deze competitie met een extra promotiekans dus over in 1996 en inmiddels is het zelfs zo dat ook bij andere teams in de A-categorie deze nacompetitie geldt.

Dit seizoen heeft alleen Vorden 1 en Vorden 2 met dit fenomeen te maken, want sinds vorig seizoen heeft de KNVB besloten om voor de juniorenploegen in de 1e klas een andere promotieregeling in te voeren. Vorden JO19-1, JO17-1 en JO15-1 spelen in een najaarscompetitie van 11 of 12 teams en de eerste 3 ploegen in de eindstand, plus de 6 beste nummers vier in december gaan na de winterstop over naar een promotieklasse en de 8 overige ploegen naar een ‘normale’ 1e klasse. In de afdeling Oost zijn er 8 1e klassen, dus blijven er na de winterstop 3 promotieklassen over en 5 ‘normale’ klassen. De drie kampioenen en de drie nummers twee promoveren van de promotie 1e klas spelen in het nieuwe seizoen naar de Hoofdklasse.

Tussenstand 1e periode Vorden 1 en 2

Het 1e elftal doet na 7 speelronden niet meer mee om de 1e periodetitel. Bij Vorden 1 (2e klas met 14 ploegen) bestaat de 1e periode uit 9 wedstrijden en met nog twee wedstrijden te gaan, kunnen maar liefst 7 ploegen nog periodekampioen worden. Vorden staat op een 8e plaats en heeft 7 punten achterstand op de koploper en kan deze dus in de 1e periode niet meer achterhalen. Na een vrij weekend speelt het 1e elftal de laatste twee (uit)wedstrijden voor de 1e periode tegen DVC en Orion.

Bij het 2e elftal (res. 3e klas met 12 ploegen) bestaat de 1e periode uit 8 wedstrijden en met nog 2 speelronden te gaan kan het 2e elftal in theorie de prijs nog pakken. Ook in deze klasse is het erg spannend en kunnen nog 6 ploegen de eerste prijs van het seizoen behalen. Vorden 2 speelt zondagmorgen tegen PAX 3 en doet met winst erg goede zaken, maar moet dan wel hopen op puntverlies van Reunie 2 en VIOD 3.

Tussenstand JO19-1, JO17-1 en JO15-1

Bij de drie juniorenteams in de 1e klas zullen na de najaarscompetitie van 10 wedstrijden dus de nummers 1 t/m 3 en de 6 beste nummers 4 uit de 8 1e klassen na de winterstop uit komen in de promotie 1e klas. Vorden JO19-1 speelt met 8 uit 6 in de middenmoot van deze 1e klasse, maar kan in theorie  met nog vier wedstrijden te gaan de derde plek veroveren, aangezien nog drie punten achter staan op de nummer drie Victoria Boys. Het team van trainer Michiel Barink zal dan nog wel

Vorden JO17-1 speelt dit seizoen mee in de top 5 van de 1e klas en heeft met 12 uit 6 nog alle kans om bij de eerste drie te eindigen. Vorden JO17-1 speelt wel een extra wedstrijd omdat hun competitie uit 12 ploegen bestaat en moeten dus nog 5 belangrijke wedstrijden spelen. Vooral de laatste twee wedstrijden tegen resp. Reunie en Holten JO17-1 zullen belangrijk worden want deze ploegen staan op dit moment bovenaan in deze 1e klas.

Vorden JO15-1 heeft het erg lastig in deze 1e klas en staat met 1 punt uit 6 wedstrijden onderaan. De komende vijf wedstrijden moeten ze nog twee keer tegen een ploeg uit het linker rijtje (FC Zutphen en Reunie) en daarna tegen PAX, Zelos, AZSV uit het rechter rijtje. Voor de promotieklasse doen zij dus niet meer mee, maar met een paar goede en mooie wedstrijden en wellicht nog een paar punten kunnen ze het eerste half jaar wel goed afsluiten.